logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Neberte nám blbce

Neberte nám blbce

Jedna z nejzajímavějších zpráv, které jsem v poslední době slyšel o Googlu, byla ta o vyhledávání receptů. Jakýsi novinář či webový expert přišel na to, že pokud naťukáte do vyhledávacího řádku jméno nějakého jídla, dá Google mezi recepty přednost pokrmům, které jsou zdravější a jejichž příprava trvá kratší dobu.

Chápu, že z chování uživatelů vyplývá, že právě takovým receptům dává většina z nich přednost. Ale jistě ne všichni! Určitě je nemalá skupina lidí, kteří rádi vaří dlouho a jedí nezdravě. Budou tyto požadavky muset výslovně uvést do vyhledávače, aby správné recepty našli? Nebo jim zbudou už jen papírové kuchařky, protože Google – samozřejmě v zájmu zdraví světové populace – všechny nezdravé pokrmy uživatelům zatají? A kde to skončí? Nestane se náhodou, že když si budeme chtít vyhledat podrobnosti o své oblíbené značce bourbonu, odkáže nás vyhledávač na heslo z Wikipedie o cirhóze jater a novinovou poradnu primáře Nešpora?

Nechci z toho dělat kovbojku, ale je nepochybné, že „štelování“ googlovského algoritmu může vést k novodobému sociálnímu inženýrství. Není důležité, že se tak děje v zájmu komfortu uživatelů, vždyť cesty do pekel jsou skoro vždycky dlážděny dobrými úmysly. A nejde jen o vyhledávací algoritmy. Spousty webů se dnes snaží svým uživatelům „odezírat ze rtů“ (ve skutečnosti jen matematicky zpracovávají historii navštívených stránek) a servírovat jim to, co chtějí vědět a o čem chtějí číst. Říká se tomu personalizace a je to jeden z úhelných kamenů webového žurnalizmu.

Jenže ono to má samozřejmě i svou odvrácenou stránku. Když webové služby odfiltrují všechny informace, které nás nezajímají, či z jiných důvodů nechceme znát, nebudou nám nakonec přeci jenom chybět? Nejsou stejně důležité jako ty zajímavé? Toť hlavní téma knížky „Bublina filtru“ s podtitulem „Co před vámi internet tají“. Napsal ji Američan Eli Parieser, vyšla v pondělí (je ke stažení na Amazonu) a podle mě to bude jedna z nejdůležitějších knih o webu tohoto roku.

Teze knihy se dá shrnout do jednoho citátu připisovaného Marku Zuckerbergovi, zakladateli Facebooku: „Veverka umírající ve vaší zahradě pro vás může být důležitější než lidé umírající v Africe.“ Poněkud vulgarizovanou (ale za to srozumitelnou) formou je tak pojmenováno hlavní dilema personalizace webu.

Zmínka o Facebooku není náhodná, ono filtrování totiž probíhá i na sociální úrovni. Krásným příkladem jsou právě sociální sítě, kde většina z nás žije v „bublině“ tvořené přáteli a kamarády. Zkrátka lidmi s podobnými názory, postoji i životními zkušenostmi. Nic proti tomu, člověka nikdo nemůže nutit, aby vycházel s blbci.

Jenže ony jsou srážky s blbci stejně důležité (ne-li důležitější) jako kamarádské plácání po rameni. Čím častěji budeme přátelské „bubliny“ sociálních sítí opouštět, tím více budeme světu rozumět.

Laskavě proto prosím Google, Facebooku a spol., neberte nám špatné zprávy, nudné články ani blbce. Nefiltrovaný život – pravděpodobně jako pivo – chutná nejlépe.

Tento článek vyšel v rubrice Názory v Lidových novinách a byl vydán se svolením autora

Miloš Čermák foto
  • přečteno: 10633/10556×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Život kolem nás

všechny články Život kolem nás

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas100
Asics135
Brooks19
Inov-859
Icebug5
Hoka One25
Mizuno59
Newton5
NB22
Nike62
Salming375
Salomon43
Scott3
Vibram Fivefingers9
Vivobarefoot6
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce49
Běhám bos, bot netřeba14
ON8

kde se diskutuje

  • Jak se obléci na běh do teplého počasí : Díky za tipy! Já mám oblíbená funkční tílka s podprsenkami a přes ně tílko s obrázkem běhu (aby…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Ta pozadí .... upřesňuji na 3. čtvrtinu. A možná bych se nechal přesvědčit i na 2. Žádný extrém…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Romane, s Karlem je to jistota, ten se kochá rád! Výborná volba! S Joggerem bych si dovolil mírně…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Fanouš je jak kecal z Prodané ... Ale jeho argumenty jsou přímo geniální. Já, ale nebudu dřív doma,…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Pokud je otravná, nezáživná, nudná trať, vyplatí se spěchat do cíle. Ale : pokud je trať hezká,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků