logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Crosstraining neboli křížový trénink

Crosstraining neboli křížový trénink

S Milošem Škorpilem je někdy kříž. Třeba když chce zátěž kompenzovat zátěží, nebo když neví, že anglické slovo „cross" znamená kříž.

Kdyby to věděl, tak nešíří o crosstrainingu takové bludy. Podle něj je to jakási všeobecná kondiční příprava, tedy fyzická zátěž, která má kompenzovat zátěž běžeckou. Místo běhání tak radí běžcům provozovat cyklistiku, aerobik, inline, či plavání.

To je ale blbost! Běžecká zátěž (stejně jako každé jiné zatížení těla) přece může být kompenzována pouze něčím v principu opačným, tedy lehkým. Když už tedy Škorpil mluví o kompenzaci zátěže, měl by jako nejlepší možnosti doporučovat light cigarety, lehký alkohol a lehké děvy.

Ve skutečnosti – tzn. správně přeloženo a pochopeno – ale crosstraining znamená křížový trénink. Jde o takové běžecké způsoby, které využívají nejrůznějších křížových metod (leh s nohama křížem a luštění křížovky mezi ně nepatří!).

Nejrozšířenější z nich je běh křížem krážem. Lze ho provozovat na jakékliv větší ploše (pole, louka, les, náměstí, letiště, atd.). Sice nikdo pořádně neví, co nebo jak je to „krážem“, ale to nevadí; rozhodující je, že potom budete v ráži.

Dalším osvědčeným způsobem křížového tréninku je běhání na křížovatce. Vhodnější jsou křižovatky mimoúrovňové, neboť při jejich zdolávání trénujeme výběhy i seběhy. Svůj účel ale dostatečně splní i každá malá vesnická křižovatka (když ji proběhneme aspoň sedmdesátkrát až osmdesátkrát).

I když bych nemusel, prozradím proč jsme my, běžci z Chebska, tak dobří: kromě toho, že někteří pocházejí přímo z obce Křižovatka, všichni v tréninku pravidelně běháme na Svatý Kříž. Jediní, kdo by nás snad mohl výkonnostně ohrožovat, jsou tak vytrvalci z Křižan...

Mezi metody křížového tréninku lze zahrnout i běh se psem, čili canicrosstraining. Ale pozor, vaším běžeckým sparingpartnerem může být pouze regulérní kříženec! Všechna ostatní psiska, byť by šlo o třeba o vítěze v celostátní soutěži čistokrevných psů, nepřicházejí v úvahu.

Nezapomeňme – jak Miloš stále zdůrazňuje – ani na duchovní rozměr běhu, v tomto případě křížového tréninku. Na krk si místo stopek pověsme křížek a běhejme bez zastavení podél jednotlivých zastavení křížové cesty (případně od jednoho smírčího kříže k druhému).

Výše popsaný křížový trénink je na rozdíl od Škorpilova chybného pojetí a jeho důsledků (úrazy na inlinech či na kole) i výrazně bezpečnější. Nebude muset kvůli nám zasahovat Červený kříž; nepoškodíme si ani křížovou kost, ani křížový vaz v koleni.

A když budeme v křížovém tréninku poctiví, stanou se z příštích závodů přímo křížové výpravy proti našim běžeckým soupeřům!

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 10654/10494×

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků