logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Protažení. Gymnastická průprava, skvělý vklad do pohybových schopností běžce

Protažení. Gymnastická průprava, skvělý vklad do pohybových schopností běžce

Nikdy jsem o tom neuvažoval a ani mě to nějak nenapadlo, přitom jsem jí také, ještě než jsem začal s atletikou, prošel. O čem jde řeč? O gymnastice. Došlo mi to až při sledování běžkyň – gymnastek při školním maratonu ve Františkových Lázních.

Sledoval jsem s úžasem, že ty holky neběží jak „holky“. Měly skvělý běžecký styl. Jejich krok byl uvolněný, bez zbytečného úsilí a přitom neběžely nijak pomalu. Nejlepší dívka to natřela kromě dvou všem ostatním klukům, když kilometr zvládla za 3:31a to chodí teprve do 6. třídy! I na ostatních dívkách, které se věnují gymnastice nebo krasobruslení byl vidět, co se běžeckého stylu týče, velký rozdíl oproti ostatním dívkám, ale i klukům. Všechny běžely ladně, elegantně a měly uvolněný kotník.

Pak mi najednou došlo, že než jsem se začal věnovat atletice, pokoušel jsem své štěstí ve sportovní gymnastice. Sice mě velmi brzo přestala bavit, ale určitou ohebnost mi stačila dát.

Každý, kdo chce správně chodit, správně běhat, by měl být co nejohebnější. Co si s tím počít, když už jsme věkem lehce ztuhli a zdřevěněli? Nezbude nám, než začít alespoň trošku cvičit – provádět strečink. Že vám v ohýbání brání bříško, nebo přímo pěkná cejcha? No a co, tak se zatím ohnete nebo dosáhnete jen tam, kam vám to dovolí. Pokud budete trpěliví, vaše rozhodnutí změnit svůj životní styl trvalé, tak za nějaký ten měsíc pneumatika kolem vašeho pasu zmizí, kila která sebou všude taháte také vysmahnou a pak budete zase ohební a pružní jako za mlada. Že jste za mlada nebyli nijak pružní a ohební? Že už tehdy jste si začali obtáčet kolem pasu pneumatiku? Tak vidíte, v tom případě na tom budete mnohem lépe než za mlada.

Zásady strečinku

  • 1. Mějte trpělivost, výsledky toho, že budete pravidelně cvičit tyto cviky se nedostaví ihned, ale až po několika týdnech nebo u někoho až po několika měsících
  • 2. Tento strečinkový program je dobré provádět celoročně, případně u sezónních sportů minimálně šest týdnů před začátkem sezóny
  • 3. Před začátkem strečinku je dobré se mírně zahřát, stačí 5 minut lehkého běhu, protože zahřáté svaly se napínají lépe a hrozí tak menší pravděpodobnost zranění. Napětí ve svalech se udržuje ještě 30 minut po skončení cvičení, to je dobré mít v patrnosti jednak při opakování sestavy, nebo před dalším tréninkem
  • 4. Nejlepší je po skončení strečinku (pokud je to možně) na chvíli si lehnout a uvolnit se. Účinek strečinku trvá až 3 hodiny
  • 5. Při výběru cviků začínejte s těmi jednoduššími (lehčími) a až ty bez problémů zvládnete, přejděte na složitější
  • 6. Při strečinku střídejte svaly, které protahujete např. lýtkový, čtyřhlavý sval, hamstringy (svaly zadní strany stehen)
  • 7. Při provádění jednotlivých cviků je třeba dbát, aby se jednotlivé svaly protahovaly pomalu (postupně) a výdrž v poloze, kterou jste v dané chvíli schopni dosáhnout, aniž by vám napětí způsobovalo nevolnost nebo bolest, vydržet (v ideálním případě) po dobu 30 vteřin
  • 8. Celou sestavu je dobré začínat tím, že se po dobu 20 vteřin uvolníte (cvik 20). Pokud nemáte dostatek času, pak si rozhodně udělejte cviky 3., 4., 6., 9., 11., 16., 17. Pokud cítíte napětí v zádech, je dobré před cvikem 18. zařadit cvik 20.

Každý cvik můžete opakovat až 10x, záleží na tom jak to cítíte. Dejte na svou intuici a poslouchejte své tělo.

Strečink – cviky

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (4 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Štefan | 3. 9. 2009 8.35 hod. | 90.176.251.xx
To je to, co potřebuji. V poslední době si to hodně uvědomuji a dokonce se strečinku po běhu dost poctivě věnuji. Ale někdy je to pro mne těžké. Klidně bych běžel o hodinu déle, ale přidat 10 min. protahování je někdy téměř nemyslitelné, hlavně když si uvědomím, že pořád jsem tuhý jako stolcwerk.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví34
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe9
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou29

kde se diskutuje

  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Díky za článek,jak napadl sníh,tak jsem řešil jak běhat na lyžích a bez nich. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků