logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžcův podzim

Běžcův podzim

Na běžcův podzim se dá dívat z různých pohledů. Může jít o to, jak naložit s tréninkem v době podzimu, ale také může jít o trénink běžce v pokročilejším věku. Předesílám ale, že to druhé je velmi zavádějící, a to z různých důvodů. Buď si nechceme či nedovedeme přiznat svůj věk, nebo na nás prostě odžité roky nemají žádný vliv a klidně se můžeme vesele měřit i s běžci, kteří teprve hltají první písmenka z běžecké abecedy.

Dneska mi jde ale spíše o ten pohled první, tedy co a jak běhat na podzim.

Závoďáci mají jasno, podzim je období, kdy už nejsou na programu žádné důležité závody a tak vyráží týden co týden na ty, které už jim tak pronikly do závodnických duší, že si bez nich svůj život nedovedou představit. Sice vždycky po jejich zdolání nadávají na to, jak jsou zaflákaní, že to klouzalo, byla zima. Pálí je průdušky, to jak se nadýchali studeného a vlhkého vzduchu. Nadávají na pořadatele, protože tak jako každý rok, přehlédli nějakou tu fáborku vyznačující trať a běželi kamsi ...., ale stejně za rok jsou na startu znovu. Přeci si to musí zase rozdat s Frantou, Vaškem či Pepíkem a pak to pořádně probrat v té útulné hospůdce kousek od trati. Ono taky to točený a ten gulášek po takovém proběhnutí jinak šmakují, než když si to člověk dá doma, poté co dopoledne strávil hrabáním listí na zahradě nebo okolo chalupy, či jinou podobnou bohabojnou činností :).

Pravdou je, že tohle závodění má dobrý vliv na naši běžeckou formu. Výborné jsou tyto závody i z pohledu učení se běžecké taktiky. V lese na úzkých pěšinách to totiž nemůžeme vždy rozpálit na plný kule, tak jako na silnici, a tak potom ve chvíli, kdy se konečně dostaneme na rovnější a širší úseky shledáváme, že máme ještě dosti sil finišovat, zatímco v létě už do cíle jenom supíme, protože jsme tempo hned na začátku přepálili. Po každém takovémto závodě pak najednou cítíme, jak se nám v tréninku běhá lehčeji a máme pocit, že teprve teď, na sklonku sezóny jsme chytli parádní formu.

Tohle je ale trošku kámen úrazu, protože v té euforii pak běháme jak o život i v tréninku a snažíme se si tu nabytou energii užít, zatímco mezi jednotlivými závody bychom měli jen lehce pobíhat, třeba i delší trasy, a budovat si základ své formy na příští rok.

Jiní běžci ale volí na podzim jiný tréninkový program. Spíše se věnují regeneraci po sezóně, do níž dali veškeré své síly. Běh staví na vedlejší kolej a spíše se věnují doplňkovým sportům. Ani to není na škodu. Naopak.

Pokud se po přečtení těchto řádků budete sami sebe ptát: „Co je lepší?“ odpovím: „Ani jedno ani druhé. Oba způsoby mají v našem životě své místo. Ten intenzivnější můžeme praktikovat dvě sezóny a pak si v té třetí zařadit ten druhý, odpočinkový, abychom dovolili našemu tělu dobrat síly a udělali si zase tu správnou chuť do dalšího běhání.“

No a nakonec tu máme skupinu běžců, kterým vůbec nejde o nějaké překonávání rekordů či soupeřů. Běh a běhání si vybrali proto, že jsou rádi v přírodě, že mají rádi změnu. Na jaře obdivují probouzející se přírodu, v létě se rádi proběhnou bosýma nohama po vyhřátém písku, nohy si nechají skrápět ve vlnách či vyhledávají stín a chlad lesa. Na podzim se těší na celou paletu barev, do níž se přírody převléká. No a v zimě se těší na neposkvrněné zasněžené pláně, jiskřící sníh a vzhlížejí k nebi, kdy jim poprvé po dlouhé době zase zavrzá skřivan.

Mějte krásné dny, ať už se letos honíte na závodech s přáteli soupeři, či si jen tak užíváte na běžeckých stezkách a kocháte se vším, co nám dokáže příroda nabídnout.

Tento článek vyšel 26. října 2008 na blogu Miloše Škorpila

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice104
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků