logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Maraton je za námi, co dál

Maraton je za námi, co dál

To všechno jste prožili: odhodlání, nadšení, únavu, vyčerpání, zoufalství, bolest, euforii a spokojenost. Pokud jste maraton běželi poprvé, pak už víte, že to dokážete. A téměř jisté je jedno: že budete chtít běžet znovu. Možná jste se během závodů mnohokrát zapřísahali, že už si nikdy na start nestoupnete, ale tomu nevěřte. Maraton je jako droga. Bude to silnější než vy. Zde je pár „pomaratonských" rad, aby ty další pokusy byly ještě úspěšnější.

Praktické pomaratonské rady

Nevyhánějte únavu odpočinkem

Odolejte pokušení se několik dní po maratonu jen „válet“. Únava se vám pak v těle ještě víc zahnízdí – a vy budete uběhnutých dvaačtyřicet kilometrů cítit ještě za měsíc. Takže co dělat, abyste se únavy zbavili? Běžte si obden na půlhodinku zaběhat, zajezdit na kole nebo si zahrát nějaký sport. Vyberte si pohybovou aktivitu, při které nebudete vydávat moc energie. Zkrátka si „lážo plážo" zasportujte. Má to jednoduchý důvod: při regeneračním pohybu se v organismu spouštějí procesy, při nichž se ze svalů vyplavuje kyselina mléčná. Pokud je zatížení větší, začne se v nich znovu hromadit. Vhodné regenerační účinky mají také sauna a masáž.

Nezapomeňte pít a vhodně jíst

Pokračujte v pitném a stravovacím režimu, na který jste si zvykli během tréninku. To znamená hodně a často pijte. Doplňujte stravu o vitamíny, minerály a stopové prvky. Jezte hodně ovoce a zeleniny. Ne každý organismus se s „pozávodovým" šokem vyrovnává stejně. Mějte na paměti, že tělo je oslabené a tedy náchylnější k nemocem. Byla by škoda si radost z maratonu zkazit nějakou vleklou chřipkou.

Nevracejte se do starých kolejí

Maraton jste doběhli, „odškrtli" jste na seznamu jeden splněný cíl a možná přemýšlíte, co dál. Ať je to cokoliv (třeba vylézt na osmitisícovku nebo si udělat pilotní průkaz), vězte, že se vám fyzická kondice bude hodit. Tak ji nezahoďte. Týdny pracně budovaná forma se dá ztratit velmi lehce.

Jestli vás běhání začalo bavit, udělejte z něj součást svého životního stylu. Samozřejmě si už nemusíte „nakládat" stokilometrové porce měsíčně, ale běhat nepřestávejte. Navíc prakticky každý den se ve světě běží nějaký zajímavý maraton. Letos jste zkusili ten pražský. Za rok si ho můžete zopakovat. Anebo si zaběhnout maraton v Paříži, Londýně nebo New Yorku. Hodně lidí spojuje běhání maratonů s dovolenou. Proč si třeba nezkusit maraton na klasické trati z Marathonu do Athén?

Jak často se dá maraton uběhnout?

Maratonští turisté, kteří objíždějí tyto závody po celém světě, jsou schopni běhat každý měsíc jeden. To je však spíše extrém. Běžný rekreační běžec běhá maraton jednou nebo dvakrát do roka. Například v Praze se maraton běží v říjnu ve Stromovce. A jelikož je to maraton okruhový (pět osmikilometrových koleček), uděláte novou zajímavou zkušenost.

Jak dlouho se připravovat na další maraton?

Záleží na vaší kondici a cílech. Když trénink nepřerušíte, ale pouze v něm trochu polevíte (asi tak na roveň prvního měsíce našeho intenzivního kurzu), pak by pro přípravu na další maraton měl stačit intenzivní dvouměsíční trénink

Stravování po výkonu

Jak praxe ukazuje, tak má správná výživa velký vliv na rychlost regenerace, a proto byste měli co nejdříve po běhu začít doplňovat sacharidy. Pokud se ptáte proč, tak proto, že glykogen se přibližně hodinu po výkonu ukládá mnohem rychleji než později. Po dlouhodobém výkonu pak rychlejší vstřebávání glykogenu trvá 4 – 6 hodin. V případě, že dáváte přednost tuhé stravě před různými sportovními koktejly, je dobré, abyste si přečetli, zda vámi přijímaná strava obsahuje dostatečné množství složených sacharidů, jako je např. maltodextrin. Pokud jste se však dali na běh z důvodu, abyste se zbavili nějakého toho kila, tak byste naopak hodinu po tréninku neměli přijímat žádné jednoduché cukry. Vláknina, která se často vyskytuje společně se sacharidy (ovoce, obiloviny apod.), je sice pro naše zdraví velmi prospěšná, ale nedoporučuje se přijímat první dvě hodiny po tréninku.

Ještě jednou k zásadám stravování

Jaké chyby se nejčastěji vyskytují v pitném a stravovacím režimu běžců:

  • nedostatečný nebo naopak nadměrný přísun tekutin při běhu
  • vysoký příjem jednoduchých cukrů
  • příliš mnoho tuhé stravy během výkonu
  • nedostatečný přísun energie při tréninku nebo v závodě
  • neadekvátní doplňování minerálů při dlouhých bězích
  • nedostatečný příjem energie po výkonu
  • nevhodná skladba stravy po výkonu
Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jarda koloběžka | 9. 5. 2011 12.51 hod. | 77.48.224.xxx
Také tak, dnes určitě vyklusat a brzy najet do normálu, ze závodů pak hodinovka (protože je u nás doma a protože konečně chci mít čas vítěze), no a včervnu Silva Nortica (2 x M), která je pro mě vlastně také skoro domácí, ale hlavně proto, že dosahuje velkého významu.

Martin | 9. 5. 2011 10.34 hod. | 92.62.224.xx
Co dál?? Regenerace, 18 5 2011 hodinovka na dráze a pak Nortica Nové Hrady

Zdenek | 9. 5. 2011 9.14 hod. | 90.177.16.xx
Ptáš se co dál? To je jednoduchý, za 14 dní si zaběhnout Edinburgh marathon! Už se tuze těším!

Martin Lukeš | 9. 5. 2011 8.06 hod. | 85.162.27.xxx
Ptáš se co dál? To je jednoduchý, za 14 dní si zaběhnout 72 km Durýnským lesem.:-) A raději nebudu pokračovat ve výčtu co nás ještě čeká. Aby si o nás nemysleli, že jsme maratonští turisté.:-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecký rok

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Tak všechny trasy jsou již dávno vyprodané »
  • Emoce a sport : Je někde ke shlédnutí ten zmíněný pořad? Díky předem za info. »
  • Cesta oplácané holčičky, nad kterou babička na jižní Moravě radostně jásala, jak dobře prospívá, do PIM Women´s Challenge 2012 : Karolíno, napadlo Vás někdy, že lámat věci/ osud/ lidi přes koleno, je nesmysl? Vy evidentně ńejste…»
  • Maraton změnil miliony životních příběhů : Miloš píše tak podmanivě, že být v tu chvíli někde na trati, cestě, chodníčku, kdekoliv, tak se…»
  • Maraton změnil miliony životních příběhů : Vše, co bylo v článku napsáno, sedí, jen bych doplnil ještě jedno – i případě maratonu platí,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků