logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Chci být stále lepší a lepší! Mám víc trénovat, závodit a co odpočinek

Chci být stále lepší a lepší! Mám víc trénovat, závodit a co odpočinek

Běžecká sezóna se nám už pěkně rozeběhla, závod stíhá závod. Těm, co si běhají jen tak pro dobrou pohodu, je to celkem šumák, ale pak jsou tu ti druzí, co se potřebují poměřovat a i když si to většinou nepřiznají, každá porážka je pěkně hněte. Rozum jim pak velí, potrénovat a za měsíc mu/jí to nandat, „povinnost" vyřídit si to s ním/s ní co nejdřív na kolbišti velí rozum ignorovat a nastoupit co nejdříve do dalšího závodu a tam mu/jí to ukázat! Těžko radit, když se to vymkne kontrole, těžko radit, když závoďák v nás má navrch.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Je lepší pro běžecký růst běhat závody nebo spíš trénovat a závodit jen občas?
    1. Když poběžím závod každý týden, jak mám mezi tím trénovat?
  2. Vitamíny
  3. Minerály
    1. Q10
  4. Cesta je cíl

Přesto do toho jdu, i když to bude hlavou proti zdi, ale někdy i zeď povolí, tak třeba to bude zrovna váš případ, a když ne, tak vám maximálně na hlavě přibude jedna boule:).

Je lepší pro běžecký růst běhat závody nebo spíš trénovat a závodit jen občas?

Záleží na tom, kolik máte natrénováno, kolik běžeckých sezón už máte za sebou. Jste-li zkušený závodník, pak ale nevím, co tu děláte:), tak už víte, co je pro vás nejlepší a dovedete se na hlavní závody připravit. Tedy pokud se chcete zlepšovat. Pokud vám jde jen o to „vydělat“, tak zůstanete pořád jen talentem, který jako ostatní zapadne do průměru české špičky. Pokud s běháním začínáte, měli byste se soustředit jen na pár cílů v daném roce a mezi nimi usilovně trénovat. Závodit můžete, měli byste však závody brát jako trénink, měli byste se naučit plnit si v nich postupné cíle, bez ohledu na to, že se vaši soupeři budou nadouvat, že vám to nandali. Vy jim to nandáte, až vy budete chtít! Ne dřív! Vybudujte si sílu v nohách, silnou mysl i silného ducha, to jsou atributy úspěšných a nejen v běhu.

Když poběžím závod každý týden, jak mám mezi tím trénovat?

Pokud se rozhodnete pro variantu běhat závody každý týden, nesnažte se honit dva zajíce najednou a v týdnu si dopřejte spíše odpočinek nebo zařaďte do svého tréninku jen volný běh.

Také vám doporučím, abyste do vašeho „jídelníčku" zařadili potravní doplňky, které vašemu organizmu umožní lepší regeneraci a sníží možnost vzniku nějakého zranění. Které to jsou?

Vitamíny

Vitamín C

Vitamín C je asi náš nejznámější pomocník v boji proti rýmičkám, kašlům a dalším zdravotním neduhům, které si většinou uženeme, protože se nejdříve zpotíme, pak rychle vychladneme, promočíme se apod. Jako prevence stačí dodávat tělu v zimních měsících 500 – 1000 mg denně. Pokud už vás ale rýmička a kašel, bolení v krku … postihnou, nebojte se vzít si koňskou dávku 4000 mg tak 3 – 4 dny po sobě. Nemusíte mít obavy, že byste vitamin C přebrali, ten má tu dobrou vlastnost, že co tělo nespotřebuje, tak vyloučí močí.

Vitamín C posílí vaši imunitu, navíc je to výborný antioxidant, což je hodně důležité, neboť ať chcete nebo ne, každý závod představuje pro vaše tělo extrém – stres a to je živná půda pro volné radikály. Navíc se vitamín C podílí na tvorbě kolagenu, což ocení vaše klouby.

Minerály

vápník, draslík, hořčík, fosfor a železo.

Máte-li opakovaně problémy s imunitou, to znamená, že se vám často vrací nachlazení či snadno podléháte různým virům, nemusíte se nutně považovat za padavky. V současné době tímto problémem trpí většina národa. Příčiny to má dvě: trvalé vystavování životním stresům – neumění odpočívat a stravování. Pokud jde o stravování, tak nyní nemám na mysli ani tak skladbu vašeho jídelníčku a způsob vašeho stravování (nejčastěji v poklusu), ale to, že půda, v níž se plodiny pěstují, je vyčerpaná a tak obsahuje obecně málo selenu a zinku. V lékárnách najdete několik přípravků, které obsahují oba tyto minerály. Pokud ale chcete, aby se vaše imunita posílila dlouhodobě, připravte se na to, že je budete muset doplňovat dlouhodobě. Každopádně se to však vyplatí.

Q10

jedná se o přípravek, který já osobně užívám již více jak deset let. A pokud se ptáte, kde je zdroj mé energie, tak jsem vám ji právě odhalil. Tenhle prvek, který se vytváří v našich játrech, se podílí na tvorbě energie pro svaly (ATP). Bohužel po dvacátém roce našeho věku ho játra začínají produkovat čím dál tím méně, a tak jsme také od této doby, obzvláště když ta naše jatýrka občas ještě zatížíme nějakým tím alkoholem, čím dál tím unavenější. Možnost jak se s tím poprat nám dávají doplňky stravy obsahující koenzym Q10. Je ale dobré vědět, že ty, v nichž není koenzym Q10, rozpuštěn v sojovém oleji, mají minimální vstřebatelnost.

Cesta je cíl

Zdá se vám, že jsem nějak odskočil od původního tématu? Ale vůbec ne, v životě i v běhání platí, že je třeba se na vše dívat v souvislostech. Zaměření na cíl je správné, ale kvůli tomu by nám neměl unikat život, a ten vám v případě, že vidíte jediný cíl v tom se neustále zlepšovat – uniká. A to doslova a do písmene. Slovo v tomto případě představuje vše, co je třeba mít na paměti, abychom nezjistili, že naše tělo nemá z čeho žít. Písmeno (písmena) představují ty jednotlivé komponenty, z nichž se náš život sestává – vztahy, rodina, práce, zábava, sport, strava, odpočinek, regenerace …

Zkrátka to znamená, že k jakémukoliv cíli nás může dovést jen jedna cesta. Cesta, na níž musíme udělat každý krůček, chceme-li dojít svého cíle, když jeden neuděláme, k cíli nikdy nedojdeme, maximálně se k němu přiblížíme a to je sakra rozdíl. Je třeba si uvědomit, že šizením šidíme jen sebe a svůj život ochuzujeme o poznání. O poznání, jak to chutná stanout na vrcholu!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Roman Matyáš | 19. 4. 2011 1.51 hod. | 84.42.174.xx
Miloši, zaujali mne info o koenzimu Q10. Můžeš pls napsat s jakou značku přípravku používáš? Díky.

R | 18. 4. 2011 12.08 hod. | 193.158.104.xx
Leosi, plne souhlasim a priznavam, ze jsem tak do teto soboty "behal" , moc jsem se technikou behu nikdy nezabyval, ale ted o vikendu jsem vyzkousel i delsi krok a razem jsem o doslapu na paty malem nemel poneti, citil jsem vice zapojenych svalu a dobehl jsem si pro muj osobni rekord 10tky. dostal jsem se tudyk nahodou, zkusim se proplest clanky, jestli nenajdu vice info ohledne techniky behu, ale pokud bys mel tip na primy odkaz, budu moc rad. behu zdar :)

fotoMiloš Škorpil: R, o stylu se dočteš hodně v seriálu Běžecký styl, zde na Běžecké škole. Přímo se na ně dostaneš, přes patičku – Běžecké seriály.

Leoš P. | 18. 4. 2011 8.50 hod. | 194.213.43.xxx
Ilustrační foto tradičně ukazuje, jak neběhat. Četný dopad na nataženou nohu před těžiště, samozřejmě na patu a velice krátký krok a tím pádem i letová fáze, to není běh.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání dětí. Kdy začít, jak začít, jak připravit trénink : Moc pěkný článek, já mam devítiletého kluka, který miluje sporty, dělá hlavně fotbal, hraje, chytá,…»
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Proč bys měla začít běhat? : Ještě je důležitá jedna věc – nenechat se moc často zastrašit horším počasím, protože pak se…»
  • Deštivý, ale krásný úvodní závod Běhej lesy Brdy : Skvělý závod, i když počasí bylo velmi chladné. Terén byl houpavý s krásnými výhledy. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků