logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Já do lesa nepoběžím, já do lesa nepudu, protože už by mě pak nikdo nikdy nenašel aneb strasti a slasti běhání v terénu

Já do lesa nepoběžím, já do lesa nepudu, protože už by mě pak nikdo nikdy nenašel aneb strasti a slasti běhání v terénu

V minulém dílu jsme si rozebrali, jak se vypořádat s výmluvou, která vypadá na první pohled naprosto nenápadně a mohla by o nás vypovídat, že jsme obezřetní. Ale přiznejme si, neběhat v terénu, abychom se vyhnuli zranění, nevypovídá ani tak o naší obezřetnosti, jako spíše o naší lenivosti.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 31.5.2012

Druhá výmluva – určitě zabloudím

Tato výmluva je také poměrně častá a – přiznejme si – u mnohých z nás i docela oprávněná. Samozřejmě je při trailovém běhání mnohem více příležitosti k tomu, abychom se ztratili, než při běhu na silnici. Ale existuje docela dost pomůcek k tomu, abychom se zase našli.

Běžíte-li poprvé v neznámém terénu, platí, že byste neměli běžet sami. Je-li to možné, běhejte s přítelem, partnerem nebo v běžecké skupině. Naučte se dobře číst v mapě, usnadní vám to orientaci.

Můžete také používat GPS – stáhněte si trasu do hodinek nebo navigace, ale myslete na to, že např. pod vysokými stromy je signál rušený a baterie se taky jednou vybije. V každém případě i zde je výhodné, hlavně zpočátku, běžet zpátky stejnou cestou, jakou jste přiběhli. Nebezpečí, že se někde na velkém neznámém okruhu ztratíte, je poměrně značné.

Běžte s otevřenýma očima a všímejte si, jestli cesta, po které běžíte, vede podél vodního toku nebo horského masívu, jestli je v blízkosti pole nebo nějaká víska? To všechno pomáhá při orientaci a při hledání správné cesty. Pravidelně se otáčejte a zkuste si zapamatovat co nejvíce ze svého okolí.

Nebo to udělejte jako v té pohádce a cestu si prostě značte – např. klacíky, kamínky apod. A nezapomeňte říci někomu z vašich blízkých, kam běžíte a kdy máte v úmyslu se asi vrátit.

Výmluva č. 3 – Trailrunning je příliš technický

Většina cestiček je běhatelnější, než si myslíte. Pomůže vám k tomu i pár následujících triků:

Na kopec:

  • V každém případě snižte tempo, krok držte krátký a plochý, není to tak namáhavé a šetříte energii,
  • Koncentrujte se na stabilní držení těla – zůstaňte vždy narovnaní, bude se vám lépe dýchat
  • Dívejte se přímo před sebe, asi tak 5 kroků daleko
  • Ruce držte u těla a pohybujte s nimi rychle, tak jako na silnici

Z kopce:

  • Jestliže seběh následuje hned po výběhu kopce, zůstaňte po dosažení vrcholu chvilku stát, stačí minutka, abyste se vydýchali a krátce si odpočinuli. Pak už budete mít vlastní tělo i sestup pod kontrolou
  • Zkuste se nezaklánět- brzdí vás to a hodně to namáhá stehna. Když je sešup příliš prudký, neběžte přímo „šusem" dolů, ale dělejte nohama „cik cak" pohyb
  • Klidně se rozeběhněte, ale stále mějte pohyb pod kontrolou. Nedívejte se přímo na své nohy, ale vždy pár kroků dopředu, abyste vždycky věděli, co máte před sebou
  • Vždy čas od času překontrolujte, jestli horní polovina vašeho těla spolupracuje – tato stabilita je rozhodující pro jistý krok při překonávání kamenů a kořenů
  • Rozhodně se nestyďte používat paže k udržování rovnováhy, když to bude potřeba! Jestliže před vámi běží nějaký zkušený trailový běžec, využijte toho a běžte v jeho stopách

Voda:

  • Pokud to jde, přeskočte
  • Když je vzdálenost příliš velká, na chvilku zastavte a zkuste najít nejjistější cestu. Třeba tam někde je velký kámen/y nebo kus kmene. Otestujte opatrně jejich stabilitu před tím, než na ně skočíte plnou vahou. Nebezpečí, že uklouznete, je i tak poměrně velké
  • Musíte-li vstoupit do vody, zpomalte do chůze, abyste zjistili, jakou rychlost a sílu proud má, a pak můžete zrychlit
  • Teče-li voda hodně rychle a proud je silný, můžete si vypomoci holí, klackem…, abyste snáze udrželi rovnováhu
  • V létě není žádný problém, když si namočíte nohy, nakonec to může být i osvěžující:-), ale v chladném počasí už to problém může být. Jestliže nemáte zrovna goretexové boty, vyhýbejte se cestám, kde se budete muset brodit hlubokou vodou. Jedinou výjimkou může být, když takový úsek bude na posledních metrech vaší trasy.

Cvičení dělá mistra

Jako zlepšujete všechny své ostatní schopnosti, tak pravidelným tréninkem budete stále lépe a lépe zvládat i technické požadavky trailového běhání. Jakmile začnete zažívat první úspěchy, budete i v terénu běhat mnohem spokojeněji a bez obav.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martina | 17. 3. 2017 10.55 hod. | 89.250.103.x
Pavle klid, vlci utečou tobě.

Pavel | 17. 3. 2017 8.11 hod. | 93.153.47.xxx
No jo, ale co ti vlci. Těm neuteču a na jaře najdou jen ohlodané kosti :(

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Průvodce trailovým běháním

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání dětí. Kdy začít, jak začít, jak připravit trénink : Moc pěkný článek, já mam devítiletého kluka, který miluje sporty, dělá hlavně fotbal, hraje, chytá,…»
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Proč bys měla začít běhat? : Ještě je důležitá jedna věc – nenechat se moc často zastrašit horším počasím, protože pak se…»
  • Deštivý, ale krásný úvodní závod Běhej lesy Brdy : Skvělý závod, i když počasí bylo velmi chladné. Terén byl houpavý s krásnými výhledy. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků