logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Magická hranice 8848 – trochu jiné ultra – trénink na Mammut ultramaraton – týden devatenáctý

Magická hranice 8848 – trochu jiné ultra – trénink na Mammut ultramaraton – týden devatenáctý

Musí-li někdo zakusit něco na vlastní kůži, aniž se tomu může vyhnout, má to větší cenu než mnohaletá poučování.

Clemens Kuby – Na cestě do sousední dimenze

Bude tomu rok, co jsem učinil pokus vyběhnout po schodech pelhřimovské kostelní věže na Mount Blanc. Nakonec jsem se dostal do výšky 7100 metrů. Tento pokus o poznání svých fyzických schopností byl dosud nejtěžším, jaký jsem dosud podstoupil. Plných šest týdnů mi trvalo, než jsem nalezl svou obvyklou rovnováhu, a začal se opět těšit z běhání a všeho, co mi přináší.

Dnes stojím na prahu pokusu nového, pokusu dostat se až do výšky bájné Čomolungmy či Mount Everestu. Pokud se mne zeptáte: „Proč to podstupuješ, máš zapotřebí si stále znovu a znovu dokazovat, že jsi schopen výkonů, které si jiní nedokáží ani představit a které nakonec nikomu nic nepřinesou?“ Odpovím: „Musím! Musím, protože tu výzvu nelze odmítnout. Nelze ji odmítnout, protože …. Proč vlastně? Zkrátka proto, že až do chvíle, kdy bych se o to nepokusil, přestože mne to již napadlo, bych to v sobě nosil.“

Zeptáte-li se mě: „Jsi si jistý, že to dokážeš?“ Odpovím: „Vím, že pro to udělám v danou chvíli všechno, abych to dokázal, budu dokonce schopný na ten čas přestat respektovat a poslouchat své tělo, půjdu přes bolest, jen abych svůj cíl splnil. Nemohu si však být jistý, zda to bude stačit. Proto se to nazývá pokus!“

Když jdete na přijímací pohovor, také nevíte, zda vás přijmou, přesto tam jdete a vydáte ze sebe všechno nejlepší, co ve vás je, abyste uspěli. U těchto pokusů je to naprosto stejné. Prostě jdete a činíte. Na rozdíl od přijímacích pohovorů, tady jste na všechno sami, nemáte soupeře v podobě dalších adeptů, ti se možná objeví až poté, co dokážete, že to jde. Stejně jako kdysi první odvážlivci uběhli maraton, 100 kilometrů, přeběhli Saharu, obepluli či obletěli zeměkouli.

Mně jen někdo kdysi do ucha našeptal: „Běž, běž a ukaž druhým cestu k radosti pramenící z poznání vlastní síly, z radosti vnímání vánku vanoucímu kolem – když běžíš, z úžasu vidět vycházet slunce či plout oblaka nad svou hlavou, z radosti splynutí se vším, co nás obklopuje a jehož jsme nedílnou součástí.“

Když se mě zeptáte: „Kde bereš sílu pro své další a další pokusy?“ Odpovím: „Tu sílu mi dodáváte vy všichni, co jste se rozhodli žít, žít a nejen přežívat, protože běh – to je život.“ A jelikož je vás stále víc, tak i já mám stále více síly a energie pro své pokusy a protože ta síla a energie se ve mně hromadí, tak ji musím prostě nějak smysluplně vybít:).

Jen pro připomenutí konečný účet pokusu v roce 2006:

237 výběhů a seběhů, což představovalo 35075 schodů nahoru a dolů a celkové převýšení 7110 m.

Abych vystoupal až na Mount Everest, tak:

všech 148 schodů věže představuje převýšení 30 m, takže při 8848 m musím nahoru vyběhnout a tím pádem, protože tu není žádný výtah, i seběhnout 295x, což bude představovat 43660 schodů.

Že bych to rovnou zaokrouhlil na 300 výběhů a 44400 schodů?, přeci jenom ta kulatá čísla se lépe pamatují a nakonec ani 9000 m nevypadá vůbec špatně, co když jednou tu Čomolungmu zase přeměří a zjistí, že má těch 9000 m, to je lepší mít malého fóra, než to zkoušet po třetí. Brrrrrrr.

Tak nashle na vrcholku světa.

P.S. Tento článek jsem napsal před svým neúspěšným pokusem na vystoupání na Mount Everest po schodech pelhřimovského kostela sv. Jakuba v roce 2007. Doposud se mi tu Čomolungmu tam nepodařilo pokořit, ale je to ve mně tak hluboko, že věřím, že jednou to přijde …

14ti týdenní tréninkový plán podle Williamse

Týden jedenáctý

den začátečníci středně pokročilí pokročilí
po 0 0 0
út 2 x 6x (00:35) (K) 8 12 km včetně 5 km na čas
st 18 – 20 km 18 km 10 – 12 km
čt 8 – 10 km 8 km 25 km
0 8 x 00:30 (R) – 2:00 (OTF) dop. 8 km; odp. 2 – 6x 00:35 (K)
so 3 – 4x 2:00 (S) – 4:00 (OTF) 8 – 12 km 20 km
ne 30- 35 km v tempu 100 km nebo 21 km v tempu maratonu 34 – 38 km v tempu 100 km nebo 21 km v tempu maratonu 30 km v tempu 100 km nebo 21 km v tempu maratonu

Vysvětlivky:

K – kopce

S – 80% TF max

R – 90% TF max

F – fartlek

OTF – optimální tepová frekvence (50 – 65 % TF max)

Není-li použita žádná zkratka, běžte na úrovni 65 – 75 % TF max

Tréninkový plán na Mammut ultramaraton – devatenáctý týden

den
po. volno
út. 96 minut nebo 16 km
st. 132 minut nebo 22 km
čt. 96 minut nebo 16 km
pá. 132 minut nebo 22 km
so. volno
ne. ti co běželi PIM -120 minut nebo 20 km, ostatní 240 minut nebo 40 km
Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Michal Vítů | 6. 5. 2011 22.08 hod. | 85.160.89.xx
No, ono se tohle vyprávění sluší doplnit o takovou jednu maličkost, kterou Miloš ze samé skromnosti nezmínil. Jedná se o dotyčné schodiště, které je točité a kamenné sotva z jedné třetiny. Zbytek v horní části věže snese srovnání snad jen se žebříkem do kurníku. A to nepočítám, že co výběh, to rána do čela o nastrčený trám. To znamená, že to nejsou pouze nohy, co bolí. O to větší šílenost to je a bude.

konik | 6. 5. 2011 13.30 hod. | 212.47.12.xxx
No myslim, že zhruba tak 7 let zpátky se pořádal na pelhřimovském gymplu "Výběh na Everest", což bylo v principu to samé, jen jedno vyběhnutí ze suterénu až nahoru bylo tuším pouhých 13 výškových metrů, takže ti jediní 2, kteří to vyběhli až na Everest, běželi asi 640x nahoru a dolu (Pelhřimov je 510 mnm). První to měl tenkrát tušim za 19 hodin (Martin Heřmánek) a druhý něco kolem 22 hodin, už se dobře nepamatuju. Já tenkrát vyběhl asi do 2000mnm a šel chlastat vedle na žíněnku :-D

ll | 6. 5. 2011 8.16 hod. | 89.176.84.xxx
44400 schodu nahoru a dolu na prvni pohled to vypada ze by to mělo jít. Matematicky vzato to je jenom maraton možná jen půlka (zaleží na šiřce schodu) ale s neskutečnym převýšením :)
Ale jinak everest už máš zdolanej protože ani ten se neleze od nuly .
Stejně obdivuji tvoji morálku 237x vylezt nahoru a dolu :)
Jak se říká "1000 x nic by zabilo i ....."
A nebo jak říka však víš :) "Je to v hlavě je to v hlavě"

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Ultramaraton – tréninkový plán

Ultramaraton

všechny články Ultramaraton

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Víte, co je to diastáza a cvičení na pánevní dno? : Děkuji za Váš úžasný článek! Asi si najdu nějaké cviky na hluboké stabilizační systém ☺ Jste vzor…»
  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků