logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Proč jsem se poprděl z PIMu a zabalil

Proč jsem se poprděl z PIMu a zabalil

Přiblížil se závěr školního roku a já jsem si tudíž chtěl udělat takové malé zhodnocení mojí loňské běžecké sezony (nevím jestli je správné to brát dle školního roku, ale já to tak udělal). Jsem z toho trochu na rozpacích a mám proto na Tebe několik dotazů.

Takže k té sezoně:

  • Září 2010 – maraton Kladno – osobní rekord, běh bez problémů
  • Říjen 2010 – maraton Atheny – běh bez problémů na velmi těžké trati
  • Náročná zimní příprava
  • Březen – maraton Řím – osobní rekord, běh bez problémů
  • Půlmaraton PIM – osobní rekord, běh bez problémů.

V té době jsem už měl vyladěnou přípravu, stravu a pitný režim na poslední předzávodní týden. A totéž i během maratonu. Před PIM jsem měl lehký zánět lýtka a tak jsem byl nucen vynechat 2 nejdelší běhy, ale potom jsem se cítil zase dobře.Týden před závodem jsem nasadil (jako vždy) intenzivní protikřečovou kůru. Zde jsem nepoužil můj vyzkoušený přípravek, ale něco jiného, co mi bylo doporučeno ve Vitalandu. Na PIM jsem se těšil, protože jsem si myslel, že už mám všechno vyzkoušeno a chtěl jsem si opět zaběhnout dobrý čas. Trochu mě zarazilo, že poslední večer před startem jsem dostal křeče a ráno před startem opět. Vzápětí ale ustoupily, a tak jsem si myslel, že je vše OK.

PIM – začal jsem velmi pomalu (pocitově), ale na 1. kilometru jsem zjistil, že jsem stejně moc rychlý, a tak jsem výrazně zpomalil. To samé jsem udělal i na 2. km a celkově jsem běžel na pohodu. Na značce půlmaratonu jsem byl o 10 minut později než na předchozím půlmaratonu a tak si myslím, že jsem to určitě nepřepálil. Stravování i pití jsem dělal naprosto stejně jako předtím. Jaké však bylo moje překvapení, když jsem na cca 23. km začal dostávat křeče do nohy a žaludek jsem začal mít na vodě. To se stále zvětšovalo a na cca 27. km mi najednou skokově odešla energie, asi jako když auto píchne gumu. Najednou jsem nebyl schopen běžet dále než 100 m a musel jsem si dát pauzu. A křeče se neustále stupňovaly. Doplazil jsem se na 32. km a tam jsem to na radu zkušenějších běžců zabalil a šel do šatny.

V šatně jsem si musel lehnout na lavičku, protože jsem nebyl schopen sedět. Asi po 1 hodině jsem se zkusil posadit, ale bylo to pro mne příliš fyzicky náročné a tak jsem si zase lehl. A v té šatně jsem ležel asi 2 hodiny (nevím, za co dostal PIM zlatý certifikát, když za celou tu dobu do šatny nenahlédl ani jeden pořadatel nebo zdravotník, aby se přesvědčil, že někdo nemá problém. Běžecká solidarita však fungovala, protože každou chvíli se mě někdo ptal, zda nepotřebuji ošetření, napít apod.). Potom mi byla donesena 1 plzeňská dvanáctka a ta mi uklidnila žaludek a částečně postavila na nohy. Když jsem se pomalu zvedl, tak jsem byl schopen opatrně dojít na masáž, a když jsem slezl z masážního stolu, tak jsem byl naprosto fit. A proto jsem se odebral do hospody a kdybys nás z ní nevyhnal, tak jsme tam byli do půlnoci.

Druhý den jsem byl fit a po jednom pozávodním a „odpočinkovém" týdnu jsem z ničeho nic začal běhat časy o 30 (!) sekund na km lepší než předtím. ENTER] Takže co si z toho mám vybrat? S odstupem mi to připadá, jako by za mne běžel PIM někdo jiný. Byla tedy sezona úspěšná anebo ne?

A nyní ty otázky:

Proč jsem dostal křeče po 1 týdnu protikřečové kůry? Mohla za to změna přípravku?

Nerudný týpek
Jirko, nevím co ti bylo doporučeno ve Vitalandu za přípravek, a co tě vedlo k tomu se jimi nechat přesvědčit, když jsi předtím používal jiný, který ti evidentně dle předchozích výsledků v sezóně seděl! Každopádně platí jedno zlaté pravidlo: máme-li něco vyzkoušené, že nám pomáhá, že nám sedí, tak to nemáme měnit! Leda, že by to přestalo fungovat, protože jsme prostě zestárli a naše tělo už na některé věci reaguje jinak. Pak je třeba si najít to, co nám bude opět sedět. Dělat to však jen proto, že mi to někdo řekne, je promiň, děsná blbost! Druhá věc je, že se na tobě mohla projevit určitá „vystrašenost PIMem“, protože pokud si dobře pamatuji, vloni jsi se jím taky děsně protrápil, a vlastně i v předchozích ročnících, a tak se tvoje tělo už předem bránilo, jak umělo, další facce.

Jsou křeče automaticky spojeny se ztrátou energie? Pokud to nebylo křečemi, tak proč mi energie odešla tak brzy? Proč jsem měl žaludek na vodě, když jsem vše dělal jako obvykle?

Nerudný týpek
Může být, celý problém bych ale viděl skutečně spojený s psychikou, viz předchozí odpověď. Tím, že už máš několikanásobnou zkušenost s tím, že tenhle maraton je pro tebe vždycky hrob, máš žaludek jak na vodě – rozechvělý, již několik dní před tím, než si stoupneš na trať. Celé tvé tělo to vnímá, stáhne se, tím v něm přestane proudit energie a výsledkem je, že se zastavíš a ztuhneš a doslova a do písmene po…

Odkud se najednou vzala energie po masáži, když jsem vlastně nic nejedl?

Nerudný týpek
To také není nic zvláštního. Jakmile je nepříjemný zážitek pryč, tak se vše vrátí do svých obvyklých kolejí. Pakliže je člověk dobře trénovaný, a to ty docela jsi, tak se oklepe nato šup.

Kde se najednou vzalo skokové zlepšení (podobné časy jsem nikdy dříve nezaběhl)?

Nerudný týpek
To taky není Jirko žádná záhada. Opět to souvisí s tvou trénovaností. Navíc tvoje tělo bylo připravené zvládnout celý maraton a ty jsi skončil mnohem dřív. Tím jsi ušetřil energii. Tohle běžci závodníci znají a proto není pro ně problém odstoupit ze závodu, ušetřit síly a za pár týdnů to zkusit jinde. Zároveň ještě v tobě kroužil adrenalin, prostě podvědomě jsi byl stále naštvaný, že jsi to zabalil a na to nejsi zvyklý, jsi zvyklý dotahovat věci do konce. Svou roli hrálo i to, že po každém dlouhém závodě se pak člověku, nejde-li to úplně nadoraz, najednou kratší vzdálenosti běhají mnohem lépe. Opět to souvisí s psychikou. Pro tělo je najednou běh na pár kilometrů naprostá brnkačka.

Proč jsi nás vyhodil z hospody tak brzy?

Nerudný týpek
Já jsem vás z hospody nevyhodil, to ten druhý nerudný týpek, co nás obsluhoval, taky už tam víckrát nepůjdeme a najdeme si místo, kde nás nechají i vyspat.

A hlavně : KDE JSEM UDĚLAL CHYBU?

Nerudný týpek
Jirko, jediná chyba byla v tom, že jsi běžel PIM, to je to celé. Dej si od něj rok oraz, běhej jiné maratony, zkus si zaběhnout šestihodinovku nebo nějakou padesátku, aby tě přestal maraton svou délkou stresovat, když zvládneš ještě něco delšího. Tam nepůjde o to, kolik za těch 6 hodin uběhneš, nebo za kolik těch 50 kilometrů dáš, ale právě jen o to, že to dáš!

Závěr:

Nerudný týpek
Abych to celé shrnul. Nejčastěji se dopouštíme podobných chyb, jakých se dopustil Jirka, teda změna osvědčených návyků, ve chvílích, kdy máme z něčeho strach. V té chvíli děláme nelogické kroky. Podvědomě to vnímáme, zvyšuje to naší nejistotu a z toho pak pramení i takové konce, jaký potkal Jirku na letošním PIMu!

Jiří Berdich foto
  • přečteno: 10791/10652×, 5 komentářů

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

pavel kosorin | 13. 7. 2011 15.15 hod. | 195.122.215.xx
Miloši až ti bude těch devadesát pět a poběžíme spolu ten havajský maraton, budu ti hrozně fandit, slibuju :-)

1bubobubo | 13. 7. 2011 13.35 hod. | 82.150.185.xxx
Myslím si že my všichni, co čteme tyto stránky jsme fanoušci Nerudného týpka. Nebo se pletu? :o)))))

pavel kosorin | 13. 7. 2011 6.35 hod. | 95.140.247.xxx
su váš fanoušek Jiří, to jen abyste věděl :-)

fotoMiloš Škorpil: A co nerudný týpek? Ten žádného fanouška nemá :-(?, Vždyť je to takový dobrák, co vám ohlodá tělo a mysl na kost :)

Petr Hruška | 13. 7. 2011 0.31 hod. | 80.250.1.xx
Tak teď mi je teprve jasné, proč se mi hned v neděli po Poutním maratonu, který jsem nedobíhal nadoraz, večer běžela desítka na Komorní hůrku a zpátky tak krásně jako nikdy před tím! :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků