logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhejme pro sebe i proti sobě

Běhejme pro sebe i proti sobě

Vyjmenovávat všechny pozitivní zdravotní důsledky pravidelného běhání pro člověka by bylo nošením dříví do lesa. Přínosy rozumně provozovaného běhu jsou zcela evidentní, potvrzené, a bylo o nich již řečeno a napsáno mnoho (ale asi stále ne dost, když drtivá většina společnosti neběhá...). Běháním pečujeme nejenom o své tělo, ale i o svou duši, a získáváme tak „pro sebe“ tolik potřebnou psychickou rovnováhu (více o tomto tématu třeba v mém článku Pečujme během o duši

To je všechno moc hezké, jasné, vědecké a uvědomované. Náš rozum tomu rozumí. Ale je tu ještě ta druhá, méně hezká část naší bytosti. Naše odvrácená tvář, jakési druhé já, které si neuvědomujeme nebo nechceme uvědomovat. Ano, to je ten pachatel naší lenosti, slabé vůle, sebeobelhávání, sebepodceňování a jiných neduhů. Taky to určitě znáte: dneska se mi nechce, tohle nemůžu nikdy zvládnout, je to stejně zbytečné, mohly za to ty podmínky, nemá to cenu, atd… V boji proti vlastním slabostem a nedostatkům může být běhání velmi účinným prostředkem. Běhejme tedy „proti sobě“, proti svému horšímu já, a snažme se zmenšit jeho význam a vliv na minimum.

Jen tak mimochodem, resp. mimoběhem: právě boj o sebe, proti svým nedostatkům a slabostem, zdokonalování se, je v náboženském kontextu původní význam arabského pojmu džihad. To, že byl později zneužit a překroucen do dnešní podoby jako násilný boj proti jinověrcům, „svatá válka“, je věc jiná a v dějinách bohužel dosti častá. Běhání snad ale takto zneužito a překrouceno nebude, proboha! Vždyť je to činnost bohulibá, bez ohledu na to, v jakého boha či zda vůbec v nějakého věříme.

Téma běhání pro sebe a proti sobě lze pochopit a uchopit i v jiném významu: jako dilema čistě rekreačního, nebo tréninkově-závodního běhu. Je lepší běhat si opravdu jen tak „pro sebe“, rekreačně a pohodově, bez měření času a závodění, nebo soupeřit sám se sebou a s jinými? Soupeřit přeci znamená běhat proti sobě samému (proti svým předchozím výkonům a rekordům) i běhat proti sobě navzájem, tedy proti druhým. Každý běžec si toto dilema jistě vyřeší po svém, s přihlédnutím ke svému věku, zdravotnímu stavu a dalším okolnostem. Za sebe mohu říci, že za nejlepší považuji rozumnou kombinaci obou možností: běhat si hlavně pro sebe, ale občas se zúčastnit i nějakého závodu a svou výkonnost si porovnat s ostatními (případně i sám se sebou, pokud jsem příslušný závod již dříve absolvoval).

Ono to platí všeobecně, nejen o běhání: každá jednostrannost je špatná. A hrozí fádností, monotónností a nudou. Takže je potěšující dojít ve výsledku ke zjištění, že běháním proti sobě vlastně běháme pro sebe a běháním pro sebe vlastně běháme pro druhé. Kultivujeme a zdokonalujeme své okolí včetně nás samotných, lépe a klidněji jednáme, někoho můžeme i inspirovat a pozitivně ovlivnit. A to rozhodně není málo, stojí to za to. Má to hodnotu. Obzvláště v naší dnešní společnosti, kde je hodnota opravdových hodnot znehodnocována.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 12828/12764×, 3 komentáře

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12HonzaDe | 29. 8. 2009 21.31 hod. | 80.243.97.xxx
Hezky a IMHO hodne pravdivy, aspon moji situaci to vystihuje presne. Sice si beham pro radost, ale bez toho obcasneho pomerovani sebe se sebou:) by to urcite nebylo to ono. Ale zase mam dny, kdy bezim jen tak a na rychlost a jakykoliv cas kaslu. Je to v jine dimenzi:)

Pavel | 29. 8. 2009 19.11 hod. | 83.208.174.xxx
Pěkný článek. Jsem rád, že běh a vůbec pohybová aktivita se stala nedílnou součástí mého života. Je mi jasné, že světové rekordy nikdy atakovat nebudu, nad mými časy by spousta zkušených borců určitě ohrnula nos, ale to mi nebrání, abych si běhání užíval a bavilo mě. A když někoho něco zajímá a baví, tak i ty výkony se časem pomalu, ale jistě lepší.

Milan Kůtek: Ahoj Pavle, vidím že se shodneme – život s běháním je lepší než bez něj. A pokud jde o rekordy: pro nás, normální smrtelníky, jsou mnohem důležitější než světové ty osobní. Samozřejmě taky v jednotlivých věkových kategoriích … :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice100
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků