logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb?

Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb?

Co vám poradí většina lékařů, když za nimi přijdete s tím, že vás bolí klouby a řeknete jim: „Pane doktore, začala/začal jsem běhat a najednou mě začalo píchat v koleni, bolet kotník, kyčle, co s tím mám dělat?" Většina lékařů vám poradí: „Tak to nedělejte, když vám to působí problémy!" No a to je ta největší hloupost, kterou vám mohli poradit!

Tento článek vyšel na Běžecké škole 23.8.2009

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč klouby bolí i ty, co jen sedí a nehýbou se, nebo se hýbou jen velmi málo
  2. Klouby jsou tlumiče a je nutné se o ně dobře starat
  3. Zdravý a poškozený kloub

Klouby vás většinou nezačnou bolet, pokud jste předtím neutrpěli nějaké zranění, nebo pokud tam není nějaký jiný zdravotní problém, třeba zánět, protože jste se začali hýbat, ale protože jste je až dosud zanedbávali – že jste se nehýbali. Klouby jsou stejně živé organizmy jako kosti, u nichž také máme dojem, že je to jen něco, co nám pomáhá držet pohromadě, jako něco, co dosáhlo vrcholu vývoje v našich devatenácti letech a pak už to jen stárne a působí problémy.

Proč klouby bolí i ty, co jen sedí a nehýbou se, nebo se hýbou jen velmi málo

U kloubů se to má tak, když je nepoužíváme, poklidně si sedíme celý den na kancelářské židli, v autě a pak doma ve fotelu, tak prostě zatuhnou. Přestanou se přirozeně promazávat. Když necháte stát auto několik let v garáži a pak s ním vyjedete, přesto, že bude mít v sobě benzín a olej, bude celé zatuhlé, protože jste nejezdili, válce a všelijaká ta hejblata uvnitř tak nebyla pravidelně promazávána. Olej si ležel v poklidu v olejové vaně a ten zbytek, co byl mezi těmi hejblaty, do vany ještě stekl. Ve vašem těle sice olej nikam nestekl, ale tělo přestalo vyrábět kloubní mazivo.

Pokud se člověk pravidelně hýbe, neutrpěl nějaké zranění (na lyžích, při kontaktním sportu nebo někde jinde), nemá vrozené (generativní) zdravotní problémy, používá k chůzi a běhání správné boty, má správný chodecký resp. běžecký styl a nadměrně klouby nepřetěžuje, není důvod, aby měl z jejich bolesti obavy, aby ho klouby vůbec bolely.

Většinou lidi klouby bolí z nedostatku pohybu, protože klouby lidského těla jsou stvořeny tak, aby byly co nejpohyblivější – aby se co nejvíce hýbaly.

Klouby jsou pohyblivá spojení mezi kostmi, jsou s nimi pevně spojeny silnými elastickými vazy a vazivovou tkání. Kloubní pouzdra jsou vystlána chrupavkou, takže se kosti navzájem neodírají – nezpůsobují bolest či jiné potíže.

Klouby jsou tlumiče a je nutné se o ně dobře starat

Klouby v našem těle plní obdobnou funkci jako tlumiče v autě. Jejich kloubní pouzdra jsou naplněna kloubním mazem, který obsahuje značné množství proteoglykanů. To jsou buňky, které nasávají vodu a minerály jako houba. Právě proteoglykany umožňují zdravému kloubu tak zázračně měkce a poddajně pracovat. Když začnou proteoglykany vlivem špatného vyživování kloubů ubývat (na jejich vyživování má vliv i pohyb), kloubní mazivo řídne, klouby začnou ztrácet svou vrozenou pohyblivost. Začne docházet k oslabování chrupavky, kloubní hlavice začnou o sebe dřít, dojde k zánětu a to vše vyvolá BOLEST!

Prvním varováním, že s klouby není něco v pořádku je občasná bolest, když promokneme – klouby provlhnou, když klouby prochladnou, když je přetížíme. Proto bychom měli klouby udržovat v suchu a teple (funkční prádlo).

Když se bolesti kloubů objeví, je dobré, i přes to, co jsem v úvodu uvedl, vyhledat lékaře, ale lékaře sportovního, který ZNÁ a nepošle vás zpět do fotelu.

Při bolesti kloubů je dobré zajít za fyzioterapeutem, zajet si na víkend do lázní a nechat si tam udělat teplé zábaly, nechat se poučit, jak si pak ty zábaly můžete dělat sami. Rozhodně však neřešte bolesti kloubů tím, že je necháte „zrezivět“, že se přestanete hýbat.

Zdravý a poškozený kloub

Zdravé koleno

Poškozené koleno

Pokud jde o výživu, pokud vás zánět postihne – je akutní, doporučuji Flobenzym a na doléčení a i jako prevenci Wobenzym. Pokud jsou tyto enzymatické preparáty pro vaši kapsu příliš, tak také existuje náhradní řešení – trávicí enzymy, ty je však třeba brát tak dvě hodiny po jídle, aby je tělo nepoužilo na metabolické procesy po jídle.

Pokud jde o výživové kloubní preparáty, já již více jak deset let používám preventivně bioaktivní glukosamin sulfát, na trhu je však celá řada dalších produktů, a i když se výrobci a dodavatelé předhánějí v tom, v čem je který lepší, velký rozdíl mezi nimi není. Rozhodně není na škodu si občas dát kolínko nebo ovárek s hořčicí a křenem, nejen, že si na nich pochutnáte, ale ještě poskytnete vašim kloubům tu správnou výživu.

Zapamatujte si ale, že problémy s klouby si většinou způsobíte tím, že:

  • se nehýbete
  • klouby přetěžujete
  • klouby vystavíte vlhku a chladu
  • pro chůzi a běh používáte nevhodnou obuv
  • máte špatný styl chůze nebo špatný styl běhu
Miloš Škorpil foto
Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb?

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (33 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Radek | 29. 3. 2015 13.35 hod. | 89.176.131.xxx
Jsem rád, že mi odpovídáte na mé dotazy. Taky už jsem nějaké přípravky vyzkoušel a nic mi nesedělo. Proto budu rád, když budu mít informace od někoho, kdo už to má vyzkoušené. Pokud to dobře chápu, je více příchutí Geladrinku? Jaký je nejlepší?

Jiřka | 29. 3. 2015 13.23 hod. | 78.45.26.xxx
Miloši, děkuji je to takhle opravdu myšleno :)

Jiřka | 29. 3. 2015 13.21 hod. | 78.45.26.xxx
Nemusíte užívat obojí jako prevence stačí klidně nápoj. Kombinování je spíš pro ty co mají opravdu potíže si myslím. Pokud chcete jen něco jako prevenci tak stačí samotný Geladrink.
Dobrý den Jirko, moc nechápu jak jste přišel na to, že má rada má něco spojeného s reklamou a docela mě mrzí pokud, někdo tyto věci píše za peníze. Já ráda ve volném čase prozkoumávám různé články a diskuze a svůj názor k nim píšu. Ráda se i vracím a pomáhám když se mě někdo na něco zeptá. Ráda tedy odpovím i panu Radkovy na jeho dotazy. Sama sem se docela v těchto přípravcích na klouby vymáchala a utratila za ně dost peněz. Proto když jsem spokojená tak se ráda podělím o zkušenost.

Radek | 29. 3. 2015 13.13 hod. | 89.176.131.xxx
To zní dobře, teď koukám na internet a má se to kombinovat, ale i s nějakýma tobolkama tak to už je zase, ale drahé si myslím a já měl docela chuť to vyzkoušet. :(

Jirka | 29. 3. 2015 13.08 hod. | 212.79.110.xxx
Patří reklama do diskuze ?

fotoMiloš Škorpil: Jirko, Jiřka to určitě nemyslela jako reklamu, ale jen jako podělení se o něco, co jí pomáhá a tak to beru i já. Ve stejném duchu chápu i koment od Emílie. V tomto duchu je reklama na škole povolena :)

Jiřka | 29. 3. 2015 12.53 hod. | 78.45.26.xxx
To přímo ne, je to prášek rozpustný ve vodě taková velká pixla vydrží strašně dlouho a mají několik příchutí :)

Radek | 29. 3. 2015 12.30 hod. | 89.176.131.xxx
Jak může něco na klouby chutnat? To je to jako nějaký čaj?

Jiřka | 29. 3. 2015 11.40 hod. | 78.45.26.xxx
Jako kloubní prevenci užívám Geladrink a jsem s ním moc spokojená konečně něco co je chutné a zároveň to pomáhá. :)

Němcová Emílie | 27. 8. 2014 13.09 hod. | 91.103.166.xxx
Enzycol je na bolest kloubů nejlepší, pomohl mě i mamince, rozpouští kyselinu v kloubech a ulevuje jim :) tady je o tom více www.enzycol.cz

Tomáš | 28. 2. 2014 21.11 hod. | 90.176.35.xxx
Jsem milovníkem sportu a to všech, nejvíce však běhání a vaše stránky jsou úžasné. Já bych se rád podělil se zkušeností s COLAVITALEM, který preventivně užívám, protože jak se píše v tomto článku je nutné předcházet bolesti. Kupuji si colavital, protože je PŘÍRODNÍ!!! A to je pro mne nejvíc....

1 . 2 . 3 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecká zranění

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Salming enRoute, další důvod, proč běžet Františkolázeňskou 24hodinovku : EnRouty dosud nemám,ačkoli se mi velmi líbí.V článku mi však několik věcí nesedí.První verze,která…»
  • Salming enRoute, další důvod, proč běžet Františkolázeňskou 24hodinovku : EnRouty mám a jsem s nimi nadmíru spokojen. Dá se říci, že jsou to z mého portfolia…»
  • Běh nechtěného : Ani nevíš, jak důvěrně znám tenhle pocit... A to že na mě kouknul zrovna dneska asi nebude náhoda…»
  • Udělal jsem si výron kotníku, natrhl či přetrhl jsem si vazy kotníku. Co s tím? : Dobrý den, podvrtla jsem si ošklivě kotník, obrovský otok se objevil do několika vteřin, hematom po…»
  • Česká naděje pro Tokio: Sympatická sprinterka svůj handicap nevnímá : Jakube díky! Opraveno :) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků