logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Lékař běžkařské reprezentace: Člověk si protahováním nemůže ublížit, musel by být masochista

Lékař běžkařské reprezentace: Člověk si protahováním nemůže ublížit, musel by být masochista

Jak běžec pozná, že má příliš zkrácené svaly? A co s tím? Martin Koldovský, lékař české reprezentace v běhu na lyžích, radí, jak předejít nepříjemným zraněním na sněhu, v terénu i na asfaltu.

Je vhodné protahovat se před během, nebo spíš po běhu?

Obecně je vhodné protahovat se před sportem i po něm. Samozřejmě to závisí na i tom, jestli je člověk profesionál, nebo amatérský sportovec, který vyběhne po práci a má hodinu na to splnit si svůj tréninkový plán.

Jaký typ protahování je pro běžce ideální?

Před protažením by se svaly ztuhlé zimou nebo sezením u počítače měly nejprve rozehřát, například krátkým poklusem, poté by se měly protahovat ty svalové struktury, které budou při sportu nejvíce zatíženy. Po výkonu se protažení má zaměřit spíš na svaly náchylné ke zkrácení.

Na jaké svaly by se měl běhající člověk soustředit nejvíce?

Nejzatíženější jsou při běhu svaly na zadní straně nohou – hamstringy (svaly zadní strany stehen, pozn. aut.), lýtkové svaly, přitahovače kyčlí, ale i zádové svaly. Všechny tyto svaly by se měly protáhnout.

Můžeme si nevhodným protažením ublížit?

Myslím si, že to snad ani nelze, to by člověk musel být masochista. Bolest nás vždycky včas zastaví. U lidí, kteří mají větší tendenci ke zkracování, je v určitých případech nutné ve fázi bolesti chvilku vydržet, aby se docílilo zlepšení. Jinak dochází ke konzervaci už patologického stavu, nikdy by se ale nemělo jít přes bolest dál.

Jaké jsou základní techniky, podle nichž člověk zjistí, že má zkrácené svaly?

Člověk by měl dokázat volně se předklonit a dotknout se rukama špiček prstů u nohou, není potřeba položit dlaně nebo lokty, jak někteří dokáží. Jestli má běžec zkrácené lýtkové svaly, může zjistit dřepem na celých chodidlech.

Jaké úrazy hrozí běžcům nejčastěji?

Záleží na jednotlivých disciplínách, sprinteři mívají svalová zranění, proto je u nich protahování nezbytná součást tréninku. U vytrvalců bývají problémy s úpony. Pokud má běžec například zkrácená lýtka, vzniká tak větší tah na Achillovu šlachu, což může způsobit problémy.

Můžeme tedy efektivně předcházet takovým zraněním?

To se vracíme zpátky k protahování. Sportovci si také mohou hlídat příjem hořčíku, který je nezbytný pro mnohé enzymatické reakce ve svalové buňce, a jehož nedostatek může způsobovat křeče a náchylnost svalu ke zranění.

Martin Koldovský: Svou stálou ordinaci má v krkonošské Jilemnici. Působí v lékařské komisi Českého olympijského výboru. Už dlouhá léta spolupracuje s Lukášem Bauerem a jako lékař českých běžců se staral také o Kateřinu Neumannovou a řadu našich dalších reprezentantů.

Napsala: Natálie Šírová

Foto: Martin Koldovský

  • přečteno: 13491/13236×, 5 komentářů

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (19 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Adam | 9. 1. 2012 21.31 hod. | 109.71.213.xx
Pavle, ale o to tady nejde, jestli je sval zahraty nebo ne. Protahovani (staticky strecink) snizuje behem hodiny vybusnost svalu az o 20 %. Kdyz jde hrac na tenisovy kurt nebo bezec na zavod, proc by mel chtit mit nizsi vybusnost svalu? Dlouhodobe urcite muze spravne vedeny strecink pomahat jako prevence zraneni, ale kratkodobe to ty svaly oslabuje a aktualni riziko zraneni se prinejlepsim nesnizuje vzdor zazite lidove moudrosti. Strecink pred vykonem z tohoto duvodu tedy ne.

Pavel | 7. 1. 2012 17.58 hod. | 88.101.70.xxx
Jen reaguji na Adama, že Dr. Koldovský neříká aby se člověk protahoval bez zahřátí, viz : "Před protažením by se svaly ztuhlé zimou nebo sezením u počítače měly nejprve rozehřát, například krátkým poklusem, poté by se měly protahovat ty svalové struktury, které budou při sportu nejvíce zatíženy."
Pokud byl text článku později upraven a vložena tato pasáž, tak se omlouvám za zbytečný příspěvek.

JitkaSt. | 6. 1. 2012 11.21 hod. | 85.161.22.xxx
Dovolila bych nesouhlasit s tím, že si člověk neublíží protahováním. Také totiž záleží na čase, po který trvá výdrž v protažení. Ten by neměl přesáhnout cca 6-8vteřin (!!!).Po tuto dobu má sval dostatek energie (přestože "nepracuje", je protahován, potřebuje i tak být živen), po uplynutí tohoto relativně krátkého času dochází ke zvýšenému riziku poškození svalových vláken. Takže si na to dávejme pozor, spíš větší množství protahovacích cvičení, při jejich kratším trvání. Pokud tedy nechcete mít svaly samou jizvu.

Adam | 5. 1. 2012 13.53 hod. | 109.71.213.xx
To je zajimave. Michal Novotny, byvaly hraci velmi oblibeny hlavni fyzioterapeut ATP nebo treba naseho Davis Cupoveho tymu, ktereho chtel i fotbalovy Real Madrid, zase rika, ze protahovani pred sportovnim vykonem, obzvlaste narocnym, je spise skodlive (minimalne nicemu nepomahajici), nebot snizuje vybusnost svalu.

fotoMiloš Škorpil: Adame, máš plnou pravdu, obecně si myslím to samé, tedy, že protahovat před výkonem by se nemělo a to i z toho důvodu, že je člověk „studený“ a tím pádem zde hrozí, že si člověk ublíží – způsobí nějaké zranění. Nebyl jsem přítomen rozhovoru, takže jsem nereagoval, podle mého pan Dr. Koldovský měl na mysli, že se měl člověk protáhnout před závodem, nebo intenzivnějším tréninkem, tedy po tom, co už se lehce vyklusal. To nejspíš z té krátké odpovědi vypadlo.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas92
Asics130
Brooks18
Inov-854
Icebug5
Hoka One22
Mizuno54
Newton5
NB22
Nike59
Salming356
Salomon41
Scott3
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce48
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků