logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Letem trailovým světem

Letem trailovým světem

Trail se dá běhat všude, ale v Alpách dostává svůj nezaměnitelný půvab. Mohu potvrdit. Když jsem poprvé stoupal na Jungfrau, tak jsem byl uchvácen a nezměnilo se to ani při mých dalších návštěvách. Nejsou to jen ty vysoké hory, příroda, slunce, vzduch, voda…,co vás omámí, je to něco, co ční vysoko nad námi, k čemu se snažíme celý život přiblížit a přitom víme, že se tomu přiblížit nelze. A takový je i trailrunning v Alpách.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Strach z výšek
  2. Seznam věcí, které byste měli mít u sebe, když se chystáte na náročný běh v horách
  3. Musíte nutně cestovat do hor, chcete-li si střihnout trailový běh?
  4. Utrpí vaše silniční časy, když se budete více věnovat trailovému běhu?
  5. Je životnost trailových běžeckých bot nižší než silničních?

Strach z výšek

Máte strach z výšek a chtěli byste v nich přesto běhat? Tak chutě do toho. Vždyť i v běžném životě musíte překonávat překážky, které ční vysoko nad vámi, z nichž se vám motá hlava, a přesto to nevzdáte. Právě to překonávání sebe sama dělá z běhání – a i toho trailového ve vysokých horách – něco, proč stojí za to se s tím poprat.

Pokud trpíte strachem z výšek a přesto se chcete zúčastnit běžeckého závodu, který vás zavede do složitého horského terénu, kde budou i pasáže, kde prostě budete muset přeskočit průrvu, poběžíte po cestě, kde vám bude každou chvíli hrozit sklouznutí na tu či onu stranu, tak to prostě musíte natrénovat.

Začněte v méně složitém terénu, kde jsou rizika pádu či zřícení menší a postupně zvyšujte obtížnost. Nikdy netrénujte sami, ale vždy s někým, komu o svém problému řeknete. Také až vyrazíte na svůj alpský trail, tak mějte takového člověka u sebe. Ten člověk by vás měl umět podržet, ale na druhou stranu vás nesmí přemotivovat, hecovat. Když se pak skutečně dostanete do velmi složitého terénu, z něhož máte strach, postupujte neustále pomalu dopředu. Nikdy se nezastavujte, dokud ten těžký úsek nepřekonáte. Vždy se koncentrujte na nejbližší úsek cesty před vámi, běžte pokud možno uvolněně a využívejte celou šíři cesty.

S přibývajícími zkušenosti se naučíte mít svůj strach z výšek pod kontrolou, i když tu vždy bude, ale to je dobře, protože vás chrání před neuváženými kroky.

Seznam věcí, které byste měli mít u sebe, když se chystáte na náročný běh v horách

  • Lehký běžecký batoh s integrovaným vakem na vodu (camelbag), který bude mít minimálně obsah 1 litr
  • Oblečení do deště
  • Izolační mezivrstvu např. fleece
  • Čepici a rukavice
  • Mobilní telefon s čísly na nouzové volání (112)
  • GPS – je dobrá, pokud ji máte
  • Teleskopické hůlky
  • Energetické gely, tyčinky, datle, prášek na přípravu iontového nápoje
  • Mapu okolí
  • Píšťalku
  • Sluneční brýle
  • Balíček první pomoci
  • Zápalky či zapalovač a nůž

Musíte nutně cestovat do hor, chcete-li si střihnout trailový běh?

Samozřejmě běh v horách je vzrušující, ale trail neznamená jen hory. Trail je běhání po pěščinkách v přírodě, klidně i v polabské nížině. Prostě jakmile opustíte zpevněné cesty, musíte koukat pod nohy, kam šlapete, běžíte trail. V podstatě i v takovém městském parku můžete zažít vzrušující trail, přestože nebudete přeskakovat zurčící bystřiny, vyhýbat se kořenům, kamenům či větvím, ale exkrementům domácích mazlíčků, které jejich paničky či páníčkové jaksi neuklidili.

Utrpí vaše silniční časy, když se budete více věnovat trailovému běhu?

Trailové běhání je výkonnostní turbo i pro časy na silnici. Měnící se profil a povrch, stálé střídání výběhů a seběhů a také neustálé měnění tempa a směrů vedou k takovým změnám délky kroku a frekvence, že se to v žádné běžecké škole nemůžete naučit, dokonce ani u nás. Silniční běžci a vytrvalci, kteří se pravidelně věnují běhu v terénu, ani nemusí zařazovat intervalové tréninky. Je to prostě fartlek par excellence. Trailové běhy jsou proto důležité pro každého běžce, který je zaměřen na výsledek, touží se neustále zlepšovat. A je zcela lhostejné, zda jde o běžce preferujícího dráhu, silnici či terén.

Je životnost trailových běžeckých bot nižší než silničních?

To velmi závisí na běžci, který v nich běhá, ale hlavně na terénu, v němž běhá. Rychlejší opotřebování je způsobeno běháním na hrubším povrchu a složitějších vnějších podmínkách.

Rozhodně, pokud vás náš seriál o trailovém běhání zaujal, doporučuji vám vyběhnout do přírody, ostatně za necelé dva měsíce začínají prázdniny a doba dovolených, a to je nejlepší čas, kdy to můžete zkusit.

Partnerem seriálu je Salomon

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

david d. | 10. 5. 2012 11.40 hod. | 62.168.7.xxx
Osvědčilo se mi v horách běhat se stanem pro dvě až tři osoby. Váha okolo pěti kilo přispívá vaší fyzické kondici. Je sice pravdou, že jsem ho prozatím ani jednou nepotřeboval, ale nikdy nevíte..... Chlapi, představte si situaci: Hory, prudký déšť, beznadějná situace. A do toho potkáte dvě, tři běžkyně, které potřebují pomoc....... :-)

dav | 10. 5. 2012 11.06 hod. | 62.24.78.xx
Varianta pro ty, které nebaví sušit a vymývat hydrovaky: stačí koupit adaptér s hadičkou na PET flašku. Trochu zdeformovaná sedí v camelbagu na zádech stejně dobře jako vak, lépe se dolévá, starosti s čistotou odpadají...

David | 10. 5. 2012 9.34 hod. | 212.67.66.xx
Miloši díky. Snad ze své zkušenosti bych do batoh ještě přibalil termoizolační fólii.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Průvodce trailovým běháním

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků