logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Než vyběhneš na sluníčko, tak se namaž! Když ti natečou horkem nohy, tak je i sebe zchlaď!

Než vyběhneš na sluníčko, tak se namaž! Když ti natečou horkem nohy, tak je i sebe zchlaď!

Léto je v plném proudu. Ideální čas na to, užít si dovolenou a zregenerovat. Rovněž však je to ideální čas, připravit se na podzimní běžeckou sezónu. Ať tak, či tak, bude to znamenat vypořádat se s riziky slunečního záření. Běžci a běžkyně jsou zvyklí se mazat různými emulzemi, aby ulehčili znaveným svalům. Rovněž jsou zvyklí mazat se různými mastmi, když je něco bolí. Všichni víme, a jsme o tom informováni v letních měsících denně z různých médií, že není dobré prodlévat na přímém slunci příliš dlouho, a když už ano, takže je potřebné se namazat, abychom účinky slunečního záření na naší pokožku zmírnili.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 20.6.2011

Sluneční paprsky UV-A a UV-B – říká vám to něco?

Sluneční paprsky UV-A

Jestli ne, nebo jen zběžně, tak vězte, že slunečním paprskům UV-A, které zasahují více do hlubších vrstev pokožky, nebyla donedávna věnována taková pozornost jako paprskům UV-B. Paprsky UV-A jsou zodpovědné za předčasné stárnutí kůže. To se děje tím, že působí na elastická vlákna a ta následně ztrácejí svou elasticitu a schopnost vázat vodu, tím dochází k vysušování kůže a jejímu předčasnému stárnutí. Toto poškození kožních buněk je nevratné.

Sluneční paprsky UV-B

Tyto paprsky jsou kratší, ale zato agresivnější, to znamená, že mohou poškodit kožní buňky na větší ploše kůže, ale zasahují jen její vnější vrstvu. Proto jim byla doposavad věnována větší pozornost, neboť jsou zodpovědné za klasické spálení kůže. Tělo je v případě poškození slunečními paprsky UV-B schopno do jisté míry toto poškození napravit. Při intenzivním a příliš častém vystavování kůže slunečnímu záření však i v jejich případě pozbývá naše tělo schopnost způsobené škody napravovat. Následkem může být dlouhodobé poškození až rakovina kůže!

Opalovací prostředky – ochrana proti UV-A a UV-B

Doposavad jste mohli na opalovacích prostředcích (až na výjimky) najít údaje označující ochranný faktor, který se vztahoval pouze k ochraně proti UV-B paprskům (LSF + různě vysoké číslo). V současné době by se již mělo ve všech zemích EU postupovat podle nového standardu, který nese označení „Colipa Ratio“. Podle něhož musí být poměr ochrany UV-A : UV-B =1:3!. Údaj o ochraně proti UV-A paprskům byste měli najít na každém opalovacím prostředku.

Dělení opalovacích prostředků

Opalovací prostředky se dělí podle výšky ochranného faktoru (LSF nebo SPF) na ochranu:

  • nízkou (LSF 10)
  • střední (LSF 15 – 25)
  • vysokou (LSF 30 – 50)
  • velmi vysokou (LSF 50+)

Co ale co mnozí nevědí, je to, že u těch vyšších čísel se zvyšuje ochrana už jen minimálně. Zatímco u ochranného faktoru 15 je absorbováno 93% slunečního záření, u 30 je to už 97%, zatímco u 50+ je to jenom o 1% více. Takže mezi 30 a 50+ je jen velmi malý rozdíl ochrany, který ovšem v peněžence poznáte velmi výrazně. Navíc s číslem ochrany stoupá i počet filtrovacích substancí, které mohou kůži dráždit!

Vybírání opalovacích prostředků

Stejně jako je třeba, abyste si uměli vybrat správnou běžeckou botu, měli byste se naučit vybrat si správný opalovací prostředek. V tomto případě máme na mysli zejména jeho formu:

  • opalovací mléko
  • opalovací krém
  • opalovací olej
  • opalovací gel

Některé z nich koupíte i ve spreji, což usnadňuje jejich nanášení. Některé jsou vhodné i pro sportování, takže drží, i když se potíte a zároveň by neměly ucpávat póry, aby vaše pokožka mohla dýchat.

Prostředky po opalování nebo na spálení kůže

Stejně jako existují prostředky na opalování, tak existují i prostředky, které je vhodné aplikovat poté, když doběhnete a umyjete se. Tyto prostředky osvěžují, zvlhčují a zklidňují vaší pokožku. V případě, že se přeci jenom i přes veškerou péči spálíte, tak ji ochladí a poskytnou potřebnou péči.

Z ostatních prověřených prostředků můžete použít obyčejný tvaroh nebo Panthenol spray.

Mám nohy jako konve. Co s tím mám dělat?

Teplé počasí, a to se ani nemusíme moc hýbat, způsobuje, že se přehříváme. To způsobuje, že naše tělo zadržuje vodu, odnášejí to většinou nohy, které máme brzo nalité jak konve. Zároveň máme pocit, že jsou také tak těžké, neboť máme problém je odlepit od země. I na to existuje recept. Pokud jste v přírodě a je někde poblíž nějaký vodní zdroj, tak si zujte boty, vyhrňte kalhoty nebo sukni a nohy ponořte do vody.

Trávíte-li léto či dovolenou doma nebo někde, kde máte lednici, tak si pro ten případ už předem dejte do lednice plastovou láhev s vodou. Až přijdete po tréninku, nebo prostě domů, tak vyndejte láhev z lednice a proveďte si jednoduchou masáž chodidel a ochlazení v jednom.

Doporučení Běžecké školy, jak v domácích podmínkách provádět masáž a chlazení v jednom

  1. Vezměte běžnou půllitrovou PET láhev a naplňte ji vodou (máte-li dost místa v mrazáku, naplňte si rovnou dvě).
  2. Vložte ji do mrazáku a nechte ji tam, dokud voda nezmrzne.
  3. Po každém tréninku pak vyndejte láhev z mrazáku a rolujte každou nohou až 10 minut. Je-li láhev zmrzlá, doporučujeme si nechat na nohou ponožky, aby nedošlo k přímému kontaktu pokožky s ledovou lahví.

Další doporučení pro letní trénink a radovánky

Rodinným dovoleným, letním radovánkámpočasí.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Monika | 20. 6. 2011 13.48 hod. | 193.179.186.xx
Soustředení v Srní bude ještě nějak inzerováno? Jak se mám přihlásit?
Děkuji

ll | 20. 6. 2011 8.31 hod. | 89.176.84.xxx
A co ta žebrácká pětadvacítka ta vyšumněla ?? Ja se těšil, že ted přijde připrava z půlmaratonu na žebráka :))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků