logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Nejčastější zranění při trailovém běhání – první pomoc

Nejčastější zranění při trailovém běhání – první pomoc

Modré nebe nad hlavou, zelená louka pod nohama, nádherné panoramatické výhledy… Trailové běhání je plné intenzivních zážitků. Bohužel vzhledem k nepřehlednému a často extrémnímu terénu se zvyšuje kromě intenzity zážitků i možnost zranění. O tom, co se vám všechno může na cestách-necestách přihodit a co s tím udělat je další díl našeho seriálu.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Puchýře
    1. Jak poznáte, že se vám „urodil" puchýř?
    2. Co je příčinou vzniku puchýřů?
    3. Co s puchýřem, když se vám udělá a vy potřebujete běžet dál?
    4. Jak se vzniku puchýřů vyhnete?
  2. Modré nehty
    1. Jak modré nehty poznáte?
    2. Jak si modré nehty způsobíte?
    3. Co s tím, když vám nehty zmodrají?
    4. Jak zabráníte, aby vám nehty modraly?
  3. Vyvrtnutý kotník
    1. Jak poznáte, že jste si vyvrtli kotník?
    2. Kdy a jak si běžec může zvrtnout kotník?
    3. Co s tím, když si kotník vyvrtnete?
    4. Jak se před tím vyvrtnutím kotníku chránit?
  4. Bolesti v zádech
    1. Jak je poznáte?
    2. Důvod bolesti zad?
    3. Co s tím, když vás začnou záda bolet?
    4. Jak se chránit před tím, aby vás záda rozbolela?
  5. Dalším častým zraněním je např. natažení/natržení svalu
    1. Jak poznáte, že jste si sval natáhli či natrhli?
    2. Jak si natažení či natržení svalu přivodíte?
    3. Co dělat, když si sval natáhnete nebo natrhnete?

Puchýře

Jak poznáte, že se vám „urodil" puchýř?

Velmi snadno, najednou vás překvapí pálivá bolest, a když se podíváte na místo, kde to pálí, uvidíte vyboulenou kůži naplněnou vodou.

Co je příčinou vzniku puchýřů?

Příčinou vzniku je přílišné tření, kamínek nebo jiná tvrdá nečistota v botě, mokré nohy – vlhkost může změnit to, jak vám bota padne.

Co s puchýřem, když se vám udělá a vy potřebujete běžet dál?

Propíchněte ho a desinfikujte. Když ho přelepíte speciální náplastí na puchýře, ochráníte postižené místo před dalším třením a možnou infekcí.

Jak se vzniku puchýřů vyhnete?

Třeba speciálními návleky přes boty – zabrání napadání kamínků, jehličí či větviček do boty. Známý trailový běžec a fyzioterapeut Simon Gutierrez také doporučuje, když víte, že na své trase budete probíhat vodou, namočit si boty už před startem a 5 minut se v nich proběhnout, boty naberou podobu, ve které poběžíte po většinu trasy.

Modré nehty

Jak modré nehty poznáte?

Jednoduše – nehty na nohou vám zmodrají podlitou krví a prsty jsou nateklé.

Jak si modré nehty způsobíte?

Způsobíte si je tím, že špičky nehtů narážejí do boty, tohle nebezpečí hrozí zejména při dlouhých sebězích kopců – máte příliš dlouhé nehty nebo malé boty.

Co s tím, když vám nehty zmodrají?

Když to vydržíte, tak to ignorujte. Když je bolest příliš silná a brání vám běžet dál, nahřejte jehlu a propíchněte v nehtu malou dírku. Nahromaděná krev odteče a vy můžete opatrně pokračovat. Nehet nezachráníte, časem odpadne, ale nemusíte se bát, kůže pod ním se rychle zregeneruje a nemusí se s ní nic dalšího dělat.

Jak zabráníte, aby vám nehty modraly?

Kupujte si běžecké boty minimálně o půl až číslo větší než boty, které běžně nosíte!

Vyvrtnutý kotník

Jak poznáte, že jste si vyvrtli kotník?

Kotník vám nateče a bude to dost bolet.

Kdy a jak si běžec může zvrtnout kotník?

Kotník je sice velmi pohyblivý kloub, ale když běžíte po nerovném podkladě, nevyhnete se kolikrát tomu, abyste občas nešlápli tak, že se vám kotník podlomí. Někdy to „jenom" zabolí, někdy si bohužel kotník vyvrtnete.

Co s tím, když si kotník vyvrtnete?

V tom případě nohu pokud možno nezatěžujte, ledujte a držte ji 2 dny, je-li to možné, ve vyvýšené poloze. Léčení urychlí pevný, pružný obvaz, který omezí otok. První tréninky po vyléčení se snažte běhat jen na měkkém a rovném podkladě.

Jak se před tím vyvrtnutím kotníku chránit?

Nejlépe se ochráníte tím, že budete mít při běhu v terénu oči na „stopkách“, speciální posilování nohy, například provádění liftinku je velmi dobrou prevencí proti zvrtnutí.

Bolesti v zádech

Jak je poznáte?

Poznáte je podle tupé bolesti, která se šíří dolů zády ve směru k hýždím a dále do nohou. Může být jednostranná nebo na obou stranách zad.

Důvod bolesti zad?

Důvodem je to, že časté běhání po nerovném povrchu může dostat celý pohybový aparát do různých nepřirozených a bolestivých poloh. Tento problém postihuje hlavně běžce, kteří nemají stejné dlouhé nohy. Jestli se vám zdá, že to je něco neobvyklého, každý ortoped vás ve chvilce vyvede z omylu.

Co s tím, když vás začnou záda bolet?

Při těchto potížích je nejlepší vyhledat fyzioterapeuta nebo lékaře, který vás tzv. srovná (jako např. Jiřího Marka, Kateřinu Smíškovou, Jitku Stehlíkovou či Karla Maška)

Jak se chránit před tím, aby vás záda rozbolela?

Nechte se prohlédnout u ortopeda nebo fyzioterapeuta, abyste zjistili, jestli máte končetiny stejné dlouhé. Pomoci vám mohou speciální vložky do bot, které rozdíl vyrovnají. Posilujte oblast kříže, boků a zad, svaly vám pomůžou stabilizovat klouby.

Dalším častým zraněním je např. natažení/natržení svalu

Jak poznáte, že jste si sval natáhli či natrhli?

Tato zranění mohou mít různě těžkou formu – při prvním stupni je postiženo jen malé množství svalových vláken, cítíte jen lehké pnutí ve svalu, ale funkce svalu zůstává nezměněná. Druhý stupeň je už podstatně bolestivější, protože je přetrženo větší množství svalových vláken. Sval nemůžete napnout bez výrazné bolesti, chůze je ztížena, některé pohyby jsou vyloučeny. Stupeň tři označuje nejtěžší formu – kompletní přetržení. Zde je mnohdy nutný chirurgický zákrok. Nejčastěji postižené bývají svaly lýtka a zadní strany stehen.

Jak si natažení či natržení svalu přivodíte?

Náhlým zabrzděním, rychlou změnou směru, zakopnutím, nedostatečným zahřátím či rozcvičením, únavou svalů, přetížením, svalovými dysbalancemi, předchozím nedostatečným doléčením zranění.

Co dělat, když si sval natáhnete nebo natrhnete?

48 hodin postižený sval maximálně šetřete, pokud je to možné, moc sval nezaměstnávejte. V těchto 2 dnech ledujte – jestliže máte možnost, každé 3 hodiny na 8 minut. Průtok krve můžete omezit také kompresním obvazem a tím, že postiženou nohu zvednete (z téhož důvodu). Můžete použít různé masti s protizánětlivým a analgetickým účinkem. Nechte si poradit od fyzioterapeuta cviky na posílení svalů.

Jak se před natažením či natržením svalu chránit? Tím, že se dostatečně před během rozcvičíte a rozehřejete. Také tím, že nebudete běhat ve zvláště těžkém terénu, když budete pociťovat zvýšenou únavu. V případě špatné viditelnosti/tmy používáním čelovky či baterky.

Při trailovém běhání se také často nevyhnete různým odřeninám a tržným ranám. Ohroženy jsou hlavně ruce/paže a nohy. Pokud se odřete, očistěte si postižené místo vodou a při nejbližší příležitosti desinfikujte a překryjte sterilním obvazem. Je-li rána příliš velká či hluboká, nebo se vám nedaří zastavit krvácení, vyhledejte co nejrychleji lékaře. Ránu vám profesionálně vyčistí a bude-li to nutné, tak i zašije. Nezapomeňte si obnovovat v potřebných intervalech očkování proti tetanu.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (31 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Michal Krejdl | 13. 4. 2015 12.52 hod. | 37.48.45.x
Ahoj Miloši,
akorát se hodí že jsi sem dal článek a rady jak na zranění. Teď mě zrovna jedno trápí. O Velikonoční pondělí jsem blbě upadl na silnici. Odřeniny jsem si ošetřil a ty jsou nyní OK ale ve čtvrtek tedy 3 den od toho pádu jsem si šel zaběhat a cca na 15 km mě chytla bolest v koleni v oblasti čéšky. Od té doby si to mažu koňskou mastí (výrobce Herbavera) a leduji. Včera mi dal kamarád podomácku vyrobenou konopnou mast. Při běžné chuzí o tom skoro nevím ale jak zrychlým je to cítit. Dnes ráno jsem se cítil dobře a chtěl jsem zkusit jestli jsem schopen něco uběhnout ale po necelém km opět bolest jako ve čtvrtek. Jinak oteklé to neni. Teplotu v tom také žádnou necítím. Chtěl jsem k ortopedovi ale všichni mají obsazeno do konce dobnu a někteří až do května. Můžeš mi prosím poradit?Je to mazání o kterém jsem mluvil dobré a na jak dlouhou dobu se musím bez běhání obejít? Docela mě to psychivky deptá. Díky moc

fotoMiloš Škorpil: Michale, je docela možné, že při tom pádu jsi se docela slušně vyosil, spíš než ortopeda bych poradil fyzioterapeuta, který tě zase srovná. Při chůzi to tolik vadit nemusí, ale při běhu už ano. Na tvůj e-mail ti posílám kontakt.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Bohužel mám v zapadlejších končinách naší republiky taky neblahou zkušenost s nízkou úrovní, resp.…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků