logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zrození běžkyně či běžce

Zrození běžkyně či běžce

Běžet, běžet, běžet ….., to je to, oč v Běhání pro začátečníky, dnes, zítra, za týden či za měsíc půjde. Myslíte si, že naučit se běhat je těžké. Houby je to těžké, je to naopak velmi lehké. Těžké na běhu je jen poprvé zvednout zadek :). Běžet je opravdu lehké, horší už je to se stylem, kterým se snažíme běžet.

Ale nebojte se, pokud jste se dosud nenaučili správně běhat, tak se to naučíte v Běžecké škole.

Nejdříve je ale potřeba se naučit chodit!

Pokud chcete správně chodit, měli byste vědět, že:

  • Naše chůze by měla být plynulá – každý náš krok by měl mít zhruba stejnou délku.Rozdílná délka kroku ovlivňuje rozdílné zatěžování dolních končetin, z čehož pak následně vyplývá nevyváženost celého těla a má samozřejmě vliv na kladení chodidel – osu chůze. Prostě naše chůze je klátivá až humpolácká.
  • Naproti tomu pokud je každý náš krok stejně dlouhý, naše chůze má také správný rytmus, je pružnější – chodidlo a kotník se chovají jako pružina, tím je méně zatěžována páteř a klouby a chodidlo se správně odvíjí.

Jak by měl takový správný krok vypadat?

  • Došlap bříško, pak na patu a postupné přenesení těžiště dopředu ke špičce. Při tom dochází k odlehčení paty, až dojde k úplnému odvinutí chodidla a noha se špičkou odrazí dopředu. Pro správnou chůzi je důležité držení kolen a chodidel. Možná to netušíte, ale to, jestli správně chodíte, závisí na vašem palci. Palec je kormidlem vaší chůze, za ním směřuje celé vaše tělo.
  • Palec tedy vede váš krok, palec a konečky prstů jsou body, z kterých se odrážíme a přitom dochází k zapnutí svalů tvořících podélnou klenbu chodidla. Z toho je jasné, že za zborcenou podélnou klenbu si můžeme i my sami, pokud nechodíme správně.
  • Pokud se vám bortí příčná klenba, měli byste si do svého programu zařadit cvičení, které spočívá v tom, že se váš krok bude odvíjet od pevné vnitřní strany paty přes malíkovou hranu.

Vraťme se ale ještě k našemu kormidelníkovi – palci, jeho aktivním zapojováním do chůze až po jeho špičku předejdete deformacím palcového kloubu, což je další dosti často se vyskytující problém jak dospělých, ale co je horší, i dětí. Pokud tato deformace není ještě moc výrazná, můžete jí správným našlapováním napravit. Důležité je, aby při každém vašem kroku směřovalo koleno dopředu a nevytáčelo se do stran. Tomu napomůžete, když při vykročení zpevníte patu a pak budete svou nohu směřovat za palcem.

Objeví-li se nějaká, byť i zdánlivě malá, obtíž na dolních končetinách, např. otlačený palec, puchýř na patě, podvrtnutý kotník nebo namožené svaly, naruší se plynulost chůze Protože poraněná část bolí, převezmou její práci jiné svaly a tím se vytváří svalová nerovnováha –dysbalance. Po určité době se tyto více zatěžované svaly unaví a místní nerovnováha se postupně promítne do pohybu i únavy celého těla. U závažnějších problémů, které ztěžují chůzi, jako je artróza kloubů, bolesti v páteři, nestejně dlouhé dolní končetiny apod., se pro chůzi odčerpává více energie, což zvětšuje únavu a ovlivňuje náladu Tak si raději hned vyzkoušejte, jak chodíte. Možná zjistíte, že jednou – obvykle slabší – nohou, děláte krok kratší a pomalejší. Vysledujte také, jak odvíjíte krok a zda je těžiště převážně na přední straně chodidla nebo je-li spíše na vnější straně, což přispívá k borcení příčné klenby.

Divíte se, že článek, jímž začíná seriál pro ty, kteří chtějí začít běhat, se celý točí kolem správné chůze? Je to logické, protože dokud se nenaučíte správně chodit, nenaučíte se ani správně běhat. Pokud se naučíte správně chodit, bude pro vás mnohem snazší správně běhat a také se vyhnete zbytečným komplikacím, případně zraněním, které byste si mohli nesprávným během způsobit.

Takže váš úkol na dalších čtrnáct dní je naučit se chodit. Pomůckou k tomu vám mohou být i boty chung shi – boty, které vás naučí chodit. Pokud bylo vše, co jsem výše napsal, pro vás moc složité a máte obavu, že si to nebudete pamatovat, tak věřte, že boty chung shi fungují doslova a do písmene jako váš osobní trenér, prostě vám nedovolí udělat špatný krok. Pokud jim svěříte své nohy, už nikdy nebudou chtít zastavit. Navíc chození v těchto botách skýtá i řadu dalších výhod. Jaké, tak o tom zase jindy, zatím se ale můžete podívat na polojasno a možná se vám vyjasní :).

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (4 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Marek Bikerman | 7. 3. 2013 14.26 hod. | 89.24.11.xxx
Technika mi chybí, až se zotavím, zaplatím si u vás 5 hodin tréninku :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice100
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků