logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Na co si dát na Silva Nortica Run majzla – trénink na Mammut ultramaraton – týden dvacátý druhý

Na co si dát na Silva Nortica Run majzla  – trénink na Mammut ultramaraton – týden dvacátý druhý

Již příští sobotu přivítá Novohradsko a jeho nejbližší okolí účastníky závodu Silva Nortica Run, mezi nimiž budou i ti, kteří se již dlouho, i podle tréninkových plánů uveřejňovaných na Běžecké škole, připravují na ten nejdelší a nejobtížnější z nich, na Mammut ultramaraton. Na co by si měli dát jeho účastníci, ale i účastníci INOV-8 Half marathonu, Craft Marathonu tedy majzla?

Pravidla k přežití na Silva Nortica Run

Majzl I. – PÍT, PÍT, PÍT

Novohradské hory jsou krásné ve vrcholícím jaru, jsou krásné v „letním" žáru, v „podzimní" plískanici, v mlhovině válící se po kopcích i v údolí, ale vy si je nejspíše – byť na jaře – „vychutnáte" v tom letním žáru. Ne nadarmo vznikl článek: První pomoc při zkolabování běžce, cyklisty, turisty na objednávku Pavlíny Hanušové, která si společně s Vojtou Stavným tento závod vymyslela. Proto pokud podceňujete pitný režim na jiných závodech, týká se to i těch, co poběží „jen" INOV-8 Half marathon, možná by se slušelo napsat po loňských zkušenostech, hlavně nich, tady pijte na každé občerstvovačce. Navíc zde, a opět platí pro všechny, není od věci si vzít sebou láhev s vodou i na cestu. Když vám dojde voda v těle v Praze, či jiném městském závodě, je to blbý, ale hospodu tam máte na každém kroku, a i když s kecy, tak vám nakonec tu sklenici vody dají, tady můžete tak nanejvýš podojit srnku, když ji dohoníte.

Tak ještě jednou připomínám:

PRAVIDLO ČÍSLO 1. SILVA NORTICA RUN ZNÍ: PÍT, PÍT A ZASE PÍT, VŠUDE KDE TO JDE!

Majzl II. – CHLAZENÍ

K tomu, co bylo napsáno v pravidle 1., se vztahuje i to, na co je třeba si dát majzla ještě. To „ještě" je přehřátí. I když se běží v přírodě, vzhledem k tomu, že jsou hlášeny poměrně teplé dny už před vlastním závodem i v den závodu, znamená to, že cesty budou vyhřáté a ani v lesních úsecích se příliš nezchladíte. Navíc začátky všech závodů vedou do kopce a tak, i když se budete snažit běžet rozvážně, stejně se zahřejete, až se z vás bude pot řinout. Další důvod k tomu na občerstvovačkách pít a také se chladit. Chlazením myslím máčení si zátylku, případně hlavy. Určitě nebude na škodu ani lehká pokrývka hlavy, která vás ochrání před přímými slunečními paprsky působícími na hlavu a temeno hlavy.

PRAVIDLO ČÍSLO 2. SILVA NORTICA RUN ZNÍ: CHLAĎTE SE, KDE TO JEN JDE A CHRAŇTE SI HLAVU A ZÁTYLEK!

Majzl III. – POČÁTEČNÍ TEMPO

Jak už jsem uvedl a jak se můžete přesvědčit na profilových mapách jednotlivých závodů

obrázek
INOV-8 Half marathon

obrázek
Craft Marathon

obrázek
Mammut ultramaraton

začátky závodu jsou parádně na rozdýchání. Měli byste to vzít v úvahu a začátek vzít ještě více zvolna, myslím tím tempo, než jste zvyklí při jiných půlmaratonech či maratonech, o Mammutovi už vůbec nemluvím, to je přímo maso. Osobně bych každému doporučil běžet či v některých chvílích třeba i jít tak, abyste se nedostali s tepovou frekvencí nad 85 % TF max. Je to samozřejmě jen na vás. Měli byste si však uvědomit, že čím víc se zatavíte hned v úvodu, tím déle budete na trati. To také znamená opak, že čím pomaleji začnete, tím dříve se dostanete do cíle. V podstatě to není nic jiného než to, co jsem napsal v Charónovi, co vás zve k sobě:::, že na otázku: Běhám už rok, dva, tři roky hodinu denně a stále nejsem schopen, nejsem schopna uběhnout ani o metr víc, co mám dělat, odpovídám: zpomal! Na začátku vyběhni pomaleji a až po 10ti, 15ti minutách se rozeběhni obvyklým tempem. Ale jak říkám: je to na vás, zda se budete touto radou řídit nebo zda si to pak budete pěkně užívat a nadávat si, až vás ti, co poslechnou, budou jeden po druhém předbíhat.

PRAVIDLO ČÍSLO 3. SILVA NORTICA RUN ZNÍ: PRVNÍ KILOMETRY JE LEPŠÍ ABSOLVOVAT INDIÁNSKOU CHŮZÍ NEŽ DO CÍLE DOCHÁZET!

Tak to by pro dnešek stačilo. Poslední tréninkový plán už vás bude hodně šetřit, dokonce tak, že se koncem týdne začnete na Mammuta těšit, ale pozor, jak pravilo pravidlo číslo 3. Nevyplácejte tu nahromaděnou energii hned na počátku. Navíc, pokud to na začátku přeženete, tak i kdybyste měli v těle kila zásobního tuku, snědli po cestě sele, nebude vám to nic platné, jednou zadušené tělo už se těžko roztlačuje k pořádnému výkonu!

14ti týdenní tréninkový plán podle Williamse

Týden čtrnáctý

den začátečníci středně pokročilí pokročilí
po 0 0 0
út 4 x 1:00 (R) -3:00 (OTF) 4 x 1:30 (R) – 4:00 (OTF) 4 x 400 m (75 vt) + 3 km (R)na silnici
st 0 0 0
čt 0 0 0
3 x 00:30 (S) -2:00 (OTF) 4 x 00:30 (S) – 2:00 (OTF) 4 x 1:00 (S) – 3:00 (OTF) nebo 0
so Mammut ulramaraton Mammut ultramaraton Mammut ultramaraton
ne 30 min nebo 5 km 30 min nebo 5 km 30 min nebo 5 km

Vysvětlivky:

K – kopce

S – 80% TF max

R – 90% TF max

F – fartlek

OTF – optimální tepová frekvence (50 – 65 % TF max)

Není-li použita žádná zkratka, běžte na úrovni 65 – 75 % TF max

Tréninkový plán na Mammut ultramaraton – dvacátý druhý týden

den
po. 48 min nebo 8 km
út. 48 minut nebo 8 km
st. volno
čt. volno
pá. 48 minut nebo 8 km
so. Mammut ultramaraton
ne. 30 min nebo 5 km
Miloš Škorpil foto
Na co si dát na Silva Nortica Run majzla  – trénink na Mammut ultramaraton – týden dvacátý druhý Na co si dát na Silva Nortica Run majzla  – trénink na Mammut ultramaraton – týden dvacátý druhý Na co si dát na Silva Nortica Run majzla  – trénink na Mammut ultramaraton – týden dvacátý druhý

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jiří U. | 30. 5. 2011 19.19 hod. | 85.161.118.xx
Miloši, jsem jeden z těch, koho jsi svým tréninkovým plánem "přinutil" upsat duši Mamutovi. Koukl jsem dnes na předpověď počasí na sobotu a hned mi v hlavě začalo vířit co a jak bude. Už jen čtyři dny a budu moci říct: "Dožil jsem se." A doufat, že v sobotu večer budu moci říct i "Přežil jsem ve zdraví." Vír těch "co a jak" jsem sepsal na www.jiriugo.blogspot.com/2011/05/lov-mamuta-posledni-pripravy.html. Určitě budu i jeden z těch, kdo Tě příští týden zahltí svými pocity z celého období přípravy i závodu. Zatím dík za přivedení k vodě.

STANDA | 29. 5. 2011 15.46 hod. | 94.112.63.xxx
Ahoj Miloši, zajímá mě, jestli bude tento seriál i po Mammut ultra závodě pokračovat? Jsem za něj moc vděčný, dal mému běhání řád a směr. Mám v plánu i jiné náročné závody(např. Jesenický maraton).

IlonaB | 26. 5. 2011 13.44 hod. | 80.251.251.xxx
:-) Já jsem prostě celá TY :-)

IlonaB | 26. 5. 2011 12.23 hod. | 80.251.251.xxx
Miloši,myslela jsem, že se nalepím na Dana Orálka, abych nezabloudila, ale ty jsi mi to svým článkem zhatil.Tak aspoň řekni,co dělat proti bloudění :-) Ilona

fotoMiloš Škorpil: Ilono neřeknu, v tomto případě budu jak Fučík :), kouzlo ultra není jen ve vzdálenosti ale i v hledání správných cest. Ale vážně. Tratě na Silvě jsou značeny tak perfektně že jen já a ještě pár takových může zbloudit :)

dav | 26. 5. 2011 10.34 hod. | 94.113.49.xx
..a jestli jste se někdo na poslední chvíli rozhodli, že jako že jo, že to dáte, tak je k mání ještě jedno místo, to moje...., bohužel z důvodu úrazu:-((
Všem co na Slvě poběží přeji krásný zážitek, dav

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Ultramaraton – tréninkový plán

Ultramaraton

všechny články Ultramaraton

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků