logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Čtyřicet důvodů, proč milovat běh

Čtyřicet důvodů, proč milovat běh

Někdo začne běhat spontánně, prostě zatouží po pohybu, tak to zkusí, vždyť to není nic těžkého, stačí jen zvednou zadek a běžet. Jiný musí mít pro to co dělá "vážnější" důvod, aby nepozbyl vážnosti – budou se přeci na něj dívat lidi! Hlavně pro ty druhé, ale zejména pro ty, co kolem běhu zatím přešlapují na místě a říkají si: mám, nemám, mám, nemám, předkládám níže celých čtyřicet důvodů proč začít běhat a dát mu šanci mi změnit život!

  1. Běhat umí každý!
  2. Protože běh dá vašemu životu pevný řád, je vytrvalostní základnou pro další sporty, protože běhání podporuje kreativitu, protože se v kopcích dobře ztrácí kila.
  3. Běhání posiluje kosti. Osteoporóza je jedním z nejčastějších degenerativních onemocnění a přitom již 3x 15 minut běhu v týdnu sníží riziko vzniku osteoporózy až o 40 %, jak dokládá studie lékařů Harvardské university.
  4. Nashledanou, pneumatiko! Vědci z univerzity z Dublinu zjistili, že 70 kilogramů vážící běžec spálí při 30 minutovém běhu 391 kcal, přičemž za stejných 30 minut spálí při jízdě na kole 277 kcal a při tenisu 272 kcal. To znamená, že při běhání se vám podaří z vaší pneumatiky na břiše udělat rovné břicho zhruba o 40 % rychleji než při jiných typech sportů.
  5. Při běhání existuje mnoho druhů motivace. Mnozí začínající běžci či běžkyně si dají za cíl třeba vydržet běžet určitou dobu. Jiní si dají za cíl uběhnout určitou vzdálenost. Další se chtějí zúčastnit nějakého závodu. Mnozí chtějí při běhání jenom relaxovat. Krásné na běhání je, že si člověk může stanovovat mnoho různých cílů a ty vám nikdy nedojdou, protože je můžete i různě kombinovat.
  6. Běh činí člověka šťastným. Při běhu se uvolňují endorfiny, což jsou hormony štěstí. Ty působí pozitivně nejen na náladu během běhání, ale i po běhání.
  7. Běhat můžete celý život. Neexistuje věk, kdy byste běhat nemohli. Jestliže musíte na věk brát při jiných sportovních aktivitách zřetel, tak u běhu toto neplatí. Mimochodem platí, že nikdy není pozdě začít běhat! Začít běhat můžete i v 70ti letech a budete zrovna tak rychle profitovat z pozitivního vlivu běhu, jako ve 20ti.
  8. Splňte si sen o věčném mládí. Pravidelný běžecký trénink může zpomalit příznaky stárnutí. Myslíte, že vám teď slibuji modré z nebe? Faktem je, že zvýšené prokrvování kůže a abnormální zásobování buněk kyslíkem při běhu se týká i obličeje, což způsobí rychlejší odbourání různých nedokonalostí pleti (uhříky a jiné nečistoty). Kůže zůstává pevná a pružná a tvoří se na ní méně vrásek. Důležité ale je při extrémních povětrnostních podmínkách nepodcenit patřičnou péči o kůži (krémy s UV filtrem, v zimě ochranné mastnější krémy apod.).
  9. Běhat se dá i při špatném počasí. Déšť, zima, vítr? Běhat se dá při každém počasí. Neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený člověk. Důležité je, abyste se vždy oblékli tak, abyste byli v teple a suchu. To se postará o to, že běhání i v těchto podmínkách se vám bude líbit. Prostě to zkuste!
  10. Celý svět patří vám. Měli jste někdy pocit, že svět patří vám? Ještě ne? Tak si někdy běžte zaběhat ráno v 6 hodin, když je ještě všude klid a mír, přerušovaný jen zpěvem ptáků, do toho vychází slunce – zážitek, který lze s málo čím srovnat a z nějž budete čerpat po celý den.
  11. Nespavost nikdy více. Budete rychleji usínat a doba kvalitního spánku se prodlouží.
  12. Vaše zažívání/vylučování se zrychlí. Při pravidelném vytrvalostním běžeckém tréninku budou váš žaludek a střeva přijatou potravu zpracovávat rychleji, nebudete trpět zácpou, možná rychlejší zažívání občas zrychlí váš krok:). Na toto si stěžuje celkem dosti běžců a běžkyň, takže rada, co s tím, zní: vypijte si během běhu trošku vybublinkované coly.
  13. Běhat umí každé malé dítě. Běhání se nemusíte učit, běhat se dá od dětství. Kdo umí chodit, umí i běhat. Neztrácejte čas přemýšlením nad tím, jak správně pokládat nohy, jak držet ruce, na kolik kroků se nadechnout, prostě se rozeběhněte a běžte.
  14. Zapalte své spalovací pece tuku. Tuk je spalován i tehdy, když už v poklidu regenerujete v posteli (miCauching), po běhu. Spalování tuků, které jste nastartovali při běhu, probíhá ještě několik hodin poté, co jste už svůj běh skončili.
  15. Kdo běhá, nemusí běhat k lékaři:). Pravidelné běhání posiluje imunitní systém a učiní vás rezistentními proti infekcím všeho druhu (i šéfům :)). Podle studie University of North Carolina (USA) onemocněly skupiny, které běhaly 5x v týdnu po 15ti minutách, jen z poloviny tak často, jako ty, co neběhaly.
  16. Medaile jsou totálně cool. Myslíte si, že se medaile rozdávají jen při olympijských hrách? Špatně! I při malých provinčních závodech můžete vyhrát medaili, při některých dokonce dostane medaili i ten úplně poslední.
  17. Pevný bod, který dá vašemu životu řád. (trenýrkový plán na ledničce – a vždycky víte, zač je toho loket). V ideálním případě si můžete vést tréninkový deník
  18. Vytrvalostní základna pro ostatní druhy sportů. Chcete být profesionálním fotbalistou, hokejistou, boxerem, golfistou? Chcete být jako Pavel Nedvěd, Jaromír Jágr, Rocky, Tiger Woods? Běhejte, protože jedině při běhání si vybudujete opravdu pevnou vytrvalostní základnu. (Tréninková pyramida).
  19. Běhání podporuje kreativitu. Potřebujete být kreativní, vymyslet projekt, napsat text, vyřešit spor a nemůžete s tím hnout? BĚŽTE SE PROBĚHNOUT! Při běhu vás řešení napadnou jakoby sama od sebe. Proč? Při běhání je váš mozek zásoben kyslíkem až o 25 % více, než když sedíte. Pak vám myšlenky v hlavě jen srší.
  20. V kopcích ztrácíte kila. I při běhání po rovině (v rovinatém terénu) je běh pravým spalovačem kalorií nebo tuků, ale co s vašimi špeky udělají kopce, tomu budete těžko věřit: když poběží 70ti kilogramový muž 45 minut po rovině, spálí 485 kcal, oproti tomu v kopcovitém terénu 791 kcal., to je až o pohádkově neuvěřitelných 63 % víc. Nevěříte? Věřte a běžte si to pěkně do těch kopečků vyzkoušet!
  21. Běhání a dobré skutky. V celém světě je běžné, že běžci jsou motorem při vybírání finančních prostředků pro potřebné. U nás podporuje PIM několik charitativních organizací: Paraple, Světlo pro svět, Cystická fibróza – Slané děti, Výbor dobré vůle, krtek a další. Kilometry pro Paraple jsou projektem, do nějž se může zapojit každý, aniž by musel někam jezdit, stačí, když se na pár kilometrů přidáte a tyto kilometry pak proměníte v koruny, které budou na konci celého běhu předány Centru Paraple.
  22. Běžci jsou lepší milenci. Podle aktuální studie Cornell University (USA), vykazují běhající muži srovnatelnou sexuální výkonnost jako o 2 – 5 let mladší muži, kteří neběhají a u běžkyň se posouvá nástup menopauzy též o 2 – 5 let. Výzkumem Harvardské University bylo zjištěno, že u běžců starších 50ti let, kteří běhají pravidelně 3 hodiny v týdnu, je riziko impotence o 30 % menší, než u neaktivních.
  23. Běhání jako terapie. Běhání může způsobovat závislost, ale neexistuje žádná zdravější. Budete-li běhat, můžete tím porazit mnohem horší závislosti: rozežranost, kouření, alkoholismus, drogy. Lidé, kteří mají k těmto závislostem sklony, najdou ve vytrvalostním sportu jako je běhání uspokojení. Odborníci na boj s těmito závislostmi využívají běhání jako podporu pro boj právě s danou závislostí, v rozhodující fázi léčby.
  24. Dobrý důvod k nákupům. Kdo začne běhat, potřebuje běžecké boty – a funkční běžecké oblečení také není k zahození. Ve specializovaných obchodech, zaměřených na běh, dostanete ty nejlepší informace a ještě se budete divit, na co všechno jste nemysleli.
  25. Poznávejte jiná místa. Když běžec navštíví svého neběhajícího přítele, tak hned vypráví, kde co v místě, kde přítel žije, je. Ten se kolikrát nestačí divit, protože on sám, třeba za 20 let svého pobytu zde, toto ani nezaregistroval.
  26. Poznání nového města. Když se běžec přestěhuje do nového města, tak už po několika výbězích ví, kde se dá dobře nakoupit, kde jsou jaké parky a vůbec kde jsou nejkrásnější místa ve městě, do nějž se přistěhoval. Při každém tréninkovém výběhu vidí a pozná z města mnohem víc, než kdyby jen jezdil do práce a z práce autem nebo za nákupy.
  27. Poznejte svět a jeho zvyky. Po celém světě se pořádá nepřeberně běžeckých závodů, které jsou zajímavé místem, lidmi, kteří se jich zúčastňují, pamětihodnostmi, místní kulturou, zvyky…, ať přijede kamkoliv, vždy poznáte něco nového a ještě si při tom příjemně protáhnete tělo.
  28. Najdete přátele. Každé ráno potkáváte běžce, které začnete zdravit. Jednoho dne se seznámíte, domluvíte se na společném běhu a stanou se z vás přátelé. Nebo se zúčastníte běžecké akce, mezi účastníky najdete takové, s nimiž vás bude spojovat víc než jen běh.
  29. Běh neoblbnete. Když budete běhat hodně a často, poroste vaše výkonnost rychle. Budete-li běhat jen sporadicky, nebude se vaše výkonnost zlepšovat skoro vůbec. Když nebudete běhat vůbec, ztrouchnivíte. Budete-li chtít docílit nějakého pokroku, je třeba, abyste běhali alespoň 2x týdně.
  30. Utečte smrti. Londýnská Kings College provedla studii s 2400 dvojčaty. Z té mimo jiné vyplynulo, že biologický věk těch, kteří běhali 3x týdně 30 minut, byl o 9 let nižší než jejich neběhajících sourozenců.
  31. Kyslík – elixír života. Bez kyslíku nemůže člověk žít a při běhání proteče tělem člověka 10x více kyslíku, než když stejně dlouhou dobu člověk stráví koukáním na televizi. Ale nejen to, tělo se také učí tuto dávku kyslíku rychleji a lépe zpracovávat a transportovat ji k orgánům a ke svalům. Výsledkem je vyšší sportovní výkonnost a lepší fyzická kondice.
  32. Běhat můžete začínat vždy a znovu. Běh je sportem, u nějž se nemusíte obávat výpadků. Prostě když zrovna nějaký čas nemůžete běhat, nic se neděje, začnete zase až to půjde. V době kdy nebudete běhat ztratíte pouze něco ze své výkonnosti, ale neztratíte techniku, jako třeba u tenisu, golfu, hokeje apod.
  33. Dopřejte si zážitek z úspěchu. Nepodařilo se vám dosáhnout úspěchu v žádném sportu? Tak při běhání se vám to určitě podaří, protože své cíle si při něm stanovuje každý sám!
  34. Disciplíně se lze naučit. Pokroku při běhu dosáhnete tehdy, budete-li běhat pravidelně. Čím disciplinovanější budete, tím vám to půjde snadněji.
  35. Balzám pro duši. O endorfinech jsme již hovořili, ale při běhání se vytváří i hormon dobré nálady – serotonin, který mimo jiné dokáže i potlačit strach. Při zvýšených hladinách serotoninu se dají léčit deprese a úzkostné stavy. Zvýšení hladiny serotoninu nejjednodušeji dosáhnete běháním.
  36. Běžci jsou ochránci životního prostředí. Kdo běhá, dívá se na prostředí v němž žije vážně a uvědomuje si, co je na něm třeba chránit.
  37. Najděte životní radost. Staňte se členem běžeckého společenství (klubu). Podle studie, která probíhala devět let, mají lidé s mnoha přáteli a sociálními kontakty až o 60 % nižší úmrtnost, protože podléhají méně onemocněním způsobeným vysokým krevním tlakem a tím pádem jsou méně ohroženi rizikem infarktu.
  38. Běhání – zlepšovač vztahů. Běhat se dá dobře ve dvou a právě pro páry je běhání výborná možnost užívat si sportu společně a ne proti sobě, jako je to například při tenisu, golfu, squashi. Při běhání se také dají probrat denní problémy nebo problémy vztahové. Tempo samozřejmě vždy určuje ten slabší.
  39. Běhání dělá pevný zadek. Běhání posiluje hýžďové svaly lépe než jakékoliv posilovací cvičení. Ještě lepší než běhání je v tomto případě běhání do schodů.
  40. Při běhání je každý vítězem. Při běžeckých závodech se dostane tomu poslednímu stejného aplausu (někdy i většího) než prvnímu. Diváci dokáží ocenit výkony hobíků a mezi běžci je respekt rychlejších k pomalejším samozřejmostí. Dokáží ocenit i pouhou snahu.
  41. Tenký nebo široký. Ať jste štíhlí nebo při těle, běhat se dá s jakoukoliv figurou. Samozřejmě se běhá lépe když jste štíhlí, ale běhat můžete, i  když máte něco přes doporučené BMI.

Pokud se vám zdá, že těch důvodů je víc než čtyřicet, tak se vám to nezdá :). Nakonec, jak už uvedli (k/Kralík a Pavel) v komentářích, těch důvodů: Proč milovat běh, bychom našli ještě spousty, ale ta 40 je takové hezké kulaté číslo a 42 (ten jeden by se našel snadno) je zas takové profláknuté číslo, tak asi tak.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (75 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr | 1. 7. 2016 19.13 hod. | 193.150.24.xx
Běhám – létám ....

Lukáš Adam Leoš Drašner | 18. 6. 2016 13.00 hod. | 86.61.210.xxx
Lidi, na běhu je krásné, že může běhat i člověk, který váží 115 kg, protože je to schopen udýchat a ty endorfiny a serotonin jsou dost dobré a Miloš Škorpil je super chlap, moc rád se od něho učím věcem o běhání, které jsem do svých třiceti osmi let o běhání nevěděl, třeba jako, že proti záchodovým problémům je dobrá Coca – Cola, atd.. :-) Díky moc, Miloši! :-)

Lukáš Adam Leoš Drašner | 18. 6. 2016 13.00 hod. | 86.61.210.xxx
Lidi, na běhu je krásné, že může běhat i člověk, který váží 115 kg, protože je to schopen udýchat a ty endorfiny a serotonin jsou dost dobré a Miloš Škorpil je super chlap, moc rád se od něho učím věcem o běhání, které jsem do svých třiceti osmi let o běhání nevěděl, třeba jako, že proti záchodovým problémům je dobrá Coca – Cola, atd.. :-) Díky moc, Miloši! :-)

Věrka | 29. 2. 2016 21.39 hod. | 213.151.77.xx
Já nemám co dodat, běhám již 2 roky a pokud nebudu muset ,,nepřestanu,, miluji tu svobodu při běhu, jen já, hudba a vítr ve vlasech. ....překrásný pocit. Miluji ,když vím, že pobezime závody, ty medaile, nový přátelé. ....prostě nádhera, tohle doporučuji každýmu. Krásný článek, děkuji. .... ,,běhu zdaaaar,, :-)

momina | 13. 8. 2015 21.38 hod. | 185.22.125.xxx
....prostě jen tak běžet...úžasný...krásný...vnitřně osvobozujcí...meditativní....čas, kdy jsem sama v sobě za sebe ...a nic víc...a přitom nekonečně naplnující vším...co, více si přát...???...více času v "tichém" běhu ...díky , že mohu běhat....

Stenly | 10. 8. 2015 11.22 hod. | 88.102.5.xxx
Sakra a já mám jen jeden důvod k běhání – BAVÍ MĚ.

fotoMiloš Škorpil: Šťastný to člověče, hlavně si to nenech nikým a ničím vzít :)

Anežka | 17. 4. 2014 15.25 hod. | 85.71.54.xx
Běhání je doopravdy lék na nervy i ta postava se po čase zdá lepší.Moc pěkný článek. :)

Alžběta | 28. 9. 2011 12.36 hod. | 83.208.176.xx
Moc děkuji za článek! Dozvěděla jsem se spoustu odpovědí na otázky, nad kterými jsem již nějakou dobu přemýšlela. A jsem šťastná, že běžci jsou takoví pohodáři, že fandí všem bez rozdílu kondice. Tohle se mně na sportu vůbec ohromně líbí – že se lidi navzájem často podporují nebo aspoň respektují, i když v těch náročných kláních už jsou i rivalové. Myslím, že sport je skutečně podporou dobrých mezilidských vztahů v tom úzkém i celospolečenském pojetí. Byla by krásná představa, že sport podporuje mír a solidaritu ve světě, bylo by to báječné. Je mně líto, že tohle je už mnohem složitější.

Markéta | 30. 7. 2011 15.11 hod. | 195.122.213.xxx
Skvělý článek.
Před pár měsíci mě inspiroval japonský spisovatel Haruki Murakami. Od té doby běhám a trénuji na půlmaraton. Dnes mě motivoval Váš článek,pane Škorpile. Děkuji a běhu zdar! Markéta

12Honzade | 22. 7. 2011 23.30 hod. | 213.192.30.x
s tim 41 bych jen uplne nesouhlasil:). jak jsem vypozoroval kolem, u nekterych bezcu ten rozvodovy pravnik nakonec byl potreba mozna prave kvuli behu. Moje nejmilejsi manzelka, jasne slunecko, ma nastesti plne pochopeni a i sama vybehne, takze se nemusim obavat. 12:)

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běh – můj život

všechny články Běh – můj život

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků