logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jenom běhat nestačí

Jenom běhat nestačí

Běhání je pohybem přirozeným. Nic na tom není. Běhat umí přece i malé děti. Proč je však mezi běžci tolik potíží, které s během přímo souvisí?

Rozdíl mezi námi a malými dětmi je však obrovský. Dítě opravdu není malý dospělý. Pohybový aparát předškoláků není většinou postižen několika hodinami sedu ať už v kanceláři u počítače nebo v automobilu. Školní lavice je pak zkázou křehkého dětského pohybového aparátu. Ambiciózní rodiče lpící na pravidelných hodinách tréninku hokeje nebo florbalu (tenisu) dílo jen dokončí. Školní děti jsou tedy na tom o poznání hůře. Nesprávné pohybové stereotypy si s sebou nesou do dospělosti.

Pohybový systém snese poměrně velikou zátěž bez vzniku poškození. Má to ale jeden háček. Musí být zatížen správně.

Nesprávná pozice trupu a pánve při běhu. Může napáchat veliké a zbytečné škody. Od drobných svalových přetížení a bolestí až po výhřez meziobratlové ploténky anebo artrózy některého z velkých kloubů.

V dobrém úmyslu udělat něco pro své zdraví si nesprávným pohybem spíše uškodíme. Není tedy přehnané tvrzení, že se po několika hodinách sedu nebo jiné neideální pracovní pozici musí většina z nás znovu naučit běhat. A to správným způsobem. Nevěšme ale hlavu. Procesy motorického učení spolehlivě probíhají a fungují po celý život. I mnoho let používané chybné pohybové návyky lze postupně a nenásilným způsobem změnit. Každá změna však něco stojí. Nejdůležitější investicí zde je čas a trpělivost. Pokud jsme na něčem pracovali několik let, nemůžeme změnu očekávat za 14 dní. Běžec ale nemůže přece přemýšlet jen o tom, jak mu to bude běhat zítra, ale také třeba za rok, dva, tři…

Pokud chceme svou páteř léčit a regenerovat doslova na každém kroku (a není jich rozhodně málo), musíme ji nejprve srovnat a poté jí vrátit dávno zapomenuté rotační pohyby. Jinými slovy páteř je potřeba stabilizovat a mobilizovat.

Dosáhnout tohoto stabilizačně – mobilizačního efektu lze dosáhnout prostřednictvím důmyslného systému cvičení, které je schopno probudit a vrátit tolik potřebnou kondici svalovým skupinám, jenž trup a končetiny obtáčejí v jakýchsi spirálách. Jejich aktivita vrací trupu jeho skutečnou výšku a tolik potřebnou pružnost. Drobné klouby na páteři získávají zpět svoji volnost k pohybu, meziobratlové ploténky nejsou přetížené a mají dostatek prostoru pro výživu a vlastní regeneraci. Končetinové klouby získávají díky stabilnímu trupu a pánvi daleko více volnosti pro vlastní pohyb.

Díky zapojení svalových spirál dochází k útlumu aktivity svalových struktur, které doprovázejí páteř po obou jejích stranách. Tyto jsou častou příčinou bolestivosti, napětí anebo strukturálních změn v oblasti bederní (výhřez plotny). Bolesti pak necítíme jen v bedrech, ale i v oblasti hýždí nebo dolních končetin.

V rámci tohoto výcviku nikdy neposilujeme jeden sval nebo jednu svalovou skupinu. Vždy se jedná o komplexní svalovou aktivitu. Během této dochází k činnosti svalové spirály (jedné nebo několika). Zapojíte svaly, které začínají na paži a končí na chodidle opačné strany… Toto spirální zapojení současně utlumí napětí svalových skupin s vertikálním průběhem – dochází k jejich aktivní relaxaci (aktivnímu strečinku). Efekt tohoto strečinku je významný a dlouhodobý.

Účinky stabilizačně – mobilizační terapie se dostavují v řádech týdnů (jedná se především o účinky analgetické) až měsíců (změny pohybových stereotypů – chůze, běh). Vzhledem k dlouhodobému přístupu bývají účinky tzv. SM systému trvalé. Kromě běhu bez bolestí a omezení pocítí běžec i změnu v rychlosti svého běhu. Z vlastní zkušenosti (po 8 měsících pravidelného cvičení) potvrzuji, že se rozhodně nejedná o zpomalení. Běh je plynulý, koordinovaný a bezbolestný.

Jednostranná sportovní zátěž není jedinou indikací k tomuto cvičení. Škála potíží (ať už funkčních nebo s podkladem strukturálním), která je vhodná k tomuto cvičení, je opravdu velmi široká. U dětí s vadným držením těla se dá začínat již kolem 5. roku. Ve školním věku je vadné držení, jak postupně zjišťuji, běžným (ne však normálním!!!) jevem. Špatné pohybové stereotypy používáme pak v dospělosti při většině pohybových činností včetně sportovních. Funkční potíže postupně dostávají charakter strukturální. Vadné držení z dětství se postupně vyvíjí do skoliózy různých stupňů v pozdějším věku. Řada z nás o těchto změnách nemusí mít dlouho ani tušení. Než něco nezačne bolet.

Přijďte do maratonského expa nahlédnout pod pokličku stabilizačně – mobilizační terapie MUDr. R. Smíška.

Jitka Stehlíková, fyzioterapeut, lektor SM systému

Jitka na centrálním pódiu maratonského expa

Vše, co je výše napsané, vám Jitka předvede při své prezentaci, kterou v rámci maratonského expa pořádá Běžecká škola.

Prezentaci jsme dali názve: Jak vyladit své svaly – aby nás nesly a podržely abychom se nezbořili.

Prezentace začíná v sobotu 12.5.2012 v 11:30 a trvá do 12:00.

Po prezentaci si budete moci Jitku vyzpovídat na stánku Běžecké školy (hned vedle pódia).

Jitka Stehlíková foto
  • přečteno: 9867/9558×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (17 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků