logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011

Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011

Když mi vloni René Kujan volal, že je pozvaný, aby se coby novinář zúčastnil nějakého velmi praštěného závodu, při němž se přelétává na paraglidovém křídle ze Salzburgu do Monaka, což je vzdušnou čarou 864 km, a když to nejde letět, tak se s tím křídlem, které váží cca 20 kg, běží, maje ho na zádech, takže to pak vydá ve skutečnosti nějakých 1500 kilometrů, řekl jsem si: Dobrý blázni. No a pak mi jeden takový zavolá, jestli bych mu nemohl nějak pomoct?

Tak jsme dali společně kafe, pokecali a protože je to fakt zajímavej týpek a ten závod je taky hodně zajímavý, tak jsem si řekl, že byste mi asi neodpustili, kdybych vás s ním a tímhle závodem trošku více neobeznámil. Takže na příštích řádcích si budete moci přečíst takový konglomerát o tom, co to je Red Bull X-Alps, kdo to je Jan Škrabálek a taky co vznikne, když se tihle dva dají dohromady.

obrázek

Red Bull X-Alps

17. července 2011 odstartuje již 5. ročník nejtěžšího paraglidingového závodu světa – Red Bull X-Alps. Tento závod vytvořil novou dimenzi paraglidingového soutěžení a svou náročností si právem vydobyl pozornost médií a sportovní veřejnosti celého světa. Závodu se zúčastňují dvoučlenná družstva: pilot a jeho pozemní doprovod. Jejich úkolem je přemístit se během dvacetidenního limitu z rakouského Salzburgu přes Itálii, Švýcarsko a Francii až na cílové molo v Monaku.

obrázek

Trasa vede celým pohořím Alp přes atraktivní otočné body:

Dachstein, Tre Cime, Piz Palu, Matterhorn, Mont Blank a Monte Gross. Jedinými povolenými „dopravními prostředky” pilota jsou jeho paraglidingové křídlo nebo – v případě nepříznivého počasí – jeho vlastní nohy. Vzdálenost vzdušnou čarou je 864 km, ale skutečná délka absolvované trasy bývá kolem 1500 km.

obrázek

Jan Škrabálek

Tento všestranný sportovec a výborný pilot, závod absolvoval již dvakrát a to vždy s vynikajícími výsledky – 11. a 15. místo z třiceti soutěžících. I v letošním roce se mu podařilo kvalifikovat mezi nejlepších třicet dva světových sportovců a na Red Bull X-Alps 2011 bude opět reprezentovat Českou republiku.

O pozemní zajištění a strategii týmu se bude starat Karel Vrbenský – zkušený pilot a dlouholetý člen reprezentačního týmu České republiky.

A nyní se Jana Škrabálka zeptám na pár věcí, které mě osobně zajímají.

Honzo, je mi jasné, že když je dobrá termika, pěkné počasí, tak je to brnkačka. Taháš si za šňůrky a letíš, kam je třeba. No jo, ale co když to počasí takhle ideální není, co pak? Pak je to určitě pěkná fuška, nejen že se musíš prát s těmi šňůrkami, ale pak taky třeba i pěkných pár kilometrů šlapat či běžet. Jak se dá vůbec na to všechno připravit? Jak se konkrétně připravuješ ty?

Lítání není jen tahání za šňůrky, i když to tak vypadá, je k tomu potřeba naprosté soustředění a pilot nesmí být ničím rozptylován (strach, zima, hlad, žízeň…, to vše musí jít stranou) a často se podceňuje fyzická příprava. Let sám o sobě je dřina a pilot ze sebe musí vyždímat to nejlepší. Po delším třeba pětihodinovém letu se cítím jak po maratonu. Let je ale vždy asi tak 5x rychlejší a méně náročný než pěší pochod, tak se snažíme co nejvíce letět.

Přípravy na X-Alps trvají v podstatě celý rok. Je potřeba dát dohromady: peníze, materiál, fyzickou přípravu, letovou přípravu. Peníze, to je zdlouhavé obíhání sponzorů a spousta prosezeného času u PC. Pokud jde o psychickou stránku dobrý závod:-), moudří již vědí:-)

Materiál: znamená vytváření dlouhých seznamů věcí s důrazem na nic nezapomenout. Sice během závodu můžeme mnoho věcí doplňovat, ale vždy to stojí drahocenný čas.

Letová příprava znamená, že jakmile se udělá pěkné počasí, tak se musí vyrazit do Alp a lítat a lítat a lítat... Fyzická příprava je celoroční objemový trénink. Hlavně jsem běhal, kolem150 km týdně, občas nějaký závod, kde jsem se ale většinou rychlostně děsně trápil!!! Snažil jsem se posilovat zádové a břišní svalstvo jízdou na kajaku, když bylo více času tak pro změnu „dlouhé“ kolo. Jednoduše řečeno -co čas dovolí, stále se hýbat a všeobecně posilovat. Často a nechtěně došlo i na trénink spánkového deficitu, při dohánění nedohonitelného. Snažil jsem se i každodenním koupáním ve studené Vltavě trochu otužit tělo, brrrrrrr!

Hele, ještě se vrátím k tomu klidnému letu. Letíš si a najednou to na tebe ve vzduchu přijde. Co s tím děláš? Pustíš to normálně na zem jako pták, nebo máš sebou nějakej pytlík, kam si ulevíš?

Čůrání: častá otázka a často na pilota ve vzduchu vlivem chladného prostředí přijde tato potřeba. Za letu je to teoreticky možné, v největší nouzi se to i při kroužení povede. Člověk se u toho trochu potřísní, ale uleví si. Dají se použít různá nasazovátka s hadičkou, ale často postačí obyčejný kondom, který se pak nad velkou skupinnou lidí vyhodí :-)

Honzo, na paraglidu jsem letěl jednou, ten let teda nic moc, asi proto, že za ty šňůrky tahal někdo jinej a já se jen v klidu snášel, až na nějakou tu vývrtku, k zemi. Zajímavé to bylo spíš před tím, kdy šla jedna fronta za druhou a hledala se díra na to, abychom vůbec mohli letět. Zajímá mě právě na základě téhle zkušenosti, jak funguje tvoje spolupráce s Karlem, který tě doprovází po zemi. Má u sebe notebook, z něhož získává informace o počasí a pak ti je předává? Jak se vůbec mezi sebou domlouváte?

Karel je vlastně jako „pilot letadla“, který to celé řídí, já jsem jen motor, který s tím posunuje nějakou rychlostí a správným směrem. On musí sehnat a vyhodnotit předpovědi počasí, sledovat frontální systémy, najít optimální cestu po zemi i vzduchem a vytvářet tím celou taktiku závodu. Používá PC, internet a námi společně již před závodem vymyšlené alternativy. Já musím jen poslouchat a pohybovat se směrem k Monaku:-). Komunikujeme spolu ve vzduchu vysílačkou, na zemi po telefonu.

Protože Red Bull X-Alps je o tom, kdo se nejdříve dostane ze Salzburgu do Monaka po vytýčené trase, tak toho asi za závod moc nenaspíte. Máte nějaké povinné přestávky, kdy musíte odpočívat? Jak se během závodu stravuješ? Co pitný režim? Závod je pod hlavičkou Red Bullu, můžete během závodu používat nějaké prostředky k dodání rychlé energie, které vám dají křídla?:)

Spaní je luxus, ale bez něj to nejde. Máme povinné přestávky, kdy se nesmíme nikterak pohybovat. Každý den od 1 h v noci do 5. hodiny ranní. Někdy je ale lepší spát přes den a v noci, když není takové vedro, se pohybovat. Je to nové pravidlo, tak uvidíme, jak se osvědčí.

obrázekobrázekobrázek

Pitný režim je jasný, pít co nejvíce a nezapomínat na minerály! RedBull je a je ho kolem nás velmi mnoho. Na jeho křídla ale moc nesázím a používám při závodě a k regeneraci přípravky firmy Nutrend, konkrétně například Magneslife, Endurosnack, Regener, Isodrinx.

Ještě by mě zajímalo, jestli si při takovémto závodě dokážeš užívat to, co pod sebou vidíš, tedy pokud zrovna nešlapeš či neběžíš?

obrázek

Závod samotný si většinou užiji a znovu prožiji až po jeho skončení při sledování „kilometrů“ natočených záběrů a té spousty fotek. Často si až s odstupem času na přednáškách, kde vyprávím o závodě, uvědomím, jak to tam vlastně bylo krásný. Během závodu se pohybujeme v nádherných místech, to samozřejmě taky vnímáme, dává to určitou energii, ale není moc času se tím kochat.

Kolik váží padák, který v případě, že musíš jít či běžet, máš na zádech? Neseš si na zádech kromě něj ještě něco jiného? Pokud ano, kolik to vše váží?

Celou cestu se musím pohybovat s padákem (PK – padákový kluzák), sedačkou, záložním padákem, helmou, telefonem, GPS přístrojem a záchrannou světlicí. Tuto výbavu buď nesu na zádech, nebo ji používám k letu, s tím mi nesmí nikdo pomáhat. Je to vše vyrobené ze speciálních lehkých materiálů a váží to dohromady okolo 10 kg. Vše ostatní potřebné i nepotřebné veze Karel v autě. Padák používám Avax XC3 24 od firmy Gradient, ostatním materiálem nás vybavila firma Hudy sport.

Těch otázek by bylo ještě spousta a určitě jsi už na spoustu během té doby, co tohle děláš, odpovídal, je možné si je a odpovědi na ně někde přečíst? Bude možné během závodu někde průběžně sledovat, jak si letíš, respektive běžíš?

obrázek

Celý závod, co přesně děláme, jestli zrovna letíme, spíme nebo odpočíváme, kudy a jakou rychlostí se pohybujeme, se dá živě sledovat přes PC. Letos ponesu sebou novinku www.kudysel.cz.

Tak to je zatím všechno, průběh závodu budeme pro vás sledovat a každý den přineseme zprávy, jak se závod vyvíjí a jak na tom Honza a Karel jsou.

Pokud jste už nažhavení na to, co budou Honza s Karlem prožívat, podívejte se jak to vypadalo minule

Miloš Škorpil foto
Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011 Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011 Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011 Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011 Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011 Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011 Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011 Jan Škrabálek a Red Bull X-Alps 2011

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

PavlínaF | 14. 7. 2011 16.23 hod. | 193.245.34.xx
Držím palce! :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ultramaraton

všechny články Ultramaraton

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků