logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Proč cvičit

Proč cvičit

Na tak jednoduchou otázku existuje spousta odpovědí. Dá se říct, že co člověk, to jiné pohnutky. Z těch mnoha důvodů si vezmu dva důvody – bolesti zad a inkontinenci. Dnes něco o zádech.

S tím se totiž setkávám nejčastěji, že si kdekdo naříká, že ho bolí záda, a za krkem, a tady dole, a tady nahoře, a už zobou pěkně prášky, aby měli chvilku klidu. A mám dokonce kamarádku, která je díky bolestem v krční páteři v invalidním důchodu.

Toho my se dočkat nechceme a tak začneme cvičit. Zaměříme se na střed našeho těla a posílíme hluboký stabilizační systém. To zní velmi odborně, což, ale nebojte, jde o hluboko uložené svaly v břišní stěně (příčný sval břišní, vnitřní šikmý břišní sval, svaly v okolí páteře), které při správném zapojení chrání páteř, udržují ji v přirozeném zakřivení a stabilizují pohyby celého těla. Vlastně je to základ pro všechny naše další činnosti.

Pokud člověk běhá, jezdí na kole či na bruslích, nebo chodí alespoň vyvenčit pejska, je to sice bohulibá činnost a je to určitě lepší, než sedět za pecí, ale pro tělo je to pořád stejná činnost a tak je dost pravděpodobné, že se mu některé svaly začnou zkracovat či ochabovat. Vím o tom své, za prvé ze své vlastní diagnostiky a za druhé z diagnostik, u kterých jsem asistovala.

Střed těla, což jsou břišní svaly, hluboké stabilizační svaly, zádové mezilopatkové svaly, nejsou posíleny, a to se velmi pravděpodobně časem projeví. Stačí se rozhlédnout – lidé chodí všelijak nahrbení, ramena mají dopředu, mají vysunutou hlavu, protože ji neudrží vzpřímeně. Zkuste se postavit před zrcadlo tak, jak běžně stojíte, schválně, kolik chyb najdete. Nácvik správného postoje tak, jak nás příroda stvořila, není nic jednoduchého.

Co s tím? Bude nás to bolet, budeme se chvilku trápit, ale dokážeme to. První krok je naučit se správně sedět. Pěkně se posaďte, ramena zatlačte dozadu a dolů, vtlačte bradu do krku, zpevněte střed těla, pokuste se spodní část břišní stěny zatáhnout směrem k páteři (jo a nezapomeňte u toho dýchat…). Toto je poloha, která nám byla dána do vínku, zkuste ji neustále udržovat – když sedíte, když jdete, když stojíte. Jde o to, abyste narušili vžité stereotypy a osvojili si nové návyky. Zpočátku to nebude lehké, svaly máte ochablé a zkrácené, vazy a šlachy nezpevněné, prostě už dávno neumíte držet kostru v takovéto, pro nás nezvyklé, poloze.

K posílení hlubokých stabilizačních svalů se využívá nejrůznějších pomůcek, např. velké míče, medicinbaly, overbally, bosu a další. Cvičením s těmito pomůckami se aktivuje spousta svalů a ne jen jedna partie, jako je tomu třeba při posilování s činkami. Aktivují se hluboké stabilizační svaly a tělo se tak postupně zpevňuje.

A přesně tomu se budeme na mých hodinách (především zpočátku) věnovat – posílíme hluboko posazené svaly, naučíme se správnému držení těla, zařadím i dechová cvičení. Pro začátek tedy práce až nad hlavu.

Více zde

Leona Macháňová – Pulec foto
  • přečteno: 11350/11176×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas79
Asics103
Brooks16
Inov-846
Icebug4
Hoka One19
Mizuno49
Newton3
NB21
Nike47
Salming301
Salomon32
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot4
Jiné, zde neuvedené značce41
Běhám bos, bot netřeba12
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků