logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Cháron tě zve k sobě – chceš-li mu utéct, zpomal – buď trpělivý, vše má svůj čas, i ty budeš vítěz

Cháron tě zve k sobě  – chceš-li mu utéct, zpomal – buď trpělivý, vše má svůj čas, i ty budeš vítěz

Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni v pohodě udýchat.

Tento článek vyšel na Běžecké škole poprvé 16.7.2009 a od té doby patří mezi nejvíce vyhledávané články těch co běhat začínají a těch, kteří běhají sice už dlouho, ale stále se nemohou zlepšit.

Tenhle příběh se opakuje dnes a denně, snad už posté čtu stejnou prosbu, v níž se snoubí touha poznat pravdu: „Proč se mi stále znovu a znovu děje to, co se mi děje?" a zároveň vzdor: „Já to přeci jednou musím zlomit!“

O čem je řeč? O běhu, o nás, o všem, co v životě děláme. O kladení si cílů. O jejich reálnosti či nereálnosti. O tom, že cesta je cíl. O naší lenosti. O naší trpělivosti a vytrvalosti resp. netrpělivosti!

Všichni to známe, všichni víme, že pokud chceme něčeho dosáhnout, něčeho se dopracovat, musíme tomu něco obětovat. Většinou to znamená obětovat čas. Čas je však velmi drahá veličina. Jsme schopni a ochotni obětovat všechno. Peníze, bolest, kusy svého těla, ale čas, čas ne, nebo když, tak jen trošku. Vždyť čas, ten se přeci platí. A draze se platí. Čas holenku, ten ti nedám, ten nemám ani pro sebe.

A tak se snažíme dělat všechno tak, aby nás to stálo co nejméně času a tím ho nejvíce ve svém životě ztrácíme.

Dnes mi jde konkrétně o běhání. O běhání v takovém tempu, abychom jej byli schopni ustát a měli při něm příjemné pocity. Tedy ne o běhání, kdy jsme červení jak raci hození do vařící se vody, o běhání, kdy nám lezou oči z důlků, o běhání, na jehož konci nemůžeme popadnout dech, o běhání, při němž máme pocit, že máme srdce až v krku a že už už nám vyskočí z těla.

Nevím kdo lidem kdy nakukal takový nesmysl, že jen takovéto běhání má smysl. Je s podivem, že devadesát procent lidí, kteří začnou běhat, začne běhat právě tímto způsobem. Jediným možným vysvětlením je to, že si myslíme, že čím rychleji budeme běhat, čím více tun a čím rychleji je navzpíráme, čím rychleji a intenzivněji pojedeme na kole nebo při spinningu, tím dříve budeme v dobré fyzické kondici, tím dříve bude naše tělo odpovídat našim estetickým představám – prostě dámy budou jako lusk a pánové jako fík.

Bohužel dámy takto dosáhnou jen toho, že budou skutečně jako lusk, ale pohříchu zelené a ohnuté. Zelené od zlosti, že to zase není to, co chtěly, ohnuté od toho, že jejich tělo nebude schopné snášet zátěž na ně vloženou. No a u pánů to bude nemlich to samé, jen s tím rozdílem, že se budou dál roztékat jak zralý fík. Kila budou nerušeně dál přibývat, jejich postava bude mít čím dál tím více daleko do jejich vysněného tvaru a oni budou zase vymýšlet, jak přechytračí čas a ty, co jim říkají, že takto to nejde.

Jsem rád, že toto, co již řadu let říkám a píšu, začínám čím dál tím více nacházet v článcích autorů, kteří jsou uznávanými veličinami na rekreační a výkonnostní běh a zdravý životní styl ve svých zemích, ať už to je Thomas Wessinghage, Herbert Steffny, Frank Shorter či Jeff Galloway.

I oni stále a znova odpovídají na podobné otázky typu: „Prosím pomoc, v jejich případě Help me nebo Hilfe, – běhám deset let, celých těch deset let běhám deset kilometrů a nejsem schopen, schopna uběhnout ani o krok více a přitom bych tak rád – ráda, uběhla jednou alespoň půlmaraton“.

Oni i já odpovídají také každému takovému zoufalci stejně: „Zpomal svůj běh a dosáhneš svého cíle a to velmi rychle!" Je to paradox, já vím, ale přesto tím, že zpomalíte svůj běh a jedině tím, že zpomalíte svůj běh, dosáhnete toho, že budete schopni uběhnout více kilometrů. Proč tomu tak je, si můžete přečíst v článku Zavařte si dostatečné množství konzerv.

Prostě je to o tom, že pokud chceme běžet vytrvale a dlouho, musí mít naše tělo pro tuto činnost stálý přísun energie. Když jí vyčerpáme během krátkého času a nevytvoříme tělu takové podmínky, aby mohlo čerpat ze svých nakumulovaných zdrojů – vašich glykogenových případně špekových zásob, tak se zastaví. Stejně jako se zastaví váš auťák, pokud mu dojde benzín nebo nafta a je jedno, jestli jezdíte Trabantem nebo posledním modelem Lamborghini.

Způsob, který volí většina rekreačních běžců, způsob, kdy se snaží od začátku běžet tím nejvyšším tempem, kterého jsou schopni dosáhnout, není jen z hlediska rozvoje jejich fyzických schopností k ničemu, on je dokonce pro ně i zdravotně nebezpečný. Při každém tréninku totiž dochází na samou hranu svých fyzických schopností, což může mít za následek i zhroucení a kolaps. Běží tak doslova a do písmene vstříc Cháronovi, který je pak rád převeze na druhý břeh, bohužel cena za tuto plavbu bude velmi vysoká, jejich život.

K posunu výkonnosti, volí-li tuto formu tréninku, nepomohou ani žádné potravní doplňky, ale jedině dlouhodobá mravenčí práce, v tomto případě doslova počáteční mravenčí tempo. Jedna svěřenkyně Thomase Wessinghageho měla problém, jak sdělit svému okolí, že neběhá tak pomalu, protože není schopná běžet rychleji, ale že takto běhá, protože jí to přikazuje její tréninkový plán. Nechala si vyrobit tričko, na němž stojí: „Běžím tak pomalu, protože mi to předepsal můj trenér." Pokud máte stejný problém, tedy cítíte se při pomalém běhu méněcenní, můžete následovat jejího příkladu. Každopádně zkuste ale alespoň na měsíc změnit svůj přístup ke svému běhání, zpomalte svůj krok, garantuji vám, že za ten měsíc budete schopni doběhnout dál než dosud a to za stejnou dobu, kterou jste až dosud běželi na maximum.

Splníte si svůj sen, uběhnete jednou pět či deset kilometrů, ½maraton, maraton nebo i něco delšího. A co je hlavní – Cháron protentokrát ostříhá :).

P.S.
Pokud jde o to „pomalé tričko“, tak už dosti lidí běhá v tričku: Běžím tak pomalu, protože mi to řekl Miloš

Miloš Škorpil foto
Cháron tě zve k sobě  – chceš-li mu utéct, zpomal – buď trpělivý, vše má svůj čas, i ty budeš vítěz

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (48 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jarda B | 14. 5. 2017 18.22 hod. | 93.91.49.xxx
Ahoj, mám opačný problém, bude mi 40. Při 170 tepech si zpívám,ale miluji intervaly,kopce, schody, to vše na max tep. 200.Pro lepší fyzičku dodržuji pomalé dlouhé běhy ,ale jsou pro mě největším utrpením,užít si běh pro mě znamená mít svalovou horečku,tak doufám,že nejsem sám.

OLDA 1970 | 15. 2. 2017 14.41 hod. | 62.204.241.xxx
kdy bude kniha k mání???
děkuji

Biogava | 15. 2. 2017 8.13 hod. | 37.188.183.xxx
Dobrý den je mi 40.let a před dvěma léty jsem začal běhat. Byl jsem jeden z těch, kteří začali běhat rychle za účelem zlepšování času.Ano po dvouletech jsem dosáhl toho,že jsem schopný uběhnout 10km v čase kolem 40.min.Jenomže vždy jsem velmi unavený a vyšťavený a zjistil jsem,že je to slabou vytrvalostí. Letošní rok jsem zahájil po přečtení pár rad Miloše pomalými běhy a uvidíme výsledky. Přeji hezký den.

Petr V. | 13. 5. 2016 8.58 hod. | 37.188.227.xx
Včera jsem poprvé běžel podle Miloše a bylo to SUPER. Do teď jsem běhal v tempu 5:40 – 6:00 a tepovku jsem měl 147 – 150. Ano, na konci jsem vypadal jako rak a vydával jsem zvuky jako parní lokomotiva. Včera jsem úmyslně běžel 6:40 s tepovkou 137 a bylo to skvělé. Dokonce jsem si chvilkami i zpíval :-) Miloši, díky za radu!

fotoMiloš Škorpil: Petře, tak to je jeden z nejhezčích komentářů, co jsem kdy četl jako zpětnou reakci na „Běhej pomalu“, díky moc ti přeji a společně s tebou i všem ostatním šťastný života běh s písní na rtech :).

Pavla | 24. 2. 2014 10.02 hod. | 194.213.41.x
Něco na tom je :-). Ale co to je "hodně pomalu"? Nemám různé měřící přístroje, takže leda se měřit na krku, ale usuzuji, že bych měla pohodlně běžet a u toho pohodlně mluvit?

fotoMiloš Škorpil: Pavlo, přesně tak, pomalu znamená pohodlně, tak aby sis při tom i dobře popovídala :)

Ilona PIM | 15. 5. 2011 9.58 hod. | 109.164.3.xxx
Miloši, mluvíš mi z duše. Zdá se, že ses ode mne něčemu přiučil :-))).
Na vysvětlenou všem,kteří neví, že rok 2010 jsem proběhala v tréninku i závodě v plné rychlosti a TF, která téměř nikdy nebyla pod 150 a často byla nad 170 aniž bych se jakkoliv zlepšila-má první věta je pokusem o žert.Pár set km naběhaných "POMALU" mě odměnilo příjemným zlepšením pocitů z běhu i výsledků :-)

Kristýna | 12. 4. 2011 16.56 hod. | 193.85.174.xxx
Svatá pravda!! Njdřív jde o to to prostě uběhnout. A nezáleží na tom jestli za 1 nebo půl. Takže radím – poslechněte "svého" trenéra;-)

Vlaďa | 17. 7. 2009 8.42 hod. | 195.113.149.xxx
Souhlasím s Milošem i „závoďák“ by měl občas zařadit
velmi pomalý běh-nejlépe v terénu.Možná bude překvapen co tos ním udělá. Zdravím všechny Vláďa

Petr Kostovič | 16. 7. 2009 9.51 hod. | 90.180.43.xx
Ahoj Same, já tomu rozumím. Milošův text asi není určen pro závoďáky, ale pro lidi, jejichž cílem je prostě jen uběhnout nějakou vzdálenost a jim samým je jedno, v jakém čase.

Sam | 16. 7. 2009 9.01 hod. | 82.119.253.xx
Jasně Miloši, z hlediska cíle být schopen uběhnout nějakou delší vzdálenost, než jsem současně schopen, je pomalý běh dobrý recept, ale pokud chceš na těch delších vzdálenostech i docílit nějaké časy, pak se bez rychlejších tréninků typu tempového nebo intervalového běhu, případně rozvoje síly v kopcích neobejdeš. Rychlost jen pomalým objemem nenatrénuješ.

fotoMiloš Škorpil: Same a Petře souhlasím, že pokud chceš běžet na nějaký čas, může jít i o 4 hodiny, je třeba zařadit tempové úseky. V tomhle článku jde spíš o to, že většina začátečníků hned od začátku běhá neúměrně rychle, vzhledem ke své výkonnosti, což je ve svém výsledku kontraproduktivní. Nejdřív si musí tenhle človíček vybudovat alespoň základní kondici. Pokud už jí má, tak pak jsou krátké a rychle úseky (např. 400 m( nebo dlouhé úseky v tempu (od 1 km až třeba k 25 km) rozhodně vhodné či dokonce nutné.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Hledám možnou léčbu chronickėho zánětu Achil.šlachy.Bohužel mi nic ze standartních léčebných metod…»
  • Od gaučinku k běhu : Tak pod 4 to nebylo :-) čas 4:23:31. Tak příště »
  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : pokračování: jsem přesně 2 a čtyři dny měsíce od operace a chodím bez berlí, musím sice pomalu, ale…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků