logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trail z pohledu elitních běžců

Trail z pohledu elitních běžců

Běhat po silnici jednoho jednou omrzí, stejně jako jej omrzí běhat městské běhy, a pak se začne rozhlížet, co by se tak dalo zkusit, kde by se dalo běhat, aby to bylo zajímavé, aby to člověku přineslo nové zážitky a jeho tělu nové podněty, s nimiž je třeba se vypořádat, nová rizika, která je třeba se naučit vidět a vyhnout se jim. Netrvá dlouho a volba padne na trail, kde je toho všeho přehršel a kde se nikdy nemáte čas nudit, kde musíte mít vždy oči na stopkách, abyste nespadli do díry, nezakopli o kořen či kámen. Dnes jsme položili tři otázky Evě Skalníkové a Romanu Skalskému, kteří patří do české trailové špičky, aby vám pomohli nahlédnout více do toho, co trail obnáší.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Roman Skalský
  2. Eva Skalníková

Roman Skalský

Jak trénovat běh do kopce?

Určitě v kopcích běhat. Hlavně především v členitém terénu. Jak dlouhé běhy, tak určitě také intervalový trénink. Trénink, který se běhá na stadionu nebo na silnici, přenést do terénu. Úsek bude jistě v pomalejším čase, ale tepová frekvence bude stejná. Krok se zkrátí a pohyb vpřed bude více ze stehen, než z lýtka, když se běží po rovině.

Jak si poradit s různými typy terénu?

Co se týče terénu, tak určitě nějaké trailové boty. Jsou s hrubší podrážkou a výrazně pevnější, než boty na silnici. Bohužel, na silnici se chovají trochu neohrabaně a líně. Já můžu jen doporučit boty Salomon např. XA PRO 3 D nebo SPEED CROS S-LAB. Hlavně ty druhé jsou velice lehké, a i když jsou to boty do terénu, silnici také zvládnou.

Co se vám osvědčilo při závodech?

Osvědčilo se mi závody v terénu rozbíhat pomaleji a s rozumem, protože cíl je většinou někde na kopci a když tzv. „dojde", tak je daleko těžší se do cíle dostat.

obrázek

Eva Skalníková

Jak natrénovat běh z/do kopce?

Dříve jsem závodně dělala běžecké lyžování, a proto mám asi trochu odlišnou přípravu, než ostatní běžci. Běh do kopce pro mě není až tak o tréninku v kopcích, jako spíš o síle, kterou musím nabrat do nohou. Tuto sílu nabírám v přípravném období třeba na běžkách, kole, nebo občas i v posilovně. Postupně se změnou přípravného období na závodní měním zaměření čistě na běh. Běhám nejen v kopcích, ale i různé opakované tréninky v profilu, který je většinou mírně zvlněný. Nakonec podle pocitu, co mi chybí, zařadím terén buď k rychlosti (zvlněný profil) nebo k síle (kopcovitý profil).

Běh z kopce je velmi specifický, sama jsem ho nikdy netrénovala. Od malička jsem závodila na tratích, kde se běhalo nahoru dolu a tím jsem se vše učila. Běh z kopce je také o strachu, kterého se tréninkem nemusíte zbavit, naopak si při něm párkrát zvrtnete kotník a pak máte ze seběhů ještě větší respekt. Snažím se vždy při seběhu uvolnit a kopírovat terén, abych neztrácela rychlost.

Jak si poradit s různými typy terénu?

Pokud je člověk zvyklý běhat v přírodě, pak mu změny terénu nebudou dělat větší problém. Výjimky mohou být v okamžiku, kdy je třeba deštivé počasí a může se lehce stát, že se někde smekneme. Na to je nejlepší mít kvalitní obuv a pečlivě se soustředit, kam člověk došlápne. Pro začátečníky by bylo rozumné začínat na zpevněných cestách, kde nejsou větší nerovnosti a postupně pak přecházet na lesní cestičky, kde jsou již různé kořeny, kameny. Pokud toto člověk zvládne, pak se nemusí bát vydat běhat třeba do Vysokých Tater, kde jsem sama v rámci lyžařské přípravy nabíhala kilometry ve velmi kopcovitém terénu, plném kamenů, potůčků a někdy i horských řetězů a sněhových překážek. I to může být jeden ze způsobů, jak se zbavit strachu.

Co se mi osvědčilo na závodech?

Jak jsem výše zmínila, jak při tréninku, tak při závodech je nutné mít vhodnou obuv, která nás „jistí" při každém kroku, a vždy se plně soustředit. Každé zaváhání se při závodě trestá, a i malá změna rytmu nás může vyvést z tempa a následné ztráty kontaktu se soupeřem. Pokud se pravidelně zúčastňujete trailových běhů, tak z vlastní zkušenosti vím, že každý závod bývá lepší a lepší, tedy co se týká „čtení" terénu.

Miloš Škorpil foto
Trail z pohledu elitních běžců

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Víte, co je to diastáza a cvičení na pánevní dno? : Děkuji za Váš úžasný článek! Asi si najdu nějaké cviky na hluboké stabilizační systém ☺ Jste vzor…»
  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků