logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak trénovat na trail?

Jak trénovat na trail?

Udělejte si čas. Nikdy neměřte svůj trailový trénink v kilometrech, ale v čase – minutách, hodinách. Uvědomte si, že v takovém těžkém, horském terénu vám zdolání 10 km může trvat dvakrát tak dlouho než na vaší obvyklé trase!

Jak běhat trail, na co si dát pozor

Mějte otevřené oči

Neustále sledujte, kam šlapete a sledujte své okolí. Kudy by to šlo dále? Na mokrých a bahnitých cestách hledejte ta správná místa, kde se budete moci odrazit bez nebezpečí uklouznutí, dávejte pozor na kořeny i větve. Tím necvičíte jenom koordinaci, ale i rychlou reakci a schopnost přizpůsobení se momentální situaci.

Běhejte oběma nohama

Vypadá to legračně, když se to napíše, ale hodně běžců má jednu nohu jako odrazovou, kterou se při překonávání překážek, přeskakování kaluží, kamenů, děr… odráží, a druhou dopadovou. Dbejte na to, abyste je pokud možno střídali a nepřetěžovali trvale jenom jednu.

Seběhy kopců

Používejte při seběhu bříška nohou, nedopadejte jen na paty. Jednak zmírníte nárazy, a také budete mít celý pohyb více pod kontrolou a můžete běžet rychleji.

Běh do kopce

Zkraťte kroky, držte hlavu zpříma a rovná záda. Zintenzivněte práci rukou, hodně vám při výběhu pomohou.

Zatáčky

V ostrých zatáčkách musíte jako při jízdě autem ubrat na rychlosti. Pracujte při tom s horní polovinou těla, „položte se" do zatáčky a nepracujte svým tělem proti ní.

Brody přes potok

Je-li potok mělký (po kotníky), může se vám povést dostat se přes něj téměř suchou nohou. Našlapujte na špičky a s podkladem udržujte nejkratší možný kontakt. Zkoušejte šlapat do vody pokud možno přímo shora dolů, netahejte nohy vodou.

Písek

Běh volným pískem vyžaduje při běhu poměrně hodně síly. Našlapujte na bříška, tak noha neklesne do písku příliš hluboko a vy budete moci rychleji pokračovat vpřed.

Bláto, jíl

Každý běžecký styl je správný, protože stejně budete dělat, co můžete, abyste nezapadli nebo neuklouzli. Jen „špičkový" běh (viz brody přes potok) je tady příliš nebezpečný.

Štěrk

Podle velikosti kamínků je někdy výhodnější úplně upustit od běhu a tuto část cesty prostě projít. Nebezpečí zvrtnutí kotníku případně pádu s různými možnými následky je příliš velké. Když už poběžíte, pozorně sledujte zem pod svýma nohama a zvažujte každý krok.

Nejznámější trail maratony a ultramaratony v Evropě

Jungfrau marathon, Zermatt marathon, LGT marathon, Kaiser marathon, Ultra-trail du Mont-Blanc – koná se jednou za rok v Alpách. Jeho trasa vede přes Francii, Itálii a Švýcarsko. Vzdálenost je přibližně 166 km a celkové převýšení kolem 9 400 m.

Ještě nevíte o čem je trail? Tak po tomhle příběhu už budete vědět úplně všechno

Zermatt maraton

Na Zermatt maraton jsem se moc těšil. Na rozdíl od loňského roku, kdy jsem po LGT vylaďoval odpočinkem – na víc jsem neměl :), jsem letos běžel ½ maraton, poutní maraton a mezi tím ještě pár kvalitních tréninků. V Grächenu, kde už tradičně bydlíme, jsem bez potíží lezl do kopečka, vedoucího od penzionu, kde jsme už tradičně ubytovaní, do městečka – vloni jsem to sotva vysupěl. Nevadilo mi ani horko, prostě cítil jsem se super a to mě mělo varovat!

Varovat, protože vím, že když se člověk cítí super před závodem, většinou to v samotném závodě moc nejde. Navíc jsem ještě noc před závodem proběhal, někde jsem něco pozřel a ono to chtělo mermomocí ven a vůbec to nedbalo na to, že já bych raději spal. I přesto jsem se cítil ráno poměrně dobře.

Odstartovali jsme, zatímco vloni už sotva co jsme opustili startovní městečko St. Niklaus ze mě teklo proudem, letos pohoda. Pohoda to byla zhruba 15 km, pak se to začíná před Zermattem trošku zvedat a různě vlnit a tam mi najednou nějak ztěžkly nohy. Metou ½maratonu jsem probíhal okolo 2:01 a čekal, kdy se kolem mě přežene Martin, kterého jsem v serpentinách před Zermattem viděl kousek za sebou. Proběhl a prošel jsem Zermattem a Martin pořád nikde. Taky ho vycucalo sluníčko, které pralo do jihozápadního otevřeného svahu, jímž se před Zermattem běží.

Na 25. km začíná nekonečné 5 km stoupání, tam jsem se změnil v turistu, jdoucího vycházkovou chůzí po kraji, by viděl všechny ty krásy vůkol. Leč mě moc v tu chvíli krásy nezajímaly a v duchu si říkal, že to nějak doplazím pro čárku, abych mohl jet na Jungfrau. Martin mě přešel okolo 28. kilometru. Špacíroval jsem si to dál, jen ta hůlčička mi chyběla, v uších mi hučelo jak ve včelím úlu a každý krok se zdál těžší a těžší. I když sálalo horko, tak jsem to zatím nějak moc nevnímal, spíš to, že nohy se změnily v kusy olova. Těsně za hranicí 29. km se trať srovnává a jen lehce vlní. Zkusil jsem běžet a ono to šlo. „No sláva“, řekl jsem si, „budu v cíli možná dřív než za 7 hodin, tedy dřív než je limit“.

Vyštrachal jsem se na 31. kilometr, vyšel jsem nad hranici lesa a tam poprvé za ty tři ročníky, co se potýkám s tratí tohoto maratonu, viděl toho krasavce – Matternhorn, v plné nádheře a bez věčné čepičky na chocholce :). Ne že by mi to nějak dodalo sil, ale rozhodně to potěšilo. Na 32. km mi děsně bodnul bujón a cola a vydal jsem se kolem malého jezírka dál nekonečným a rozpáleným traverzem tempem lázeňského šviháka vzhůru. Na rozdíl od loňska, kdy jsem si v polovině traverzu na chvíli sedl, jsem to tímhle tempem zvládl v „pohodě" projít bez zastávky. Pak následuje docela prudký seběh, tedy seběh by to byl, pokud bych běžel, takhle to byl spíše nemotorný škobrt :). Na konci klesání se cesta prudce lomí doprava, přebíhá se lávka, jež vede nad říčkou vytékající z nedalekého ledovce, do další občerstvovačky na 37. km to jsou ještě 2 kilometry. Po levé straně cesty teče horský potůček s křišťálově čistou a ledovou vodou. Několik běžců přede mnou se k němu sklání a pije a chladí si zátylek. Říkám si: „Sráděra, nesráděra, jdu pít“. Pomalu piju z dlaní tu krásně chladivou vodu a cítím, jak mi vrací sílu. Pak si ji ještě nacákám na hlavu, na záda, na hruď. „Brr, ta chladí!“, ale účel to splnilo. Do občerstvovačky doběhnu.

Dávám opět hodně teplý bujón, člověk by nevěřil, jak ta teplá a slaná voda bude člověku v tom přes 30 stupňů žhavém vzduchu příjemná a osvěžující. Před sebou mám zhruba 2 kilometry lehčím terénem a pak už jen závěrečná 3 km pasáž podél zubačky vzhůru. Běžím a v duchu si spočítám, že v cíli bych mohl být zhruba na úrovni loňského času, což je sice hodinu za osobáčkem na téhle trati, ale vzhledem k té mizérii, která mě potkala předešlého dne, ještě vcelku slušné.Je tu 39. km, bujón a cola to jistí. Zpěváčci mi zapějí na cestu a šplhám se vzhůru. Cestou nahoru přejdu řadu lidí, jo chůze, ta mi dneska jde :), už to není to tempo lázeňského šviháka, ty tři bujóny po cestě mě docela srovnaly a tak to „mastím“. V závěru stoupání předcházím dva, s nimiž jsem se „předháněl" někde okolo 26. km, a pak mi odešli a vůbec mě nenapadlo, že bych je mohl ještě dneska na trati vidět.

Závěrečný půlkruh do kopce před cílem. Dobíhám, čas se zastavuje na 5:40:40,2.

Miloš Škorpil foto
Jak trénovat na trail?

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (34 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Průvodce trailovým běháním

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků