logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Co by měla splňovat, co by měla běžci umožňovat dobrá běžecká bota

Co by měla splňovat, co by měla běžci umožňovat dobrá běžecká bota

Mezi běžeckou veřejností se vedou stále vášnivé diskuze o tom, v čem vlastně běhat. V klasických běžeckých botách, v minimalistických běžeckých botách, ve Vibram Fivefingers, jak běžecká bota může či nemůže ovlivnit to, jak se běžec při běhu cítí, jeho zdraví …

Názory běžců se velmi různí, i když se stále více kloní k minimalistické botě. Názory běhající veřejnosti tedy známe, ale zajímá nás, jak se na to vše dívají ti, co běžecké boty dodávají na český trh, tedy zástupci světových běžeckých značek.

Nezajímá nás, jaké používají technologie a proč, jaké produkty by běžcům doporučili ze svého portfolia, ale jediné, co nás zajímá, je: Co by podle jejich názoru měla splňovat, co by měla běžci umožňovat dobrá běžecká bota?

Stejnou otázku položíme odborníkům na pohybový aparát, bez toho, aby znali odpovědi zástupců firem. Odpovědi otiskneme v tom rozsahu, jak přijdou, nebudeme je nijak komentovat. Věříme, že česká a slovenská běžecká veřejnost je natolik vyspělá, že si svůj úsudek udělá sama. A co si od toho slibujeme? To, že se dozvíme názory těch, kteří k tomu mají co říci a pak taky, jaké jsou priority ochrany pohybového aparátu běžců u jednotlivých výrobců, což samozřejmě mohou být velmi důležité informace pro ty, co si jejich boty nakonec rozhodnou koupit.

Tak jako přineseme úplné znění odpovědí, tak také uveřejníme seznam oslovených výrobců (adidas, Asics, Nike, Salomon, Inov-8, Zoot, Mizuno, Scott, New Balance, Saucony, Reebok, Icebug, Vibram Fivefingers), kteří možnost vyjádřit se, nevyužili.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jan | 3. 7. 2014 17.47 hod. | 78.102.40.xx
Dobrý den Miloši,
Mám několik dotazů. Kolik párů běžeckých bot je dobré mít? Je dobře mít alespoň dva páry na střídání v tréninku? Má význam koupit si na závody nějaké rychlejší ( méně od tlumené )? Jak velký časový rozdíl při půlmaratonu mohou udělat boty s menším tlumením? Předem děkuji za odpověď.

Tom T. | 24. 1. 2014 12.04 hod. | 93.90.163.xxx
Dobrý den Miloši,
rád bych se Vás prosím zeptal na informaci ohledně nákupu běžeckých bot. Mám s nejvyšší pravděpodobností neutrální došlap až supinaci (ošlapané vnější strany bot na patě a víceméně rovnoměrně sešlapaná předná část bot-na některých botech více sešlapaná vnější část ale generelně víceméně rovnoměrné sešlapání). Koupil jsem si boty, které byly v obchodě deklarovány jako boty s neutrálním došlapem. Po koupi a surfování na internetu jsem se dozvěděl že jsou spíše pro mírné až střední pronátory. Jedná se o boty s Asics Gel 1170 s odtlumením přední i zadní části (to jsem původně tak chtěl). Vážím asi 85 kg a bota mi byla doporučena prodavačkou jako nejvhodnější (běhám každý druhý den tak 5 až 10 km po silnici). Chtěl jsem se zeptat jestli nemůžu tím že jsem spíše supinátor si poškodit styl běhání potažmo kolena apd.? Zatím jsem boty použil pouze jednou a jsou jako pořád jako nové čili teoreticky bych je mohl ještě vyměnit :). Díky moc za radu, hledal jsem na internetu ohledně tohoto nějaké informace ovšem marně. Běhu zdar. Tom

fotoMiloš Škorpil: Tomáši, boty bych zkusil vyměnit a koupit opravdu neutrální, protože z toho co mi popisuješ, jsi jednoznačně supinátor, takže běhání v těchto botách by ti časem mohlo způsobit problémy s vnějšími kotníky, koleny a kyčlemi, neboť tvůj supinační nášlap by to ještě zvětšilo.

Karel | 29. 5. 2013 14.50 hod. | 62.24.68.xxx
Dobrý den Miloši,
vzhledem k Vaší značné zkušenosti s různými značkamy a typy běžeckých bot bych se Vás rád zeptal, zda neznáte nějaký typ, který umožňuje stáhnout patu (pokud možno s co nejmenším rozdílem pata – špička). Prakticky u všeho, co vyzkouším, mi pata v botě klouže; což je subjektivně otravné, a nepomáhá ani jakkoli důmyslné šněrování na posledních dírkách na nártu. Kdysi jsem takové boty, mám pocit, někde viděl, ale nedokážu je na netu najít. Zdravím. Karel

Daydie | 6. 12. 2011 15.17 hod. | 88.101.173.xx
Vidím, že na titulní fotce máte Chung Shi DUX – tyhle boty nosím taky, jsou vhodné po tréninku nebo prostě " na doma" k regeneraci nohy. Boty, které mají na běh, jsem zkoušela ve Foot-Studiu, ale asi to není to pravé pro mě. Raději zůstanu u klasických :-)

ll | 27. 5. 2011 10.23 hod. | 89.176.84.xxx
2 Leos P
Oni ti klidne budou prodavat minimalisticke boty za 5tisic kdyz to bude chtit trh protože kosmicke materialy aby byly tenke lehké funkční jsou drahe :)) Ono to dokonce muže být i v tom že začínajicí běžec si koupí zlevněné běžecké boty aniž tuší pro koho jsou a pronance je asi lepší odpružení :)) A o přecenování rychlosti a objemů vzhedem k váze a jiným aspektům toho tady uz Miloš napsal moc.

Leoš P. | 27. 5. 2011 9.36 hod. | 194.213.43.xxx
Obávám se, že nic nového se nedozvíme. Odpovědi budou neurčité ve smyslu, že lidé s civilizací nezničenou nohou a dobrou biomechanikou mohou běhat naboso nebo v minimalistických botách (mimochodem za stejnou cenu jako technologiemi nabité boty), ale že pro většinu je to nevhodné až nebezpečné. Nic konkrétního ve smyslu, že by alespoň zjistili, kolik lidí spadá do každé kategorie. O minimalistických botách a běhání správným stylem se ve spojení s masami hobíků hovoří už několik let, už dávno jsem čekal nějakou solidní studii ve které vezmou bandu hobíků "patařů" s péráky a zkusí je naučit správný styl pro běh v neodpružených botách a zjistí jak na to reagují včetně potenciálních zranění. Z obchodního hlediska je samozřejmě výhodnější vyvíjet nové obskurní technologie, přístroje na diagnostiku došlapu a vymýšlet marketingové slogany, než udělat jednoduchý pokus. Snad nečekáte, že řeknou "zpackali jsme to". Raději se v budoucnu při postupném přechodu na normální boty budou odvolávat "nejnovější výzkumy", podle kterých to lze udělat ještě lépe a jinak. Ale minimalistická bota je pro ně úhlavní nepřítel, protože budou muset pracně přesvědčovat zákazníka, proč si má koupit tu jejich za 3 tisíce místo obyčejné boty za pár stovek. Budou to mít mnohem složitější, ale v oblečení to funguje podobně, tam také NĚKTEŘÍ zákazníci ochotně platí násobně víc za nášivku s logem firmy.

fotoMiloš Škorpil: Leoši, možná máš pravdu v tom že se nic nového nedozvíme, ale není tvůj přístup stejný – hodnotíš dřív něž necháš druhé, aby se vyjádřili. Pokud jde o srovnání „účinků“ běhání v minimalistických botách a „klasických běžeckých botách“ je to spíše otázka pro odborníky než pro výrobce bot a nesouhlasím s tebou, že je to tak jednoduché. Těch proměnných, které tu jsou je mnoho a mnoho, jen namátkou (váha, výška, styl běhu, dysfunkce – nemyslím jen nohy ale pohybového aparátu obecně, intenzita tréninku – můžeš ovlivnit jen tu v době testu, ne tu před testem, podklady na němž se běhá – zase můžeš ovlivnit jen dobu testu …). Cena – třeba takové Vibram Fivefingers také nejsou za kačku a určitě nikdo nemůže říci že jim nefandím, spíše naopak. Já jen, že než napíšeš takovýto komentář měl bys vzít toto vše v úvahu. Ale každopádně ti za tvůj komentář děkuji, i to je pohled na věc.

ll | 27. 5. 2011 8.26 hod. | 89.176.84.xxx
No pěkně si nás namlsal. Jen bych se přimlouval aby se vhodnost rozlišovala co se týče jednoduše řečeno objemům tím se vyhraní i rekreační běžec běžec nebo zavodník.
Těším se spíš na odborníky (trenéry ortopedy ) protože výrobci opíšou své prospekty tam se nic nového nedovíme :(

fotoMiloš Škorpil: II, no uvidíme jak se s tím popasují, tvoje doplňky vedu v evidenci, můžu jim to poslat v druhém kole :), pokud se s tím nepopasují již sami nyní, nechtěl jsem jim dávat moc not a navádět je na cíl, ať ukáží na co myslí, když myslí na běžce :).

pavel kosorin | 27. 5. 2011 4.52 hod. | 95.140.247.xxx
gratuluji k vynikajícímu nápadu a moc se těším na ty značkové formulace :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecké boty

Běžecké vybavení

všechny články Běžecké vybavení

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků