logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zima a horko to lze čekat v Praze v neděli – co s tím

Zima a horko to lze čekat v Praze v neděli – co s tím

Jak už bylo napsáno mnohokrát: „Neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený běžec/běžkyně“. No ale co s tím, když ráno na startu mají být podle předpovědí 4 stupně nad nulou a v průběhu dne se má oteplit na 18 stupňů – to dělá rozdíl 14 stupňů! Navíc k tomu je třeba připočíst, že na startu bude člověk stát, tudíž ztuhne a pak když poběží, už se bude oteplovat.

Když napíšu, že je dobré si vzít na tělo triko s krátkým rukávem či tílko a na něj tričko s dlouhým rukávem či lehkou bundu

obrázek
tahle lehounká jak pírko od adidasu je na tenhle účel jak stvořená,

tak s tím mají někteří hned problém, protože si budou muset to horní tričko nebo tu bundu při běhu sundat, a to je bezpochyby obere o drahocenné vteřiny. Je mi to blbý, ale tomuhle se musím smát. Možná bych to ještě chápal, kdyby šlo o zdolání limitu na olympiádu, ale jinak je to opravdu děsná tragédie ztratit 5 vteřin tím, že si sundám triko a omotám si ho kolem pasu. Zajímavé je, že tohle jsme nikdy neřešili , ani když jsme běhali ke 2:30 a soutěžili, kdo bude v tabulkách výše, na startu bylo -7 a v cíli kolem 15ti nad nulou.

Jak už se objevilo v dalších komentářích, lze to samozřejmě řešit i tím, že si na start vezmu nějakou starou mikinu či pláštěnku na jedno použití a ty se startem odhodit. Jak už jsem psal vícekrát, tímhle způsobem se to řeší na jiných velkých městských maratonech, kde je na startu zima (Boston, New York) ale i na horských maratonech. Vždy je to o tom, že pokud mám ambice, musím tomu něco obětovat (v tomhle případě starší oblečení či pár korun za pláštěnku) nebo těch 5 vteřin. Možná si pamatujete, co říkala Forrestova máma: Hloupému každý hloupý, já bych to trošku parafrázoval: Hloupému všechno hloupé …

Dalším řešením také je se udržovat ve štrůdlu na startu v pohybu, prostě lehce poskakovat, aby krev stále proudila, ten pohyb by ale neměl být moc intenzivní, abych se nevyšťavil ještě před tím, než vůbec vyběhnu.

Chladno na startu v sobě skrývá další rizika

Riziko pramenící z přání se rychle zahřát

POZOR na to, abyste to na začátku v důsledku ztuhlosti nepřepálili.Jak už jsem psal také několikrát, snad největší chybou při maratonu je přepálit začátek. V případě chladného počasí nebude důvodem přepálení to, že chytnete tempo okolních běžců, ale vaše ztuhlost – prostě se budete chtít co nejrychleji zahřát.

Riziko pramenící z proběhnutí první občerstvovačky bez pití

Tuhle chybu udělá v chladném počasí hodně lidí. V důsledku toho, že jim bylo dlouho chladno, mají na první občerstvovačce pocit, že pít nepotřebují – tak nepijí! Ale jak to známe ze zimy – i v zimě se potíme, jen to nevnímáme, protože z nás pot neteče, jen z těla tak nějak lehce vysublimuje a s ním i tekutiny. Pokud nebudete mít na první občerstvovačce moc chuť pít, sáhněte přesto po ionťáku.

Proč po ionťáku a ne vodě? Protože ionťák je hypotonicky lépe vyvážený než voda (a to platí i o Mattoni) a váš žaludek a následně i střeva jej lépe přijmou – lépe se vstřebá a o to vám v tuto chvíli jde především, o to, abyste už v počátku ve svém vnitřním prostředí navodili harmonii. Když se z „donucení" jenom proto, že se to má, napijete vody, zůstane vám ležet v žaludku a váš pocit nechuti se projeví i na dalších občerstvovačkách či osvěžovačích, a jak to dopadne asi nemusím nijak barvitě líčit.

Občerstvovačky

I když to máte napsáno v příručce pro běžce – ale kdo by se do ní díval, že, když už mu je přeci všechno jasné, tak vězte, že občerstvovačky jsou na 5. – 10,3 – 15,3 – 20. – 25,4 – 30,4 a 40. kilometru, a budou na nich k dispozici v tomto pořadí: Mattoni, banány, pomeranče, cukr a sůl, Nutrend hypotonický nápoj, houbičky s vodou

Osvěžovačky

Osvěžovačky jsou umístěny mezi občerstvovačkami , a to na 8. – 13. – 17,5 – 22,7 – 27,8 – 32,8 – 37,5 kilometru a bude na nich Mattonka a houbičky s vodou.

Pozor na přehřátí!

Přestože bude zpočátku chladno, tak jak se bude vzduch ohřívat a také jak se budete postupně během ohřívat vy, tak v určitém okamžiku – u někoho dříve, u někoho později, se dostaví pocit návalu tepla. Jakmile tohle zaregistrujete, začněte se intenzivně na každé občerstvovačce a a osvěžovačce chladit tím, že si po otření obličeje a rukou zastrčíte mokrou houbičku zezadu (za krk) za výstřih. Proč, tak to máte podrobně popsáno v článku Jak přežít maraton aneb rady pro notorické ignoranty.

A tím bych taky skončil a popřál vám, abyste si běh užili a pokud nebudete během celého maratonu potřebovat mé rady, tím lépe.

Miloš Škorpil foto
Zima a horko to lze čekat v Praze v neděli – co s tím

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jarda Kuben | 9. 5. 2011 22.37 hod. | 90.179.89.xxx
Děkuji autorovi za všechny rady pro maraton. S nimi se v neděli napoprvé zvládl dobře.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků