logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Bod G a běhání

Bod G a běhání

Můj gynekolog říká, že bod G je mýtus. Někdo jiný namítne, že bod G najde každá žena na konci slova SHOPPING. Chlapi asi zmíní G jako Gambrinus. Další vtipně poznamenají, že Géčko je na piáně přesně mezi klávesou F a A. Existují i nákupní centra Géčka.

Jakou má tedy bod G a běhání souvislost?

Jedna by tu byla.

Začalo nám jaro a kdekomu se začínají zapalovat lýtka. U někoho se může jednat pouze o zánět křečových žil, ale jinak mám na mysli stav, kdy běháme (pálíme) za druhým pohlavím.

Muži se jara určitě nemůžou dočkat. Začnou se kochat přírodními krásami (a sněženky to nejsou). Dívky totiž odhodí přebytečné zimní oblečení, minimalizují délku i velikost svých svršků, nedbajíce následujících březnových pranostik:

Březen – za kamna vlezem

Březnové slunce má krátké ruce.

Letos se sluníčko ale překonalo a sličné slečny tak mohly obnažit své vnady, aniž by ohrozily své zdraví. A už se nemohou dočkat plavkové sezony. Jenže články v dívčích časopisech křičí: „Léto se blíží a kila navíc tíží!!!!“. A začne zběsilé hledání „zaručené" diety. A protože všude slyšíme, jak jsou tuky nezdravé, tak budeme na sebe přísné a vyloučíme tuky ze stravy úplně. Slupneme nízkotučný jogurt, schroustáme suchou mrkev a jsme přesvědčené, jak ta kila půjdou dolů.

Radím lidem, jak upravit jídelníček. Nepředávám jim hotový rozpis na týden či měsíc (těch je na internetu ke stažení tisíce). Nutím je naučit se myslet, naučit se poslouchat a poznat své tělo. Když pochopí, jak funguje glykemický index, kolik asi bílkovin, sacharidů a tuků mají za den slupnout, tak je napůl vyhráno. Napůl – protože se musí začít správně hýbat a vyhnat z hlavy extrémismus. Ano, znám spoustu tzv. nutričních extrémistů.

A to i co se tuků týká. Jedni mi vážně vysvětlí, že bůček, hranolky, klobása apod. je jejich jediné životní potěšení. A hýbat se – na to nezbývá času ani sil. Ale dodají, že zhubnout chtějí. Sice občas říkám, že svedu nemožné na počkání a zázraky do tří dnů, ale tohle je fakt nad mé síly. Něčeho se pro zdraví vzdát musíme. A záměrně říkám pro zdraví, protože hubnutí by mělo být jen jakýsi vedlejší efekt naší cesty ke zdraví a vitalitě.

Další skupinou nutričních extrémistů jsou LFM (Low-Fat Maniaci). Ti by se másla nedotkli, v momentě, kdy mne uvidí jíst mé oblíbené vepřové škvarečky, tak omdlí a slanina je pro ně sprosté slovo. Ráno nízkotučný jogurt, salát zakápnou citrónem a večer kousek libového kuřecího.

Jenže bez tuků nemůže docházet k absorpci vitamínů rozpustných v tucích (A, D, E, K), trpí pokožka, vlasy, nehty, sníží se obranyschopnost vnitřních orgánů i schopnost odolávat chladu, ovlivní se i hladina hormonů. Tuky jsou také zdrojem esenciálních mastných kyselin, které si tělo vyrobit nedokáže. Odborníci poukazují na nedostatek nenasycených mastných kyselin v souvislosti s hyperaktivitou dětí, poruchami vývoje mozku i rozvoje paměti. Jakpak by ne! Vždyť náš mozek (tedy jeho suchá váha) je z 60% tvořen tuky. Takže pokud mají LFM deprese, nemůžeme se divit.

pozor – mozek na útěku

Co dodat: mastit se musí. Jen trochu přemýšlejme čím a jak moc. Olivový olej, tučnější ryby, semínka, ořechy i ostatní rostlinné oleje – to jsou notoricky známé nenasycené mastné kyseliny. Neboli ty zdravé tuky. Kdo by neslyšel o OmeGa 3 a 6, že? (všímejte, tady máme další Géčko)

Zjednodušeně můžeme říci, že čím je tuk tekutější při pokojové teplotě, tím je z pohledu nenasycených mastných kyselin bohatší a pro nás zdravější. Naopak čím je tuk tužší, tím více nasycených mastných kyselin obsahuje.

Ale nezatracujme ani máslo a sádlo (když už musíte smažit, tak se vám sádlo alespoň nepřepálí – většina rostlinných olejů má tzv. bod zakouření 160 – 180°C, máslo 110°C, vepřové sádlo 220°C, kvalitní palmový olej by měl mít až 300°C).

Takže když už chceme udělat něco prospěšného pro naše tělo, tak vynechme tzv. transmastné kyseliny. Ty by měli tvořit méně jak 1% našeho celkového příjmu energie, vznikají při ztužování olejů a smažení (takže přepálené hranolky a každodenní megadávka margarínu není to pravé ořechové).

Pro sportovce jsou zajímavé i MCT tuky – triglyceridy, tvořené mastnými kyselinami se středně dlouhým řetězcem (můžeme najít například v palmovém nebo kokosovém oleji) – tělo MCT používá přednostně jako zdroj energie a šetří tedy vybudované svaly před zbytečným spalováním. Zároveň urychluje metabolismus. Ale to už by bylo téma na další článek.

Už budu s tou přednáškou končit, nebojte. Jen tip pro všechny, kdo nejí ryby a olivový olej jim také nevoní. Já jsem tenhle problém řešila u syna – nakonec jsem mu propašovala do stravy omega trojky ve formě mletého lněného semínka – (umelete v el. mlýnku na kafe během pár vteřin) – dá se to nasypat na salát, do jogurtu apod. A chutná to oříškově.

A na závěr malý příklad dalšího nutričního extrémismu – v dobré víře si dotyčný zařadil do jídelníčku česnek, přidal každý den konzumaci ryb, pojistil to omega 3 a 6 v tabletkách, a nějak příliš neřešil, že bere i léky na ředění krve. Výsledkem bylo téměř nepřetržité krvácení z nosu. Takže i s těmi zdraví prospěšnými potravinami to nepřehánějme.

A pokud nám náhodou občasné mastnotou vonící hříchy vykouzlí nějaký ten špíček, tak si myslím, že nám ho okolí promine spíš než depresi z nedostatku tuků.

Tak teď si asi říkáte, že název článku byl pěkně zavádějící. Nicméně jsem přesvědčená, že kdybych ho nazvala např. zdravá výživa, tak se většina z vás ani nenamáhá odkaz rozkliknout. Takže bod G si hledejte sami, ale dejte si se vším tím zeleným, co nám jaro na talíře přichystá, i nějakou tu omeGa 3 a 6.

Iva Kubešová foto
  • přečteno: 10678/10428×, 3 komentáře
Bod G a běhání

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

pyjár | 29. 3. 2012 18.06 hod. | 88.100.162.xx
ještě by stálo za to připomenout, že "tuk váže chuť" a tedy že jídla nízkotučná, nám většinou chutnají méně, než jidla tučnější. a pokud si jeden nepochutná, je pak nervní a na zabití.
adios
pyjár

Věra P. | 23. 3. 2012 21.27 hod. | 213.192.12.xx
Ivo, zase super článek, jen tak dál :-)

Jitka | 23. 3. 2012 14.14 hod. | 90.181.167.xxx
Ivo, moc pěkný článek, velmi srozumitelně a vtipně podaný :-)), všude musí být rovnováha, nic se nemá přehánět. Ráno jsem běžela 12km, teď si jdu dát kousek čokolády :-)) ,jo a k obědu jsem měla G uláš :-)).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

PIM Women´s Challenge 2012

všechny články PIM Women´s Challenge 2012

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běžecké středy Běžecké školy na Praze 14 – Černém Mostě : Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda i v letošním roce probíhá příprava pokročilých běžců, zda…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : Dobrý den, mapa závodu je vždy dostupná na stránce runczech.com Může se stát, že trasa se nebude…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : nevíte proč někdo sem nedal mapku trasy půlmaratonu? »
  • Triky a pověry spojené s běháním. Dvacátý pátý tip Běžecké školy pro váš lepší života běh : Ahoj, začala jsem běhat téměř před rokem. Pamatuji si, že ty začátky byly opravdu šílené, ale je to…»
  • Zapomeňte na hubnutí, žijte, abyste zvýšili svou vitalitu a chuť do života : Moc krásný článek ... souhlasím. Skvělé motto na závěr a knihu od A.L.Gittleman mohu vřele…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků