logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

O přirozeném běhání (ale na vyšší úrovni)

O přirozeném běhání (ale na vyšší úrovni)

Běhat s, nebo bez? V současné době nejčastěji rozebíraná otázka všemi, kdo se zajímají o běhání. Otázka je to správná. Její dosavadní řešení je však bohužel zcela chybné.

Je totiž vztahováno pouze k něčemu tak nízkémupřízemnímu, jako jsou boty. Pseudoproblém „Co na nohy?" přitom zakrývá problém hlavní, jehož úroveň je výrazně vyšší (v průměru asi o 165 cm): Co na hlavu? Běhat s pokrývkou hlavy, nebo bez ní?

Až doposud převládaly pokrývky klasické, tedy flaušové čepice a šátky, s mnoha tlumivými a ochrannými prvky (tlumí dopad po zaškobrtnutí, chrání před nárazy větru, atd.). V této oblasti běžeckého sportu zuří již mnoho let nesmiřitelný konkurenční boj několika velkých firem s rozhodujícím podílem na trhu.

Nyní však zuří i tyto firmy samotné. Jejich dominanci – a s ní spojené zisky – totiž začaly citelně narušovat nové trendy minimalistického a přirozeného běhání. Jde o varianty, při kterých běžec nemá na hlavě téměř nic, nebo dokonce vůbec nic.

Mezi minimalistickými hlavovými pokrývkami se nejvíce prosazují slabé kšiltovky a čelenky. Absolutním hitem jsou tzv. Pětiplsťáky, tedy uzoučké a velmi tenké čelenky ze speciální plsti, vytvořené prolnutím pouhých pěti vláken. Běh s těmito Pětiplsťáky se podle některých běžců blíží pocitu absolutně přirozeného pohybu, v němž nám nic nebrání.

Většina z nich proto brzy zahodí i drahé Pětiplsťáky (stojí totiž stejně jako klasické tlumivé pokrývky) a vyběhne doslova s čistou hlavou. Navracejí se tak k původnímu, nekomerčnímu běhání jakožto jediné možnosti, kdy je běžící člověk opravdu sám sebou.

Problematiku klasického a přirozeného běhání pochopitelně doprovázejí početné běžecké blogy a velmi živé webové diskuse; zřejmě nejrozsáhlejší z nich se rozpoutala na www.bezeckehlavy.com Své argumenty, obhajující běhání s tlumivými pokrývkami, zde předkládají i zástupci jednotlivých firem. Spíše než o diskusi jde však o nepřehlednou změť marketingových prohlášení.

Co nám tedy o zakrývání, či nezakrývání naší hlavy radí naše hlava? Že každému (na ní) sedí něco jiného. Záleží na tom, jaký má hlava tvar, jak velké a křivé je čelo, nebo jakými případnými anomáliemi se vyznačují naše uši. Zásadní je také kde a jakým stylem běháme, zda držíme hlavu rovně, nebo ji při běhu ukláníme mírně do strany, dopředu, či naopak dozadu.

Své si k tomuto problému jistě řeknou dlouhovlasí, kudrnatí, holohlaví i tvrdohlaví. Zatím velmi zdrženlivý je však odborník na všechno, co souvisí s běháním, Miloš Škorpil. Asi nechce být obviněn z propagování jenom jednoho typu běžecké pokrývky hlavy. Pokud jste ho ale sledovali v poslední době pozorně, tak víte, co je podle něj ideální si vzít na hlavu při běžeckých závodech. No přece přilbu!

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 13338/13156×, 3 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Dušan | 4. 6. 2011 12.53 hod. | 89.29.99.xx
Na téma,kterak běhat se skalpovanou hlavou,zpracoval obšírnou studii již před léty jistý,Sam Hawkens.

Adam | 4. 6. 2011 11.41 hod. | 88.103.43.xx
Skalpovana hlava nam zaruci nejdokonalejsi smyslove vnimani, protoze vitr pocitime primo na mozku:-)

Dušan | 4. 6. 2011 10.55 hod. | 89.29.99.xx
V minimalistických pokrývkách hlavy je možno jít ještě dále a opět zůstaneme u indiánů.Co takhle,skalpovaná hlava?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků