logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Pitný režim díl 4. – Sportovní (iontové) nápoje

Pitný režim díl 4. – Sportovní (iontové) nápoje

Předchozí tři díly byly obecně o pitném režimu, protože pít musíme stále a to bez ohledu na to, zda se zrovna někde ploužíme, nebo zda sedíme za kancelářským stolem. Tento poslední díl je věnován sportovním nápojům. Jaké rozlišujeme a kdy je vhodné nebo naopak nevhodné ten který typ těchto nápojů pít.

Sportovní (iontové) nápoje

Než si něco řekneme o iontových nápojích, chtělo by to, abyste se seznámili s termínem dehydratace trošku blíže.

Co to je dehydratace, jak nás může postihnout?

Dehydratace je stav, kdy nastává nadměrný úbytek tekutin, hlavně mimobuněčných. Závažné projevy můžeme pozorovat, pokud množství tekutiny v těle poklesne o více než 6 %.

Rozeznáváme dehydrataci:

  • hypertonickou
  • izotonickou
  • hypotonickou

Ještě než přistoupíme k popisu jednotlivých stavů dehydratace, vysvětlíme si pojem osmotická aktivita tekutin v organismu. V mimobuněčné tekutině je hlavním iontem sodík a ve vnitrobuněčné tekutině draslík.

Tyto ionty jsou v určitých koncentracích. To znamená, že např. na 1 ml tekutiny připadá určitý, konstantní počet iontů daného prvku. Pokud je v daném množství tekutiny více iontů, než je stanovená norma pro tuto tekutinu, stává se tato tekutina hyperosmolární vůči normě. Tento stav nastane při úbytku tekutiny a zachovaném počtu iontů.

Pokud je ovšem na jednotku množství tekutiny méně iontů, než je norma, stává se tato tekutina hypoosmolární. Tato situace se projeví při zvyšování množství tekutiny bez adekvátního příjmu iontů.

Nutno ještě uvést, jak se chovají dvě tekutiny o nestejné koncentraci iontů, pokud se dostanou do styku. Tekutina, která je méně koncentrovaná, poskytne vodu tekutině koncentrovanější, čímž se obě koncentrace vyrovnávají a vzniká tekutina s homogenně rozloženými ionty. Proudění vody z méně koncentrovaného roztoku do více koncentrovaného je nazývána osmotický gradient nebo také koncentrační spád.

Hypertonická dehydratace

je stav, kdy se snižuje objem mimobuněčné i vnitrobuněčné tekutiny.

Příčiny:

  • malý přísun tekutin při jejich nedostatku. Dochází k tomu při extremních teplotních podmínkách a velkém energetickém výdeji bez adekvátní náhrady tekutin. Dále mohou takto trpět lidé, kteří nemohou přijímat tekutiny z různých patologických příčin.
  • ztráty hypotonické tekutiny při horečkách, průjmech, cukrovce.
  • některá ledvinná onemocnění.

Projevy hypertonické dehydratace

Zvážením před a po tréninku můžete určit, kolik tekutiny jste vypotili a do jaké míry jste dehydratováni. Cílem by mělo být vyrovnat ztráty tekutin odpovídajícím příjmem. Tím zabráníte dehydrataci.

dehydratace kilogramy tělesných tekutin (80 kg osoba) efekt
1 % 0,8 zvýšená tělesná teplota
3 % 2,4 zhoršená výkonnost
5 % 4,0 křeče, třes, nevolnost, rychlý tep, 20 – 30% zhoršení výkonu
6 – 10 % 4,8 – 8 problémy trávení, vyčerpání, závratě, bolesti hlavy, sucho v ústech, únava
více než 10 % více než 8 úpal, halucinace, žádný pot a moč, nateklý jazyk, vysoká tělesná teplota, vratká chůze

Isotonická dehydratace

je izolovaná ztráta mimobuněčné tekutiny. Vnitrobuněčná tekutina se nemění.

Příčiny:

Ztráty tekutin z trávicího ústrojí (zvracení, průjem,atd.).

  • krvácivé stavy
  • velké pocení
  • rozsáhlé popáleniny
  • použití diuretik
  • některá ledvinová onemocnění
  • rychlá tvorba výpotků

Projevy:

  • únava
  • apatie
  • poruchy vědomí až bezvědomí
  • zvýšená akce srdeční
  • pokles krevního tlaku
  • rozvoj šoku

Hypotonická dehydratace:

je snížený objem mimobuněčné tekutiny a zvýšený objem vnitrobuněčné tekutiny.

Příčiny:

ztráty soli

  • při některých ledvinových onemocněních
  • nedostatečnosti nadledvin
  • poruchách centrální nervové soustavy
  • vysokých dávkách diuretik
  • dlouhodobé neslané dietě

hrazení větších ztrát tekutin pouze vodou

  • při zvracení
  • průjmech
  • sportovních výkonech
  • práci v horku

Projevy:

Pokles krevního tlaku

  • ortostatické poruchy
  • poruchy plnění žil,
  • studená cyanotická (namodralá) kůže, což svědčí o nebezpečí rozvoje šoku
  • snížený tonus tkání

Správné hospodaření s tekutinami, mikroživinami (minerály, vitaminy) a s energií je proto prvním předpokladem zdraví a výkonnosti člověka, tím více to platí pro každého sportovce. Znamená to použití správného nápoje ve správném množství, složení a ve správný čas. To znamená ve správnou dobu před, během a po sportovním výkonu. Vhodnou volbou nápoje je možné poskytnout organismu, ať již při fyzické nebo psychické námaze, potřebné množství tekutin, energie, vitaminů, iontů, stopových prvků. Tím docílíme v co nejkratší době odstranění únavy a obnovení optimální kondice. Z tohoto důvodu je potřeba pít speciální nápoje s obsahem iontů (iontové nápoje), vitaminů (vitaminové nápoje), energetické nápoje.

Je velmi důležité vědět, jaký nápoj zvolit před, během a po výkonu. Určitě nelze souhlasit s tvrzením některých výrobců, že jejich nápoj je universální. Universální iontový nápoj neexistuje!

Iontové nápoje můžeme rozdělit podle:

Osmolarity – koncentrace iontů na:

Hypertonické – mají větší koncentraci iontů než krev – např. colové nápoje, sladké limonády

Isotonické – mají stejnou koncentraci iontů jako krev.

ISODRINX

Můžete si koupit jak ve formě již hotového nápoje nebo ve formě instantního koncentrátu pro přípravu isotonického a při vyšším naředění hypotonického nápoje s výraznými protikřečovými účinky s příjemnou osvěžující chutí, který splňuje fyziologické požadavky organismu na doplňování ztracených tekutin, minerálů a energie při FYZICKÉ ZÁTĚŽI.

Hypotonické – mají nižší koncentraci iontů než krev UNISPORT

Jedná se o  hypotonický iontový nápoj s minerály, obohacený o L-Carnitin, glycin, taurin a je vhodný pro přípravu středně energetického hypotonického nápoje určeného k náhradě ztracených tělních tekutin, podpoře regenerace a přirozené energizaci orgasnismu.
VHODNÝ PRO DOPLŇOVÁNÍ TEKUTIN PŘED, PŘI I PO VÝKONU.

PROFIDRINX

Jedná se o revoluční produkt ze skupiny sportovních iontových nápojů. Tento instantní hypotonický nápoj s vysokou dávkou postupně vstřebatelných sacharidů (unikátní řešení – Palatinosa) a optimálním mixem minerálů dodá tělu potřebné tekutiny a energii pro intenzivní výkon. Nápoj obsahuje speciální pro-regenerační formuli Pepto Pro, která urychluje a prohlubuje povýkonovou regeneraci. Je určen pro vytrvalostní a rychlostně-vytrvalostní intenzivní výkon.
VHODNÝ PRO DOPLŇOVÁNÍ TEKUTIN PŘI VÝKONU.

Hypotonické nápoje mají dnes velkou oblibu a jsou považovány za nejlepší. Vstřebatelnost iontů z hypotonického nápoje je dobrá a nepůsobí žádné zažívací potíže jako nápoje s velkým obsahem iontů.

Obsahu iontů

poměr jednotlivých iontů v nápoji je velice důležitý. Každý iontový nápoj by měl obsahovat tyto ionty : sodík, draslík, hořčík, vápník, chlór, fosfor.

Poměru jednotlivých iontů

poměr jednotlivých iontů určuje vhodnost nápoje před, připo výkonu

před a při výkonu by měl být poměr sodíku:draslíku 3 – 4:1

sodíku ku draslíku plus hořčíku a vápníku 3:1

Po výkonu by měl být poměr sodíku ku draslíku 1: 3 – 4

Formy minerálních látek v nápojích

Ionty se nacházejí ve sportovních nápojích v různých formách, např. chloridů, uhličitanů, fosforečnanů, síranů, organických sloučenin (aspartátů, glukonátů, laktátů, atd.). Za nejlepší řešení formy přijímaných minerálních látek je dnes považováno přijímání iontů ve formě tzv. chelátů (organická forma minerální látky). V minerálních vodách jsou minerální látky ve formě anorganických solí. Tvrdit však, že cheláty jsou naprosto nejlepší, by nebylo taky správné. Rozhodující pro formu, v jaké je minerál dodáván, je jeho vstřebatelnost. Ukazuje se, že pro každý minerál je vhodná jiná forma sloučeniny pro podání ústy.

Regenerační nápoje

Nápoje obsahující důležité živiny, včetně esenciálních aminokyselin, sacharidů, minerálních látek a vitamínů významných především pro udržení kondice a regeneraci organismu.

REGENER

Speciální regenerační formule určená pro vyčerpaný organismus po fyzickém výkonu. S přídavkem funkčních látek – BCAA, L-Glutamínu, L-Argininu, L-Carnitinu, extraktu z Ginkgo biloba a vitamínů. Vhodný pro sportovce. Jedná se o práškový koncentrát pro přípravu nealkoholického nápoje určeného k regeneraci PO FYZICKÉ AKTIVITĚ.

ENDURO GAINER

Je proteino-sacharidový práškový koncentrát pro přípravu koktejlu s obsahem vybraných volných aminokyselin a dalších funkčních látek. ENDURO GAINER svým obsahem s vysokým podílem sacharidů a sníženým obsahem lehce a rychle stravitelných bílkovin odpovídá požadavkům vytrvalostního běžce. Koktejl obsahuje kombinaci vysoce kvalitního ultrafiltrovaného syrovátkového proteinu (WPC), biologicky aktivních peptidů, směsi sacharidů s přídavkem vybraných volných aminokyselin. Recepturu doplňují další funkční látky (Kreatin monohydrát, L-Glutamin, Taurin).

ENDURO FLEXIT

Komplex klíčových látek pro výživu a regeneraci zatížených kloubů. Glukosamin, chondroitin, MSM a Aloe Vera sloužících pro ochranu, regeneraci a výživu pojivové tkáně. Má i protizánětlivé účinky.
Doporučuji zejména jako velmi vhodný prostředek pro doplnění a obohacení výživy pojivové a kostní tkáně, při kloubních potížích, tehdy kdy se chystáte na maraton a ultramaraton. Maximálně vhodný je však i v době absolvování ultramaratony či několikadenních bězích a též v období regenerace po nich (30 – 60 dní).

VITAL AQUAMIN

Zcela přírodní multiminerálové kapsle vyrobené z mořské červené řasy. Obsahují vysoké množství přírodního vápníku (Ca), potřebné množství magnesia (Mg) a dalších 72 stopových prvků. VITAL AQUAMIN je vhodný pro podporu vytrvalostního výkonu. Díky vyváženému obsahu stopových prvků je maximálně stimulován nervosvalový přenos, svalový stah, vodivost nervů.
Z dlouhodobého hlediska působí VITAL AQUAMIN preventivně na udržení optimální hustoty kostní hmoty, která může být negativně ovlivněna (snížena) dlouhodobou vytrvalostní zátěží, kdy sportovcům hrozí odvápnění kostí.

ENDURO BCAA

BCAA je „jeden z nejefektivnějších doplňků sportovní výživy“. Čistá krystalická forma BCAA ve volné formě podpoří ochranu a regeneraci vaší svalové hmoty a tím vám pomůže zvýšit výkonnost. BCAA obsahuje důležité esenciální aminokyseliny (L-Leucin, L-Isoleucin, L-Valin), které jsou zde zastoupeny v ideálním 2:1:1 a jež přesně odpovídá potřebám organismu při a po zátěži. BCAA je vhodné kombinovat s L-Carnitinem, který zajišťuje jejich efektivnější využití organismem. ENDURO BCAA jsou také obohaceny o látky snižující zakyselení organismu (L-Alanin, L-Carnosin).

MAGNESLIFE

MagnesLife je vysoce účinný roztok iontů hořčíku (magnesia) pro předcházení a akutní řešení svalových křečí. Forma roztoku zajišťuje maximálně rychlý účinek. Organické nosiče iontů hořčíku jsou garanty vysoké využitelnosti a vstřebatelnosti. Praktické balení v jednorázových dávkách dává možnost využití právě při signálech přicházejících křečí v průběhu výkonu. Mě osobně velmi pomohl v posledních pěti dnech při oběhu České republiky, kdy se už v důsledku vyčerpání hořčíku, přestože jsem jej doplňoval v jiných formách, křeče začaly dosti výrazně hlásit.

Mléko

Mléko je také potravina a proto se jím budeme také zabývat podrobněji až ve výživě. Jinak já osobně si rád mléko dám třeba hned po maratonu. Nebo po tréninku ve velmi horkých dnech. Mléko má totiž kromě jiného i chladící schopnost a já občas potřebuji zchladit :).

Na úplný závěr k pitnému režimu při závodech

Když uvádím ve třetím dílu, že je vhodnější pít teplé nápoje než studené, nemyslím tím teplou vodu, o níž už se mnozí třeba při maratonu přesvědčili, že to není to pravé popitíčko :) a po jejím pozření buď potupně vrhli, to v lepším případě, neboť je pak netížila v žaludku jak mlýnský kámen, v horším případě museli vyhledat rychle kadibudku, což na městských maratónech, při velké účasti běžců a běžkyň bývá problém, když jich povícero zatouží po stejném :). Na druhou stranu, i v teplém počasí není od věci si dát na občerstvovačce teplý čaj nebo bujón, jsou-li k mání.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Franta Burda | 13. 8. 2009 23.07 hod. | 89.176.119.x
jojojó … tebe taky, viď? :-)

fotoMiloš Škorpil: Ale pánové,
já vám tu servíruju takový lahůdky a vy myslíte jen na to jedno :), ale máte naprostou pravdu – pivo ničím nenahradíš, takže určitě na BSMS napíšu i něco o pivu a taky o víně, protože v tom je přece pravda, tak jen mějte trošku strpení až se podívám na dno sklenky :) a vše vyjde najevo :))))

danhakl | 13. 8. 2009 16.39 hod. | 90.176.154.xxx
Jako pívo?

Franta Burda | 13. 8. 2009 14.08 hod. | 80.95.254.x
mléko ne … já chci výživu a vitamín B :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Pitný režim

Běžecká strava

všechny články Běžecká strava

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků