logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Tréninkové vychytávky elitních atletů

Tréninkové vychytávky elitních atletů

Vrcholový sport využívá nejnovějších materiálů. Stejně tak ale spoléhá i na ty nejpřirozenější zákony, které vymyslela sama příroda. Skvělou ukázkou kontrastů byl nedávno uskutečněný světový šampionát atletů v Tegu. K top výkonům v náročných klimatických podmínkách elitě pomáhaly úbory, které zrychlují krevní oběh, či studená voda, jež reguluje tělesné teplo. Jde přitom o jednoduché principy, které jsou snadno využitelné i v rekreačním sportu.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Kouzlo ochlazených rukou
    1. Citlivé nervy
    2. Vyšší prokrvení
    3. Stačí 20 minut
    4. Teplota vody snížení tělesné teploty:
    5. Reaguje každý
  2. „Kůže“ zlepší regeneraci
    1. Přizpůsobení podmínkám
    2. Zničí ztuhlost
    3. Efekt masáže
    4. Správná velikost
  3. Papírové tretry
  4. Móda náramků
  5. Gumová posilovna

Přinášíme vám další z článků, který vznikl v hlavě Františka Prachaře a dílně deníku Sport, respektive jeho čtvrteční přílohy Trendy. Jestli si najde své čtenáře i na Běžecké škole nechám na vás, ale podle mého není špatné vědět, jak to dělají vrcholáci. Třeba některá z těchto vychytávek pomůže i vám na Baroko maratonu::: či na ½ maratonu či 10 v Ústí nad Labem:::, nebo někde úplně jinde.

chlazení rukou

Kouzlo ochlazených rukou

Lidské ruce jsou podle vědců biologický zázrak. Během několika milionů let prý prošly podobnou evolucí jako mozek. Logicky toho využívají i vrcholoví sportovci. Mnoho z nich, včetně nejlepších, využívá metodu „studených“ rukou. Pomocí obyčejného ochlazování této části těla, které využívají i hasiči či námořníci z Navy SEAL, si zvyšují výkonnostní potenciál. Čemu napomáhá chlazení?

Citlivé nervy

Stačí ponořit ruce do studené vody a pak během sportovního výkonu vydržíte víc, než myslíte. Může za to několik milionů let vývoje už od chvíle, kdy lidoopové manipulovali s jednoduchými předměty. U moderního člověka je ruka výrazně odlišná. Palce, ukazováčky a prostředníčky jsou silnější, ohebnější. Nejdůležitější však je, že má celá ruka velmi citlivá nervová zakončení. Díky tomu je coby poměrně velká plocha citlivá na tepelné změny a tím pádem klíčová pro výměnu tepla, což je velmi důležitý faktor při sportovním výkonu.

Vyšší prokrvení

Ochlazení není ve vrcholovém sportu žhavou novinkou. Už na přelomu tisíciletí atleti používali chladící vesty, které jim pomáhaly v závodech, kde se teploty šplhaly vysoko

nad 40 stupňů. Jenže ponořením rukou do studené vody se dosáhne mnohem přirozenějších výsledků. Jednoduchý úkon má podobný efekt, jako když člověka v zimě zebou ruce. Zjednodušený popis říká, že se stáhnou cévy a teplá krev se odkloní z části končetin do důležitých vnitřních orgánů. Zvýší se tím i prokrvení pokožky, která pak společně s potem pomáhá ochladit organismus během zátěže.

Tak mě napadá, že tohle by mohl být dobrý tip i pro Dana Orálka, který se za několik dnů chystá na zdolání Spartathlonu, o čemž se také dočtete v rozhovoru s ním, který přineseme v nejbližších dnech.

Stačí 20 minut

Zamezení zvýšení teploty jádra těla je nezbytné pro výkon a zdraví sportovců především v letních měsících, kdy se koná většina velkých akcí. Jelikož jde o přirozený fyzický proces, nehrozí žádná zdravotní rizika a může to zkoušet kdokoliv. K chlazení je potřeba minimální vybavení. Stačí obyčejný lavor s vodou, takže se dá provádět v téměř jakémkoli prostředí. Vědci z univerzity ve Stanfordu v Kalifornii zjistili, že ochlazení rukou má prokazatelný

efekt po dvaceti minutách i v relativně teplé vodě. Čím je voda chladnější, tím rychlejší je samozřejmě i rychlost chlazení, což ukazuje následující tabulka:

Teplota vody snížení tělesné teploty:

10 stupňů ze 38,5 na 36,9 stupňů
20 stupňů ze 38,5 na 37,3 stupňů
30 stupňů ze 38,5 na 37,8 stupňů
Pozn.: výzkum Stanfordské univerzity z roku 2007

Reaguje každý

  • Přerušovaný sport: Chlazení je ideální v téměř všech sportech, kde je charakteristické střídání mezi výkonem a odpočinkem. V atletice jde například o víceboje, ale i o technické disciplíny, kde jsou mezi pokusy delší prodlevy. Za přerušované sporty se ale dají považovat i fotbal nebo ragby. Zde je optimální doba pro ruční chlazení poločas. Pokud jsou náročné podmínky, co se týče teploty i vlhkosti vzduchu, stačí podle výzkumu ochlazení v 10stupňové vodě na pět minut. I za malou chvíli se sníží teplota organismu o půl stupně, což je až o polovinu více než bez terapie.
  • Vytrvalostní sport: U běhu a cyklistiky je klíčová procedura před výkonem. Chlazení rukou umožní uložit organismu více tepla, než dosáhne během zátěže kritické úrovně vnitřní teploty. Sportovec tak zvládne ve stejných podmínkách tvrdší práci. Během hodiny se tak dá zvýšit výkon až o šest procent.

„Kůže“ zlepší regeneraci

Přizpůsobení podmínkám

Když si vyzkoušíte kompresní oblečení, zjistíte, že se snaží přizpůsobit okolním podmínkám. Během nošení vás podle typu materiálu umí chladit, hřát, či udržovat v suchu, pokud se potíte. Materiály obsahují antibakteriální prostředky, aby oblečení ani po opakovaném nošení nezapáchalo. Vedle toho je aerodynamické a pohodlné.

Zničí ztuhlost

Speciální sportovní oblečení rovněž zamezuje ztuhlosti svalů po výkonu. Brání i zpožděnému nástupu bolesti těla. Ta může po tvrdém tréninku trvat i dva dny a znemožňuje výkonnostní růst. Kompresní oblečení tak umožní dřívější zapojení do tréninku, nebo rychlejší obnovu sil před závodem. Namáhané svaly totiž dostanou více kyslíku. Obleky vedle toho mají příznivý vliv na termoregulaci. Zajišťují optimální fyzické teplo bez ztrát energie až do venkovní teploty 50 stupňů.

Efekt masáže

Principem kompresního oblečení je stimulace oběhu. Tlak materiálu, který působí na těle jako těsnější lidská kůže, způsobí cirkulaci krve, která má podobný efekt jako masáž. Svaly se tak lépe uvolní, prokrví a vyplaví se z nich chemické látky, které vznikající při cvičení a způsobují únavu (například kyselina mléčná). Komprese umí látky lépe odstranit.

Správná velikost

Nosit kompresní oblečení není žádná věda. Lze je používat během výkonu i v klidu. Čím více plochy oděvy pokryjí, tím více výhod poskytnou. Nutností je, aby oblečení padlo na míru po konzultaci s odborníkem. Pokud si například pořídíte menší velikost, hrozí naopak omezení průtoku krve a ještě větší únava. Důležité je oblečení nepřepínat. Pokud zůstane někde přebytečná látka, je efekt komprese mizivý.

Papírové tretry

Každá společnost se snaží mít nejlepší běžecké tretry, které dají atletům pocit, že šetří čas. Unikátní technologií se chlubí společnost Nike se svým modelem Zoom Victory+. S ním v Tegu válčila například vycházející hvězda středních a vytrvaleckých běžeckých tratí Mo Farah, či šampion z roku 2007 v běhu na 5000 metrů Bernard Lagat.

Jejich bota je díky technologii Flywire tenká jako papír a váží pouze 108 gramů. Zpevňují ji speciální dráty, které mají podobnou funkci jako lana na závěsném mostě. Vlákna podle potřeby a zatížení zpevňují chodidlo.

Povrch tretry tím pádem zajišťuje, že noha v botě neklouže. Díky tomu se při výkonu neposouvá chodidlo směrem dozadu a na každém kroku umí ušetřit několik milimetrů. Nepatrný údaj se s přibývající vzdáleností nasčítá. Zatímco na stometrovém sprintu

technologie uspoří v průměru deset centimetrů, na kilometrové trati umí podle firmy Nike ušetřit celý metr – a to je vzdálenost, která může rozhodovat o zlatu.

Modely jsou dostupné i pro rekreační sportovce. Jejich průměrná cena se podle typu trati pohybuje od 2900 do 4500 Kč.

Móda náramků

Módní doplněk, placebo efekt, nebo pomocník, který uklidňuje a zvyšuje výkonnost? V balančním náramku, který se stal v posledním roce módou i u vrcholových sportovců včetně atletů na MS v Tegu, se dá najít každá charakteristika. Tři milimetry široký pásek na zápěstí ze silikonu a se dvěma hologramy prý umí ovlivnit proudy energie lidského těla.

Náramek je založen na myšlence optimalizace toku energie, podobně jako některé východní filozofie. Balanční hologram v náramku je navržen tak, aby rezonoval a reagoval a přirozeně řídil přírodní energetické pole těla. Čili něco jako princip jin a jang.

Ve sportu má pomůcka především srovnat energetické pole člověka na úroveň 7,8 hertzů a zlepšit tak fyzický výkon. Na této úrovni se dá údajně z těla vyždímat maximum, čemuž věří mimo jiné i světový rekordman v desetiboji Roman Šebrle. Atleti prý jeho efekt cítí především při strečinku a má mít vliv i na předstartovní soustředění. Mnoho z nich prý po pouhém nasazení náramku bylo schopno chodit do extrémních pozic, které jim bez vychytávky tělo neumožnilo.

Proti boomu jsou však vědci na univerzitě ve Wisconsinu. Ti provedli experiment se dvěma skupinami stejně fyzicky vybavených sportovců. Polovina měla balanční náramek, polovina pouze gumičku. Nikdo však nevěděl, co nosí. Pouhá psychická podpora však zvyšovala jejich

výkon. Stejně jako mnoha atletům, kteří věří jeho efektu.

Originální balanční náramek má název Power Balance a stojí přibližně 700 Kč.

Gumová posilovna

gumová posilovna

Atletika je o síle, rychlosti a dynamice pohybů. Není proto divu, že elita vymýšlí, jak tyto parametry za každou cenu zvýšit. Jako velmi efektivní a zároveň jednoduchá pomůcka slouží

cvičení s elastickými gumovými lanky. Ta umí pomocí jednoduchého principu zvýšit výkonnost i koordinaci pohybů a úspěšně se využívá už desítky let.

Elastická pomůcka, s níž trénuje například dálkař Dwight Phillips (na snímku), totiž zvyšuje během cvičení odpor. Tím stimuluje svalové napětí, přispívá k lepšímu prokrvení, posílení

i k lepší redukci tělesného tuku ve finální fázi přípravy. Simuluje tak přípravu v posilovně. Pro elitu jde o prospěšnou věc proto, že zatěžuje partie, na něž jsou kladeny největší nároky.

Pro atlety šlo v Tegu především o pomůcku, která sloužila jako prevence vůči zraněním. Zahřáté svaly mohou jít do většího napětí a sportovci tak mohou s menším rizikem zatěžovat své partie do maximální polohy.

Kdo chce využít tradiční pomůcku s prokazatelným efektem, stojí ho to pouze 900 až 1200 Kč.

František Prachař je redaktorem deníku Sport a článek vychází s jeho souhlasem

František Prachař foto
  • přečteno: 15711/15169×
Tréninkové vychytávky elitních atletů

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků