logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak rozvíjet běžeckou hravost

Jak rozvíjet běžeckou hravost

Hravost je základem běhu. Ale pouze fartlek, tedy hra s rychlostí, vám k dlouhodobému úspěchu rozhodně stačit nemůže.

Pro to, abyste příští sezónu splnili své běžecké cíle a dosáhli očekávaných zlepšení, musíte během podzimu a zimy na své hravosti hodně zapracovat. Tato roční období jsou totiž – vzhledem k tomu, že se v nich brzo stmívá – pro rozvoj hravosti jako stvořená.

Běžci-začátečníci by se měli hravou formou připravovat na skutečnost, že někdo musí být vždy poslední, a mastit co nejčastěji Černého Petra. Doporučuji jim také Scrabble a Pexeso, protože v cíli svého prvního závodu je začínající běžec zpravidla schopen pouze několika málo slov a vše vidí dvakrát.

Rozvíjet hravost musí i ti nejlepší, chtějí-li stále vítězit. O nutnosti hrát pravidelně Šachy (s důrazem na překvapivé taktické varianty) není v jejich případě žádných pochyb; pro ovládnutí celého startovního pole jsou pak nezbytné zkušenosti získané hrou Monopoly. A asi netřeba dlouze vysvětlovat, co máme pravidelně hrát, chceme-li mít pro náš rozhodující závod připraveného žolíka v podobě drtivého finiše.

Pro všechny běžce bez rozdílu je obzvlášť důležité zapojení hravosti v nepříznivých situacích. Kdo hraje často Prší, zvykne si a deštivé počasí mu pak už nevadí. Piškvorkáři zas dělají na stadioně jedno kolečko za druhým a nijak je nerozhodí, když jim občas někdo překříží cestu. No a co nám umožní hravě zvládat situace, kdy nás v závodě někdo předběhne těsně před cílem? Samozřejmě Člověče nezlob se!

Masové běhy vyžadují speciální formy rozvoje běžecké hravosti. V první řadě je to Mlýn; musíme totiž počítat s tím, že jinak nás při městských závodech semele masa startovního pole. Tedy pouze za předpokladu, že jsme předtím přežili Toi Toi. Hrejme proto co nejčastěji karetní Záchod – je stejně labilní a též se u něj musí zatajit dech :)

Pozor! Hravost nelze rozvíjet bezmyšlenkovitě vším, co nás napadne. Některé klasické hry jsou pro běžce zcela nevhodné, například Žravá dáma a Vole padni. Vyhýbat bychom se však raději měli i dalším; jsou to především Dudák, Přebíjená a Mariáš. Nebo měl snad někdo z vás pocit hravosti běhu, když běžel s několika štychy?

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 7802/7749×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice103
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků