logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jenom běhat nestačí

Jenom běhat nestačí

Běhání je pohybem přirozeným. Nic na tom není. Běhat umí přece i malé děti. Proč je však mezi běžci tolik potíží, které s během přímo souvisí?

Rozdíl mezi námi a malými dětmi je však obrovský. Dítě opravdu není malý dospělý. Pohybový aparát předškoláků není většinou postižen několika hodinami sedu ať už v kanceláři u počítače nebo v automobilu. Školní lavice je pak zkázou křehkého dětského pohybového aparátu. Ambiciózní rodiče lpící na pravidelných hodinách tréninku hokeje nebo florbalu (tenisu) dílo jen dokončí. Školní děti jsou tedy na tom o poznání hůře. Nesprávné pohybové stereotypy si s sebou nesou do dospělosti.

Pohybový systém snese poměrně velikou zátěž bez vzniku poškození. Má to ale jeden háček. Musí být zatížen správně.

Nesprávná pozice trupu a pánve při běhu. Může napáchat veliké a zbytečné škody. Od drobných svalových přetížení a bolestí až po výhřez meziobratlové ploténky anebo artrózy některého z velkých kloubů.

V dobrém úmyslu udělat něco pro své zdraví si nesprávným pohybem spíše uškodíme. Není tedy přehnané tvrzení, že se po několika hodinách sedu nebo jiné neideální pracovní pozici musí většina z nás znovu naučit běhat. A to správným způsobem. Nevěšme ale hlavu. Procesy motorického učení spolehlivě probíhají a fungují po celý život. I mnoho let používané chybné pohybové návyky lze postupně a nenásilným způsobem změnit. Každá změna však něco stojí. Nejdůležitější investicí zde je čas a trpělivost. Pokud jsme na něčem pracovali několik let, nemůžeme změnu očekávat za 14 dní. Běžec ale nemůže přece přemýšlet jen o tom, jak mu to bude běhat zítra, ale také třeba za rok, dva, tři…

Pokud chceme svou páteř léčit a regenerovat doslova na každém kroku (a není jich rozhodně málo), musíme ji nejprve srovnat a poté jí vrátit dávno zapomenuté rotační pohyby. Jinými slovy páteř je potřeba stabilizovat a mobilizovat.

Dosáhnout tohoto stabilizačně – mobilizačního efektu lze dosáhnout prostřednictvím důmyslného systému cvičení, které je schopno probudit a vrátit tolik potřebnou kondici svalovým skupinám, jenž trup a končetiny obtáčejí v jakýchsi spirálách. Jejich aktivita vrací trupu jeho skutečnou výšku a tolik potřebnou pružnost. Drobné klouby na páteři získávají zpět svoji volnost k pohybu, meziobratlové ploténky nejsou přetížené a mají dostatek prostoru pro výživu a vlastní regeneraci. Končetinové klouby získávají díky stabilnímu trupu a pánvi daleko více volnosti pro vlastní pohyb.

Díky zapojení svalových spirál dochází k útlumu aktivity svalových struktur, které doprovázejí páteř po obou jejích stranách. Tyto jsou častou příčinou bolestivosti, napětí anebo strukturálních změn v oblasti bederní (výhřez plotny). Bolesti pak necítíme jen v bedrech, ale i v oblasti hýždí nebo dolních končetin.

V rámci tohoto výcviku nikdy neposilujeme jeden sval nebo jednu svalovou skupinu. Vždy se jedná o komplexní svalovou aktivitu. Během této dochází k činnosti svalové spirály (jedné nebo několika). Zapojíte svaly, které začínají na paži a končí na chodidle opačné strany… Toto spirální zapojení současně utlumí napětí svalových skupin s vertikálním průběhem – dochází k jejich aktivní relaxaci (aktivnímu strečinku). Efekt tohoto strečinku je významný a dlouhodobý.

Účinky stabilizačně – mobilizační terapie se dostavují v řádech týdnů (jedná se především o účinky analgetické) až měsíců (změny pohybových stereotypů – chůze, běh). Vzhledem k dlouhodobému přístupu bývají účinky tzv. SM systému trvalé. Kromě běhu bez bolestí a omezení pocítí běžec i změnu v rychlosti svého běhu. Z vlastní zkušenosti (po 8 měsících pravidelného cvičení) potvrzuji, že se rozhodně nejedná o zpomalení. Běh je plynulý, koordinovaný a bezbolestný.

Jednostranná sportovní zátěž není jedinou indikací k tomuto cvičení. Škála potíží (ať už funkčních nebo s podkladem strukturálním), která je vhodná k tomuto cvičení, je opravdu velmi široká. U dětí s vadným držením těla se dá začínat již kolem 5. roku. Ve školním věku je vadné držení, jak postupně zjišťuji, běžným (ne však normálním!!!) jevem. Špatné pohybové stereotypy používáme pak v dospělosti při většině pohybových činností včetně sportovních. Funkční potíže postupně dostávají charakter strukturální. Vadné držení z dětství se postupně vyvíjí do skoliózy různých stupňů v pozdějším věku. Řada z nás o těchto změnách nemusí mít dlouho ani tušení. Než něco nezačne bolet.

Přijďte do maratonského expa nahlédnout pod pokličku stabilizačně – mobilizační terapie MUDr. R. Smíška.

Jitka Stehlíková, fyzioterapeut, lektor SM systému

Jitka na centrálním pódiu maratonského expa

Vše, co je výše napsané, vám Jitka předvede při své prezentaci, kterou v rámci maratonského expa pořádá Běžecká škola.

Prezentaci jsme dali názve: Jak vyladit své svaly – aby nás nesly a podržely abychom se nezbořili.

Prezentace začíná v sobotu 12.5.2012 v 11:30 a trvá do 12:00.

Po prezentaci si budete moci Jitku vyzpovídat na stánku Běžecké školy (hned vedle pódia).

Jitka Stehlíková foto
  • přečteno: 10279/9969×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (17 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas96
Asics133
Brooks19
Inov-858
Icebug5
Hoka One25
Mizuno59
Newton5
NB22
Nike61
Salming371
Salomon42
Scott3
Vibram Fivefingers9
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce49
Běhám bos, bot netřeba14
ON7

kde se diskutuje

  • Jak se obléci na běh do teplého počasí : Díky za tipy! Já mám oblíbená funkční tílka s podprsenkami a přes ně tílko s obrázkem běhu (aby…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Ta pozadí .... upřesňuji na 3. čtvrtinu. A možná bych se nechal přesvědčit i na 2. Žádný extrém…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Romane, s Karlem je to jistota, ten se kochá rád! Výborná volba! S Joggerem bych si dovolil mírně…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Fanouš je jak kecal z Prodané ... Ale jeho argumenty jsou přímo geniální. Já, ale nebudu dřív doma,…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Pokud je otravná, nezáživná, nudná trať, vyplatí se spěchat do cíle. Ale : pokud je trať hezká,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků