logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zima a horko to lze čekat v Praze v neděli – co s tím

Zima a horko to lze čekat v Praze v neděli – co s tím

Jak už bylo napsáno mnohokrát: „Neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený běžec/běžkyně“. No ale co s tím, když ráno na startu mají být podle předpovědí 4 stupně nad nulou a v průběhu dne se má oteplit na 18 stupňů – to dělá rozdíl 14 stupňů! Navíc k tomu je třeba připočíst, že na startu bude člověk stát, tudíž ztuhne a pak když poběží, už se bude oteplovat.

Když napíšu, že je dobré si vzít na tělo triko s krátkým rukávem či tílko a na něj tričko s dlouhým rukávem či lehkou bundu

obrázek
tahle lehounká jak pírko od adidasu je na tenhle účel jak stvořená,

tak s tím mají někteří hned problém, protože si budou muset to horní tričko nebo tu bundu při běhu sundat, a to je bezpochyby obere o drahocenné vteřiny. Je mi to blbý, ale tomuhle se musím smát. Možná bych to ještě chápal, kdyby šlo o zdolání limitu na olympiádu, ale jinak je to opravdu děsná tragédie ztratit 5 vteřin tím, že si sundám triko a omotám si ho kolem pasu. Zajímavé je, že tohle jsme nikdy neřešili , ani když jsme běhali ke 2:30 a soutěžili, kdo bude v tabulkách výše, na startu bylo -7 a v cíli kolem 15ti nad nulou.

Jak už se objevilo v dalších komentářích, lze to samozřejmě řešit i tím, že si na start vezmu nějakou starou mikinu či pláštěnku na jedno použití a ty se startem odhodit. Jak už jsem psal vícekrát, tímhle způsobem se to řeší na jiných velkých městských maratonech, kde je na startu zima (Boston, New York) ale i na horských maratonech. Vždy je to o tom, že pokud mám ambice, musím tomu něco obětovat (v tomhle případě starší oblečení či pár korun za pláštěnku) nebo těch 5 vteřin. Možná si pamatujete, co říkala Forrestova máma: Hloupému každý hloupý, já bych to trošku parafrázoval: Hloupému všechno hloupé …

Dalším řešením také je se udržovat ve štrůdlu na startu v pohybu, prostě lehce poskakovat, aby krev stále proudila, ten pohyb by ale neměl být moc intenzivní, abych se nevyšťavil ještě před tím, než vůbec vyběhnu.

Chladno na startu v sobě skrývá další rizika

Riziko pramenící z přání se rychle zahřát

POZOR na to, abyste to na začátku v důsledku ztuhlosti nepřepálili.Jak už jsem psal také několikrát, snad největší chybou při maratonu je přepálit začátek. V případě chladného počasí nebude důvodem přepálení to, že chytnete tempo okolních běžců, ale vaše ztuhlost – prostě se budete chtít co nejrychleji zahřát.

Riziko pramenící z proběhnutí první občerstvovačky bez pití

Tuhle chybu udělá v chladném počasí hodně lidí. V důsledku toho, že jim bylo dlouho chladno, mají na první občerstvovačce pocit, že pít nepotřebují – tak nepijí! Ale jak to známe ze zimy – i v zimě se potíme, jen to nevnímáme, protože z nás pot neteče, jen z těla tak nějak lehce vysublimuje a s ním i tekutiny. Pokud nebudete mít na první občerstvovačce moc chuť pít, sáhněte přesto po ionťáku.

Proč po ionťáku a ne vodě? Protože ionťák je hypotonicky lépe vyvážený než voda (a to platí i o Mattoni) a váš žaludek a následně i střeva jej lépe přijmou – lépe se vstřebá a o to vám v tuto chvíli jde především, o to, abyste už v počátku ve svém vnitřním prostředí navodili harmonii. Když se z „donucení" jenom proto, že se to má, napijete vody, zůstane vám ležet v žaludku a váš pocit nechuti se projeví i na dalších občerstvovačkách či osvěžovačích, a jak to dopadne asi nemusím nijak barvitě líčit.

Občerstvovačky

I když to máte napsáno v příručce pro běžce – ale kdo by se do ní díval, že, když už mu je přeci všechno jasné, tak vězte, že občerstvovačky jsou na 5. – 10,3 – 15,3 – 20. – 25,4 – 30,4 a 40. kilometru, a budou na nich k dispozici v tomto pořadí: Mattoni, banány, pomeranče, cukr a sůl, Nutrend hypotonický nápoj, houbičky s vodou

Osvěžovačky

Osvěžovačky jsou umístěny mezi občerstvovačkami , a to na 8. – 13. – 17,5 – 22,7 – 27,8 – 32,8 – 37,5 kilometru a bude na nich Mattonka a houbičky s vodou.

Pozor na přehřátí!

Přestože bude zpočátku chladno, tak jak se bude vzduch ohřívat a také jak se budete postupně během ohřívat vy, tak v určitém okamžiku – u někoho dříve, u někoho později, se dostaví pocit návalu tepla. Jakmile tohle zaregistrujete, začněte se intenzivně na každé občerstvovačce a a osvěžovačce chladit tím, že si po otření obličeje a rukou zastrčíte mokrou houbičku zezadu (za krk) za výstřih. Proč, tak to máte podrobně popsáno v článku Jak přežít maraton aneb rady pro notorické ignoranty.

A tím bych taky skončil a popřál vám, abyste si běh užili a pokud nebudete během celého maratonu potřebovat mé rady, tím lépe.

Miloš Škorpil foto
Zima a horko to lze čekat v Praze v neděli – co s tím

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jarda Kuben | 9. 5. 2011 22.37 hod. | 90.179.89.xxx
Děkuji autorovi za všechny rady pro maraton. S nimi se v neděli napoprvé zvládl dobře.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : »
  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Ahoj Barčo , taky jsem rekreační běžec . Pokud chceš začít běhat , tak by jsi si měla hlavně kvůli…»
  • Taping kolena : Dobrý den, ráda bych se zeptala na tapování. Před lety jsem běhala poměrně hodně, až mě z toho…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků