logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Přirozený běžecký styl vás naučí létat jak Usain Bolt

Přirozený běžecký styl vás naučí létat jak Usain Bolt

Správně provedený běžecký styl vám při vám ušetří až 20% energie. To znamená, že na 5 kilometrech vám daruje 1 kilometr, na 10 kilometrech, kilometry 2, při půlmaratonu už kilometry 4 a při maratonu dokonce kilometrů 8. To není můj výmysl, to jsme si ověřili měřením. Co to mimo jiné znamená? Znamená to, že v případě, že poběžíte technicky správně, vydáte na celé maratonské vzdálenosti jen tolik energie, jako byste běželi 34 kilometrů.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč je správné držení těla pro vytrvalce tak důležité?
    1. Jak posílíte Core?
    2. Jak by mělo vypadat správné držení těla při běhu
    3. Na co byste se měli při správném držení těla při běhu zaměřit?

Proč je správné držení těla pro vytrvalce tak důležité?

Na začátku vašeho běhu jsou hluboko uložené svaly trupu, též nazývané Core, plné síly. Držení těla vám nedělá problém. Kilometr za kilometrem však v důsledku hromadění laktátu ve svalech jako by kyselina mléčná vaše svaly rozžírala a svaly pomalu ochabují. To se týká i Core svalů, tělo se vám začíná pozvolna hroutit jako žok. V důsledku toho se snižuje vaše těžiště, krok se krátí a frekvence kroků klesá.

Budete-li se vědomě koncentrovat na svaly středu těla (Core), dosáhnete toho, že je udržíte v optimální činnosti a při síle, a tím udržíte svalové napětí v celém těle, čehož výsledkem bude, že nevypadnete ze správného běžeckého stylu. To bude mít vliv nejen na váš výsledný čas, ale i na to, jak se budete při běhu cítit a i na to, jak se budete cítit po běhu. Stále tu máme co do činění s výdejem energie: poběžíte-li stylově – vydáváte energii jen směrem dopředu, tedy v optimálním směru. Čím dříve dosáhnete cíle, tím vydáte méně energie – v cíli se tudíž nebudete cítit tolik unaveni. Ušetřenou energii bude moci tělo použít na vaší regeneraci – dříve zregenerujete.

Jak posílíte Core?

Svaly středu těla posílíte prováděním 7 speciálních cviků s vlastní vahou pro běžce, zařazováním běžecké abecedy, cvičením na různých balančních pomůckách, kde většinou v návodu, jak je používat, najdete předvedené cviky na posílení Core. Tato cvičení byste měli zařazovat do svého tréninku pravidelně a ne jen nárazově.

U běžců, kteří mají dostatečně silné svaly středu těla, se snižuje i možnost vzniku běžeckých zranění. Je to logické, když si uvědomíte, že pokud udržíte své tělo po celou dobu v optimálním držení, snižujete tím na minimum vznik svalových dysbalancí, které jsou kromě přetěžování svalů nejčastějšími příčinami jejich vzniku.

Silné ruce, silné nohy, silný střed těla vám pomůže běžet dynamičtěji a ekonomičtěji, a zároveň chrání i vaše klouby!

Jak by mělo vypadat správné držení těla při běhu

  • Vypořádejte se nejdříve se špatnými návyky v oblasti trupu a práce rukou.
  • Nejvíce síly ztratíte pohyby trupu do stran.
  • Stále mějte na mysli, že se chcete pohybovat dopředu a ne do stran.
  • Koncentrací na přímý pohyb paží, které musí směřovat vždy dopředu a zespoda nahoru, eliminujete tento druh ztráty síly, protože tělo bude následovat pohyb paží a nebude se klátit do stran.

Na co byste se měli při správném držení těla při běhu zaměřit?

  • Vypnout prsa, břicho zastrčit – tím zapojíte do běžeckého pohybu svaly středu těla a břišní svaly a zabráníte přetěžování třísel.
  • Celý trup je lehce nakloněn dopředu, ale při tom je celé tělo napřímené (nesmíte se lámat v pase, ani v tom sedět). Porušením této zásady dochází k přetěžování dvouhlavého svalu stehenního. To může vést až k natažení, případně natržení svalových vláken – uskřípnutí zadku.
  • Horní polovina těla je lehce posunuta dopředu, před nohy. Při správném provedení budete mít nejdříve pocit, že padáte na ústa. To je důvod, proč řada běžců ve chvíli, kdy toto zaregistruje, zazmatkuje a začne se buď zaklánět – čehož důsledkem je došlap na patu, nebo sníží těžiště – ohne se v pase, to má za následek, že začne hopsat – těžiště není při běhu v jedné ose (vyšší výdej energie).
Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (20 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin | 30. 4. 2012 13.58 hod. | 89.103.241.xx
krásně předvedeno zde:
www.youtube.com/watch?v=Tx6x2cD6Y8Q&feature=related

kámen úrazu | 23. 4. 2012 22.56 hod. | 46.135.64.x
Pulzák v nejlepším případě měří energetický výdej podle věku, pohlaví, hmotnosti, četnosti sportování (snaží se odhadnout trénovanost), délky pohybu a rychlosti, tepové frekvence, výběru sportu. Bazální metabolismus, skutečnou trénovanost..., ani další vnitřní i vnější vlivy nezahrnuje. Takže vlastně věští a když budu mávat rukama jak křídly, po každým třetím kroku udělám otočku a vše dostatečně pomalu, budu podle něj energeticky úsporná. Ve skutečnosti bych se s takovým stylem nedostala ani do cíle desítky, maximálně do Bohnic.

Adam | 23. 4. 2012 18.32 hod. | 109.71.213.xx
Tak me napada napr. energeticky vydej mereny sporttesterem.

12honzade | 23. 4. 2012 10.53 hod. | 195.113.13.xx
Mereni.. asi jedina vec=vedecky pristup, co me napadla je, ze se bio-fyzikalne spocita extra prace a energice vynalozena spatnym posunutim teziste, pripadne extra zdvihanim vahy pri "sedu v behu", to by mi davalo smysl. Pravidlo palce rika, ze to muze byt celkem dost, bezny "sed" muze byt i vic nez 10cm, ktery extra zvedam, nebo posuniji pri kazdem kroku a ze jich na maratonu par je..:). Ale mozna se mylim a pocitali to nejak jinak. Tak jako tak me lamu muze naucit behat lip jen cas a ubehnute km.. MSF!

mirka | 23. 4. 2012 9.30 hod. | 193.179.126.xxx
Moc díky za článek. Správné držení těla je moje achilova pata :-) . Ale pracuji na tom (i díky radám BŠ) a musím říct, že se člověk cítí mnohem líp, když má rovnou páteř ;-)
M.

Petr Kaňovský | 23. 4. 2012 9.22 hod. | 94.112.132.xxx
Zásady samozřejmě vypadají jako velmi přínosné, nicméně mě jako vědce zajímá, jakým způsobem proběhlo to měření spotřebované energie při dobrém a špatném stylu. Nepředpokládám totiž, že by někdo z vás byl ochoten běžet celý maraton špatným stylem, nebo ano? A vůbec, jak se měřila ta spotřebovaná energie?

fotoMiloš Škorpil: Abych utnul spekulace o měření výdeje energie při testování běžeckého stylu, tak určitě jsme nepoužili měření sporttestrem. Použili jsme kombinaci spotřeby kyslíku a dopadové respektive odrazové síly. Tolik v krátkosti pro ty, co jim to vrtá hlavou :).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků