logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Můžeme zjistit limity svého těla?

Můžeme zjistit limity svého těla?

Při projektu PIM WCH se ženy a dívky podrobily odborné diagnostice ve Sportvitalu, a protože jsem byla zvědavá na to, co všechno vlastně Mgr. Jan Taussig a MUDr. Libor Vítek mohou udělat třeba pro nás, věčně začínající hobíky, zeptala jsem se jich:

Čím vším se Sportvital zabývá?

V roce 2005 jsme spustili webový portál s cílem podávat objektivní informace z oblasti zdraví a sportu. Většina příspěvků na našich stránkách je z pera odborníků v oboru a každý příspěvek má svého autora. Chceme, aby čtenáři měli jistotu, že publikované informace jsou správné, nikoli opsané z neznámých zdrojů nebo sledující komerční zájem.

Později jsme začali nabízet naše služby zdravotním pojišťovnám, korporátní klientele i individuálním zájemcům. Druhým rokem spolupracujeme s PIM v projektu Women´s Challenge, kde hodnotíme vliv tréninku vybraných běžkyň v Běžecké škole MŠ na změny ve složení jejich těla.

Nabízíme tyto služby: Analýza složení těla na bioimpedančním přístroji. Určení somatotypu – zjistíme vaší tělesnou konstituci, k jakým pohybovým aktivitám máte předpoklady nebo jaké jsou limity při redukci váhy či nabírání svalové hmoty. Dále provádíme analýzy jídelníčku. Detailně rozebereme vaše stravovací návyky a upozorníme na hlavní nedostatky. Navrhneme vám, jaké by mělo být složení vaší stravy při redukci (zvýšení) váhy nebo při sportu. Doporučíme vhodnou skladbu potravin a výživových doplňků. Nebudeme vás nutit k žádným drastickým dietám, ale vysvětlíme vám, jak a co jíst, abyste byli zdraví a spokojení se svou váhou. Můžeme zhodnotit účinnost dietních programů a tréninkových plánů, pomůžeme vám ve výběru vhodné pohybové aktivity. Připravujeme zátěžovou diagnostiku, vyšetření laktátových křivek.

Co z toho děláte nejraději?

Dobrý pocit máme ze spokojených klientů, kteří upraví svůj životní styl a po několika týdnech se projeví prokazatelné změny ve složení jejich těla. Doslova před očima se dokážou změnit z nesportovců ve spokojené „hobíky“.

Co provádíte nejčastěji – resp. s jakými problémy k vám lidé nejvíce chodí?

Nejvíce lidi zajímá vyšetření na analýzu složení těla, redukční programy s úpravou jídelníčku. Rekreační sportovci se na nás obrací o radu, jak trénovat, jaká by měla být jejich strava běžná, předzávodní, v průběhu a po závodě.

Co všechno se mnou budete dělat, když přijdu na zátěžové testy a určení somatotypu? Mám se na to nějak speciálně připravit?

Zátěžové testy, doufáme, spustíme během krátké doby. Určení somatotypu je měření trvající cca 5 minut, výsledky pak zpracujeme a zašleme klientovi s vysvětlením e-mailem.

Co když po všech těch měřeních, které mi provedete, zjistíme, že pro „můj typ" není vlastně vhodný žádný sport – a já přesto chci sportovat? Můžu v něčem i tak dosáhnout úspěchu? Dá se příroda nějak přelstít?

Každý člověk má předpoklady k nějakému sportu, i kdyby to bylo třeba sumo:-). A co je to úspěch ve sportu? Máme-li na mysli vrcholový sport, tak tam nelze podle našeho názoru uspět bez jisté dávky talentu. Ve výkonnostním sportu a rekreačním sportu může být úspěchem posouvání vlastních hranic, a radost z pohybu a soutěžení.

Jak koukáte na všechny možné diety, výživové směry typu – málo uhlohydrátů/hodně uhlohydrátů/syrová strava/makrobiotika/vegetariánství/výživa dle krevní skupiny...?

Podle většinového názoru odborníků a specialistů na výživu i výživu ve sportu je zlatým standardem vyvážená strava se správným zastoupením jednotlivých živin, která může být samozřejmě přizpůsobena individuálním nárokům. Většina „módních" diet a dalších režimových opatření nemá opodstatnění ani podporu v odborné literatuře. To se ovšem netýká vegetariánské stravy, která, je-li pestrá, dokáže uspokojit kvalitativně i energeticky veškeré nároky.

Jak bude vypadat naše spolupráce, když budu chtít např. zhubnout – dostanu od vás nějaký striktní jídelníček? Nebo návrh pohybových aktivit? Nebo obojí?:-)

Pokud se na nás obrátíte s tímto požadavkem, objednáte se u nás na konzultaci, při které provedeme analýzu složení těla. Dostanete dotazník týkající se vašeho životního stylu, nemocí, rodinné zátěže, pohybového režimu. Dále dostanete předepsaný formulář, kde budete zapisovat váš běžný týdenní jídelníček. Všechny informace zpracujeme a na další konzultaci vyhodnotíme. Dostanete od nás doporučení, jaké změny ve svém životě byste měli učinit. Přibližně po 3 měsících vás čeká kontrolní měření a vyhodnocení úspěšnosti programu.

Myslíte si, že pro tzv. normálního člověka, tedy v tomto případě hobíka, má smysl nechat si udělat diagnostiku a zátěžové testy?

Záleží jen na tom, čeho chce každý dosáhnout. Někomu stačí se 3x týdně projet na hodinu na kole a nemá ambice zlepšovat svoji výkonnost, jiný chce svému tělu lépe rozumět a svoji výkonnost zlepšovat – ať už pro sebe, nebo pro srovnání se svými vrstevníky či známými. Kromě toho, že výstupy z našich diagnostických vyšetření pomůžou výkonnost zlepšit, mají i význam zdravotní – na jejich základě jsme schopni se vyjádřit i k případným zdravotním rizikům, což je možná ještě důležitější aspekt těchto diagnostických vyšetření...

Váš nejzajímavější „případ“?

Nejzajímavější je asi případ vrcholového manažera, který po půlroční intenzivní péči pod naším vedením dokázal stlačit svůj čas na Vasově běhu (lyžařský maraton, 90 km ve Švédsku) o 3/4 hodiny:-)

Je ještě něco, co byste chtěli čtenářům říci?

Snad jen, že záleží na každém, kolik energie chce sám sobě věnovat. Pečujete-li o sebe, ať už už kvalitním tréninkem, vyváženou stravou anebo zdravým životním stylem, vaše tělo vám to vrátí zlepšenou fyzickou výkonností a významným prodloužením aktivní části života.

Více na www.sportvital.cz

Dana Škorpilová foto
  • přečteno: 14485/14294×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Zaběhni Pražský maraton 2018 s Milošem, Michalem a Salmingem pod 3 : Dobrý den, přihlásila jsem se (1x) na pražský 1/2 maraton (7.4.2018) a chci se na něj připravovat…»
  • Zaběhni s Milošem a Salmingem Pražský maraton 2018 pod čtyři : Dobrý den, uvedený odkaz na formulář nefunguje – je to technický problém, nebo vyčerpaná…»
  • Cesta běžce. Pohled do bájného světa japonských běžců a prospěšnosti správného běžeckého stylu : Knihu vřele doporučuji všem běžcům, krásné a poutavé čtení .... místy velice poučné ... »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, chtěla bych začít běhat, ale nerozumím úplně plánu, 7x (2 min CH – 2 min RCH) + 2…»
  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Jsem 50letá ženská, která začala před rokem běhat, aby podpořila dceru a tak mě to chytlo, že se…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků