logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běchovická desítka – přežiješ-li „Hrdlořezák“, nemáš ještě vyhráno

Běchovická desítka – přežiješ-li „Hrdlořezák“, nemáš ještě vyhráno

Málokterý závod dokáže tak přitahovat běžce jako Běchovice. V osmdesátých letech minulého století to vypadalo ve vlacích a autobusech mířících do Běchovic, jako by se tam stěhovala půlka národa. Pravda, dnes to tak žhavé není, ale i tak popularita jednoho z nejstarších běžeckých závodů u nás, starší je jen Praha – Brandýs, začíná zase stoupat.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jak se připravit na Běchovice
    1. Nebezpečí číhá krátce po startu
    2. Adrenalinový efekt
    3. Trať vede po startu z mírného kopečka
    4. Tak jak na to?
    5. Šelma číhající v samotném závěru

Co běžce, běžkyně, ale i zástupce vyznávající jiné sporty, na tomhle závodě tak láká? Těch důvodů je hned několik. Tím prvním je určitě vysoké číslo odběhnutých ročníků, letos se poběží již po 115. Druhým důvodem je, že na této trati běželi nejslavnější čeští a slovenští běžci, a co jich za těch 114 let bylo. Třetím důvodem je to, že se trať nemění, až na opravdu kosmetické změny, se běhá celou tu dobu na stejné trati, takže se tu dá velmi dobře poznat, jak si kdo právě stojí ve srovnání s velikány české i slovenské historie.

Tím nejpádnějším důvodem je však sama trať. Zejména její závěrečná část s věčně strašícím Hrdlořezákem. Tenhle kopec, na jehož úpatí přiběhnete poté, co jste seběhli z Táboráku. Kopce, který mu předchází a který už vás natolik vycucá, že v Hrdlořezáku dostáváte jen ránu z milosti. Ale to jsme se dostali na strašidelný konec, který vás však nemusí strašit, když se na Běchovice dobře připravíte.

Jak se připravit na Běchovice

Na Běchovice se musíte připravit fyzicky i psychicky. Obě tyhle složky jsou stejně důležité. Tak jako vás dokáže při maratonu či ½ maratonu srazit start, tak na Běchovicích je to nemlich to samé. Nenechte se zmást tím, že je to „jen" 10 kilometrů. Na tuhle skutečnost doplatilo na Běchovicích nejvíce účastníků.

Nebezpečí číhá krátce po startu

Bez nadsázky se dá říci, že o tom, jak zaběhnete Běchovice, se rozhoduje na jejich startu, tedy přesněji na prvních stovkách metrů po startu. To nebezpečí má dva jmenovatele.

Adrenalinový efekt

Tím prvním je, že na startu se schází početné pole běžců, tím pádem zde funguje významnou měrou „adrenalinový" efekt. Tedy to, že všichni jsou nažhaveni, jen jen vyběhnout – a tím pádem s výstřelem startovní pistole vyrazí jako psi utržení ze řetězu.

Trať vede po startu z mírného kopečka

To je druhý závažný činitel. Neboť po vybuzení adrenalinem se vám zdá, že máte křídla, a to samo o sobě už by stačilo k přepálení úvodního tempa. Tím, že se běží prvních cca 400 m z kopce, se navíc každému zdá, že to prostě dneska běží tak nějak úplně samo a o to víc napne síly, aby teda dneska všem ukázal, že umí běhat. Lépe trénovaným vydrží tohle odhodlání až do Dolních Počernic, ti, co jsou na tom hůře, poznají svůj omyl už po pěti stech metrech, kdy se trať začne lehounce zvedat. Určitě to znáte i z tréninku, když seběhnete rychle kopec a hned po jeho seběhnutí se to zlomí, a vy musíte naopak běžet nahoru. V tu chvíli máte pocit, že před vás někdo vystavil zeď. A to máte za sebou pouhou dvacetinu závodu. Dost blbý!

Tak jak na to?

Je několik možností, jak Běchovice zaběhnout a v cíli si říci: „Jo, dneska jsem běžel jak Bůh.“

Za prvé je potřeba se před vlastním závodem dobře rozcvičit. Na Běchovicích je to možná důležitější než na jiných běžeckých závodech, tedy pokud neběháte běžně běhy do vrchu, tam už víte, co vás čeká, a že vaše svaly musí být dobře prohřáté, prokrvené a tělo prosycené kyslíkem.

Za druhé je potřeba natrénovat běh do kopce, dobré je však natrénovat i běh s kopce, po němž hned následuje běh do kopce. S touhle chuťovkou se totiž na trati Běchovic „potkáte" hned třikrát. Poprvé, jak už výše napsáno, hned po startu. Podruhé v Dolních Počernicích, do nichž seběhnete, abyste hned za křižovatkou běželi zase nahoru. Potřetí pak, jak už zmíněno v úvodu, poté, co seběhnete z Táboráku a začnete vybíhat Hrdlořezák. Takže doporučuji – na tohle se opravdu dobře a svědomitě připravte.

Za třetí je dobré se připravit na běh proti větru. Běchovice jsou totiž vyhlášeny i tím, že při nich většinou fouká dosti silný vítr, a to proti. Pamatuji velmi málo ročníků, kdy nefoukalo vůbec nebo nám fouklo do zad.

Za čtvrté souvisí s běháním proti větru a sice – naučte se běhat ve skupince. Pochopíte to velmi rychle, když vám foukne proti. Bohužel málo lidí umí běžet ve skupině. Když běžíte někde uprostřed balíku nebo na jeho konci, máte pocit, že ti před vámi běží moc pomalu, že byste mohli běžet rychleji. Avšak ouha, jen co vystrčíte nos dopředu, vítr se do vás opře s plnou parádou a vy rychle zaplujete zpět. Pohříchu velmi mnoho běžců se pak nechá táhnout těmi silnějšími, a když pak v Hrdlořezáku přestane foukat, tak jim nasadí k trháku. Je to nesportovní a navíc, umí-li se lidé ve skupině starat o tempo, dosáhnou pak všichni mnohem lepšího výsledku.

Šelma číhající v samotném závěru

Než se pustíme do samotného tréninku, tak bych vás rád upozornil ještě na jedno nebezpečí, které na vás čeká v samotném závěru. Ta šelma, jak jsem ho nazval, je spíš had škrtič, který vás nejdříve zhypnotizuje svým pohledem a pak vás začne lehce dusit. Většina účastníků Běchovic ví, že na trati na ně číhá Hrdlořezák, a tak, když tento na Jarově (u konečné tramvaje) končí, mají za to, že: „Tady už to pude." Chyba! Tady to ještě vůbec nepůjde, protože ten kopec ještě neskončil, ještě vás do něj čeká nějakých 1500 metrů, než se 500 metrů před cílem na Pražačce zlomí, abyste mohli ukázat, nepodlomí-li se vám před tím nohy, váš obávaný finiš.

Omlouvám se, že jsem vám vypodobnil Běchovice v takovémto „těžkém" duchu, ale faktem je, že chcete-li si je užít, je potřeba, abyste na ně byli dobře připraveni, a to po všech stránkách. A nemá cenu vám je popisovat jako procházku rajskou zahradou, to byste mě pak pěkně hnali.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

gabriela pohanková | 27. 9. 2011 10.39 hod. | 194.228.142.xxx
Také moc děkuju za informace, běžela jsem tu poprvé a díky vašim radám jsem byla připravená na vše:) sice ten pomalejší start se mi trochu vymstil, jako že mi všichni utekli, ale je pravda, že ke konci jsem měla stále dost sil pár lidí předběhnout.

Lenda | 26. 9. 2011 8.55 hod. | 77.236.192.xxx
Díky za cenné rady.Běžela jsem podle"návodu" a běželo se mi moc dobře a nic mě nepřekvapilo.

Enrico | 22. 9. 2011 12.16 hod. | 213.220.236.xxx
Ahoj Miloši, zrovna včera jsem Tě chválil na 1.setkání běžců , jak je to hezky a velmi polopaticky napsaný článek. Doufám, že to některým z nás pomůže a budou se tím řídit, jinak nemám co doplnit a doufám, že tento rok bude lepší počasí než minulý ! Já bych radši 20- 21 stupňů, prosím ó Bože:-)... .

petronela | 19. 9. 2011 13.39 hod. | 193.179.183.xx
tak to je výzva! doufám, že jsem stihla platbu včas...

Miška | 19. 9. 2011 9.27 hod. | 78.45.141.xxx
No tedy, po pravdě mám už docela depku když to tak čtu. Včera jsem zkusila 3x vyběhnout kopec Palmovka -Prosek a strašný! Při posledním kopci mi přišlo že snad už jen jdu:-(

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví41
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice109
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Vesměs má tak člověk motivaci k dalšímu tréninku a závodění. Já podobných hraničních časů mám více,…»
  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků