logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání jen tak – ne každý potřebuje k běhu stopky a pásmo

Běhání jen tak – ne každý potřebuje k běhu stopky a pásmo

Nejsem úplný běžecký začátečník, mám za sebou 14 maratonů. Neříkají mi nic stopky ani metry, pokud jde o trénink. Dodnes se pamatuji, jak mi žena přinesla někdy v únoru roku 2004 před spaním Lidové noviny a řekla: „Přečti si tento článek, nějaký Škorpil v něm píše o tréninku na maraton".

A tak jsem v roce 2004 běžel svůj první PIM. Od té doby pomalu zvyšuju svůj roční průměr naběhaných km. Mým cílem je dostat se takovou úroveň, abych byl schopen uběhnout bez výraznějšího trápení několik maratonů za rok, aniž bych se na tyto jednotlivé maratony připravoval jinak než běžným tréninkem.

Mám dojem, že vloni se mi to už částečně podařilo (3 maratony s celkem vyrovnanými časy pod 5 hodin). Proč se nepovažuju za opravdového běžce – systematicky nečtu a tím pádem se ani neřídím běžeckou odbornou literaturou. Mé tréninkové běhy jsou velice primitivní (prostě vyběhnu, rovnoměrně běžím a tím to končí). Neznám jména našich špičkových běžců. Velmi málo se účastním místních závodů, přestože v okolí jsou výborné běžecké kluby (např. Unhošť, Kladno). Až na pár výjimek místní běžce také neznám.

Pokud se účastním nějakého místního závodu, dobíhám mezi posledními. Je sice pravda, že mnoho volného času objektivně nemám (v průměru v práci trávím ve dne či v noci 12-13 hodin denně včetně víkendů). Také nejsem nejmladší (62 let), ale sám dobře vím, že kdybych opravdu měl vůli se v běhu zlepšit, mohl bych pro věc dělat více. Proto se za běžce nepovažuju. Běhám sám pro sebe, protože cítím, že mi běh po všech stránkách pomáhá, a to i psychicky. Mimochodem při běhu velmi často myslím na Tebe a jsem Ti vděčný, protože nebýt toho Tvého seriálu v Lidových novinách, můj zdravotní stav by dnes byl jiný.

Běžecká zkušenost, o níž bych se rád podělil

10. dubna jsem běžel v Paříži dosud svůj poslední maraton, ten čtrnáctý. Zavěsil jsem se na vodiče na 5 hodin. Vzhledem k tomu, že při celkovém počtu 40 000 účastníků procházejí poslední běžci startovní čarou až za 20 minut po samotném startu, vodiči běží na real time. Bez problémů jsem se skupinou držel krok. Nebe bylo bez mráčku, teplota 24 – 25°C. Nepochybně bych byl se skupinou závod i skončil, ovšem na jednatřicátém km jsem se zasekl asi tak na 20 minut poskytováním první pomoci. Nešlo o nic vážného – prostý kolaps z nedostatečného příjmu tekutin u šedesátníka. Vlastní první pomoc trvala tak maximálně 5 minut, ale zbytek času jsem trávil čekáním na příchod odborné pomoci.

Když jsem pacienta předal a znovu se rozběhl, překvapilo mě, jak lehce se mi zase běží. Během těch 20ti minut svaly zřetelně zregenerovaly. Řekl jsem si, že mám před sebou "jen" svoji běžnou tréninkovou vzdálenost a nasadil jsem své obvyklé tréninkové tempo. A to jsem neměl dělat. Tempo mi vydrželo jen asi 4 km a zbytek bylo bezmezné trápení. Real time 5:24. Čili šlo o klasické přepálení, nezvyklé ovšem tím, jak k němu došlo. Poučení pro mne do budoucna – přepálit běh lze v kterékoliv fázi závodu.

Co k tomu dodat?
Snad jen, že člověka vždy potěší, když se dozví, že to, co dělá a proč to dělá, jedno jest. V mém případě, že když jsem se před lety rozhodl pomáhat lidem zejména k tomu, aby se jim běh a běhání stalo životní láskou, prostředkem k budování zdraví a dobré fyzické i psychické kondice, udělal jsem moc dobře.

Pak bych chtěl říci Milošovi i všem, kteří běhají – trénují stejně jako on, že to dělají dobře a že rozhodně nemusí mít žádné výčitky, že na závody jdou, jen když to na ně prostě přijde. Že nemají potřebu dokazovat či prokazovat jiným, jak na tom jsou, protože ONI to vědí a to naprosto stačí. A že ať chtějí nebo nechtějí, jsou běžci – běžkyně, sice ne sporťákové, ale běžci či běžkyněmi rozhodně jsou a nemusí se za to stydět :). Ostatně jsem přesvědčen, že čím dál tím více bude to, že člověk běhá, společností oceňováno, tak jako je to běžné v zemích na západ od nás, či třeba v Japonsku.

Velmi důležité je běhat „jen tak" bez toho, že by běhali nějaké rychlostní úseky, to vidím u starších běžců a běžkyň, protože jakékoliv přepínání v těchto letech (i když má člověk vynikající fyzickou kondici) může být na škodu zdraví. Vytrvalostní běh však nepředstavuje pro takového člověka žádné riziko, ba právě naopak, pomáhá mu se udržovat a mít stále pro co žít – mít své cíle. To mu pomáhá jak psychicky tak fyzicky. Ostatně na toto téma je v posledním čísle časopisu Běhej velmi hezký rozhovor Petra Kostoviče s Miroslavem Soukupem.

K té zkušenosti s přepálením mohu říci jediné: „Ano, přepálit se skutečně dá v jakékoliv fázi závodu“, navíc u Miloše došlo i k tomu, že už úplně vychladl, tělo přešlo do odpočinkového režimu, tudíž nebylo rozdýchané, a to bez ohledu na to, že před tím uběhl již 31 km. Prostě bylo to, jako by běžel úplně nový závod. Tím pádem, pokud nasadil vyšší tempo, tak se prostě zadusil.

Praktická rada na závěr
Miloš vzkazuje všem co se chystají na běžecké závody do Francie – zavírací špendlíky na připnutí startovního čísla sebou!

Miloš Králíček foto
  • přečteno: 9929/9808×

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běh – můj život

všechny články Běh – můj život

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků