logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecká encyklopedie

Co je encyklopedie určitě všichni víte. Běžecká encyklopedie je to samé, jen s tím rozdílem, že se v ní objeví hesla spojená nějak s během, běháním a vším co k tomu patří. Svým způsobem to bude přehledný seznam pojmů, různě pospojovaný odkazy do dalších oblastí, o nichž si budete moci v běžecké škole číst.

Víte že?

Píchání v boku

Píchání v boku poznal každý, potká to stejně běžkyni jako běžce, zkušeného veterána stejně jako začátečníka. Pokud vás začne píchat v boku, většinou vás to zaskočí a dostanete strach, ale nebojte se, opravdu to nic není – jen to prostě bolí.

Píchání v boku může mít tři příčiny:

  1. Nedostatečně hluboké dýchání
  2. Příliš rychlé počáteční tempo – na začátku běhu
  3. Jídlo, které jsme snědli krátký čas před během nebo vypití velkého množství tekutin před během. V obou případech se vám bude těžce dýchat, jídlo – pití v žaludku vám neumožní se nadechnout zhluboka a tím se zase dostáváme k prvním dvěma příčinám.

Těmto příčinám byste se měli vyhnout tím, že se naučíte správně dýchat, a také tím, že na začátku vašeho tréninku buď kus půjdete rychlou chůzí a rozdýcháte se, nebo poběžíte opravdu volně.

Bolestem v boku lze předejít vědomým HLUBOKÝM – BŘIŠNÍM – dýcháním na začátku běhu. Břišní dýchání umožňuje transportovat kyslík do dolních částí plic.

Břišní dýchání je ten způsob dýchání, který praktikujete, když spíte. Na rozdíl od HRUDNÍHO dýchání zajišťuje lepší vstřebávání kyslíku.

Pokud na začátku běhu nedýcháte zhluboka, váš organismus nedostane požadovaný přísun kyslíku a začne vás píchat v boku. Jak už jsem napsal, nemusíte z toho mít strach. Pokud vás v boku začne píchat, zpomalte nebo přejděte do chůze a snažte se dýchat zhluboka, tak aby se vám nafukovalo bříško, bolest za chvíli sama ustoupí.

POZOR

Někdo se snaží zamezit píchání v boku tím, že začne dýchat rychle, to znamená mělce (hrudníkem), schválně si to zkuste – uvidíte jak se vám při každém nádechu pohne hrudník – bříško zůstane splasklé. Rychlým dýcháním vyvoláte pouze hyperventilaci, což může vést až k závratím a mdlobám.

Nakonec mě napadly ještě další příčiny píchání v boku, o nichž jsem sice dosud nikde nečetl ani o nich neslyšel, ale které logicky zapadají do výčtu prvních tří – nachlazení, nemoc, přetížení. Cokoliv, co vyžaduje nebo lépe řečeno cokoliv, k čemu potřebuje tělo kyslík. Vyběhnete-li a jste-li nachlazeni, pokouší-li se o vás nějaká nemoc, vaše tělo se potýká se zvýšenou únavou, potřebuje k jejich překonání – pro fyziologické procesy, podílející se na jejich překonání či zvládnutí – energii, zápalný zdroj a tím je kyslík. Tím pádem se nám ho nedostává pro svalovou práci a pro metabolizmus, to vyvolá v našem těle stres, my začneme zrychleně – povrchně dýchat – a co se stane – začne se nám nedostávat kyslíku ještě více a začne nás píchat v boku.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká encyklopedie

a  b  c  d  e  f  g  h  i  j  k  l  m  n  o  p  q  r  s  t  u  v  w  x  y  z 

prohledávání Běžecké encyklopedie


inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků