logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Žádné výmluvy a běž

Žádné výmluvy a běž

Buďme upřímní: důvod pro to, abychom dnes nešli běhat, se dá vždycky najít. Jednou je moc velká zima, podruhé zas moc velké horko. Máme málo času nebo nás bolí koleno. A když jde o běh v terénu, můžeme výmluv najít ještě mnohem více – určitě se zraním, ztratím, ušpiním…

Přitom zrovna trailové běhání vám může přinést přímo 3D zážitek: pokojné ticho, vzrušující terén, neuvěřitelně pestrý trénink a radost z běhu. Ještě stále jste nejistí, nemáte chuť se umazat nebo ztratit? Třeba se mnou se vám to může podařit velmi snadno, pokud vás při tréninku zavedu na „bobkové" cesty (to jsou cesty, po kterých chodí jen lesní zvěř, a člověčí nohu neviděly:-)).

Pojďme se spolu na pár takových nejčastějších výmluv podívat. První z nich je

Určitě se zraním

Zrovna tak byste mohli argumentovat tím, že jízda v autě je nebezpečná. Jasně, komu se do cesty už někdy postavilo pár ne/šikovných pařízků nebo kořenů, bude se na trailový běh koukat s nedůvěrou a hrůzou. Tady je pár tipů, jak se vyhnout zranění, pro ty, kteří s Trailrunningem právě začínají.

Drobné kroky

Když zkrátíte krok a upravíte frekvenci na cca 90 kroků za minutu s tím, že noha bude dopadat vždy pod tělo na úrovni těžiště, docílíte větší jistoty a stabilnějšího dopadu. Nepřeceňujte se, jinak můžete velmi snadno ztratit kontrolu a rovnováhu. Vědomě zvedejte nohy a snažte se přeskakovat větve a nerovnosti terénu.

Měřte si čas

Trailový terén je na hony vzdálen rovné silnici. Měřte si své první pokusy v čase a ne v kilometrech. Jestliže normálně běháte 8 km za 45 min, nezačínejte s více jak 45 minutami v terénu – a sice na jedné cestě, tedy poběžíte tam a zpátky stejnou cestou, abyste se vyvarovali případnému neplánovanému seběhnutí z cesty:-).

Únava

Když nebudete respektovat výše uvedené pravidlo, tedy běhat na čas, nikoli na kilometry, a místo toho poběžíte tak dlouho, dokud to vaše tělo vydrží, zvyšujete tím riziko, že zakopnete a spadnete. Jakmile jste unavení, neudržíte už horní část těla rovně a nohy ztrácejí sílu. Nejste pak schopni zvedat nohy dostatečně vysoko.

Snižte tempo

Ano, stále se bavíme o Trailrunningu, ale to rozhodně nevylučuje rychlou chůzi s nasazením síly na těžkých pasážích. Dělají to tak i profíci, spoří to energii a zvyšuje efektivitu při zdolávání hodně strmých kopců. Na technicky těžkém terénu nebo příkrém kopci klidně zpomalte tempo nebo přejděte do chůze, není to rozhodně žádná ostuda.

Připusťte si, že prostě můžete spadnout

Každý, kdo běhá v terénu, jednou spadne. Je proto dobré být na to mentálně připravený. V případě, že se to skutečně stane, zkuste přitáhnout nohy k tělu a skulit se podobně jako při parakotoulu. Nezkoušejte se podepřít rukama, riskujete tím možnou zlomeninu zápěstí nebo paže. Nejlepší prevencí pádů je stabilní držení těla. Čím silnější horní polovina těla, tím stabilnější jste celkově. Tato síla vám pomůže zůstat narovnaný a podpoří vás při tom, když se budete pokoušet udržet rovnováhu v případě, že vám cestu zkříží něco neočekávaného.

Respektujte zvěř

Berte to tak, že srny, jeleni nebo divočáci z vás mají stejný strach jako vy z nich. Tady platí, že byste měli zůstat co nejvíce klidní, i když vám to bude rvát nervy:-). Zkuste zvíře obejít co největším obloukem, to se týká i hadů, zvláště když nepoznáte, jestli zrovna ten, co před vámi leží na cestě, je jedovatý nebo ne. Nesnažte se raději schovat do stínu, to ztěžuje vám i zvěři výhled.

Partnerem seriálu je Salomon

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

JitkaSt. | 24. 5. 2012 22.08 hod. | 85.132.162.xx
Kdysi mi k proběhnutí stačil atletický ovál (však víš, Miloši, že to nemám daleko...), když mě to tam po čase začalo nudit, odvážila jsem se na silnici. Dneska si nedovedu představit běhání bez lesa, jsem tam pořád. Naštěstí, kromě srnek, jsem žádná jiná zvířata nepotkala a co se týká bezpečnosti, jednoznačně les vítězí před silnicí.

jana | 24. 5. 2012 20.39 hod. | 213.155.229.xx
Spadnout se dá kdekoliv. Jednou jsem hodila čistého "bachoráka" na travnaté cestě. Drát ze spadlé oplocenky mi nadzvedl nohu a v tom okamžiku nepomohl ani dopad druhé nohy pod těžiště :-))

Roman | 24. 5. 2012 18.11 hod. | 195.62.16.xx
Pekný článok, hlavne v závere, že zver má rovnaký strach. Po väčšinou asi áno, ale pred časom mi vošiel jeden diviak do cesty a keď sa otočil proti mne a zaostril, tak teda neviem kto mal z koho strach. Ja som sa radšej otočil, predsa len ten frajer divoký tam mal ešte zopár kamošov, tak na férovku to nevyzeralo :-)

fotoMiloš Škorpil: Romane, tak to ti věřím, já před touhle rozvernou partou jednou vyběhl hbitě na nejbližší strom. To co jsem tehdy předvedl šplh rozhodně nebyl :)

Tom | 24. 5. 2012 9.05 hod. | 80.243.108.xxx
Při některých sebězích je pro mě parakotoul při pádu nepředstavitelný, brr...

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Průvodce trailovým běháním

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků