logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Síla myšlenky. Vysni si svůj cíl a běž neochvějně za ním

Síla myšlenky. Vysni si svůj cíl a běž neochvějně za ním

Představ si, že jsi zrovna vyhrála závod nebo dosáhla své vysněné váhy. Úžasný pocit, že? A co bys řekla na to, kdyby ti někdo vyprávěl o tom, že je možné přetavit tyto cíle v realitu pomocí představ? Zní to příliš dobře na to, aby to mohla být pravda… Přesto to funguje!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Cíl 1. – vybudování vytrvalosti
  2. Cíl 2. – zvýšení výkonu ve fitku

Stále se objevuje více a více vědeckých důkazů, že mozek vysílá do svalů signály, které skutečně způsobí tělesné změny. Špičkoví sportovci využívají vizualizace již mnoho let ke zvýšení výkonnosti. Studie dokládají, že nový pohybový vzorec je přijat rychleji, předchází-li tomu jeho mentální provedení. Dokonce vzroste svalová síla, když si budeš představovat tělesný trénink. Ukážeme ti, jak můžeš dosáhnout svých cílů (kromě pravidelného tréninku) i pomocí fantazie.

Cíl 1. – vybudování vytrvalosti

Tvoje tělo využívá jen asi 40% tvé výkonnosti, protože mozek je, zjednodušeně řečeno, zainteresován pouze na tom, abys přežila a aby tě ochránil před smrtí. Proto přísloví o tom, že když si myslíš, že už nemůžeš, tak můžeš ještě dvakrát, není příliš daleko od pravdy. Je prokázáno, že i když je tělo unavené, má ještě k dispozici velké rezervy. Např. při vyšetření vyčerpaných svalů maratonských běžců po závodě bylo zjištěno, že mají ještě k dispozici spoustu glykogenu i ATP, a že únava byla spíše mentálně podmíněná než způsobena vyčerpáním energetických zásob. Vytrvalost lze předem zlepšit vizualizací.

Jak na to?

  • Představuj si před svým vnitřním zrakem sama sebe jako štíhlou, silnou a zdravou ženu, aby ses v ní mohla odpovídajícím způsobem rozvíjet. Jako pomocný prostředek si můžeš vystřihnout fotku některé úspěšné sportovkyně nebo ženy, kterou obdivuješ, a každý den věnuj několik minut tomu, že se budeš na obrázek dívat. Úspěšní lidé mají svůj cíl stále před očima. Čím jasnější cíl, tím větší víra v jeho dosažení.
  • Také pomáhá, když si řekneš, že nejsi zdaleka tak unavená, aby nemohla zvládnout ten poslední kousek tréninku. Když to nezabírá, zkus další nástroj – tzv. negativní scénář. Při něm si budeš představovat, jak vysvětluješ svým přátelům a lidem ze svého okolí, že jsi svého už dlouho nastaveného cíle nedosáhla. Prostřednictvím tohoto nepříjemného tlaku roste pravděpodobnost, že se vypořádáš i s tím zbývajícím kouskem tréninku.
  • Představuj si, jak se ti jako člověku, který je fit, změní život. Obrázek sebe sama jako úspěšné a krásné ženy zvyšuje šanci proměnit představu ve skutečnost.
  • Nezapomeň, že bolest pomine, ale hrdost zůstane. To je důležité si uvědomovat hlavně v těžkých časech.

Cíl 2. – zvýšení výkonu ve fitku

Vizualizační techniky můžeš použít i tehdy, když chodíš posilovat do fitka a necítíš se tam zrovna nejlépe, k vybudování větší síly a sebedůvěry. Je popsána studie, při které byly zkoumány dvě skupiny, které po dobu šesti týdnů absolvovaly identická cvičení na nohy a tlaky s činkou. Členové jedné skupiny si v pauzách představovali, jak zvedají těžká závaží. Na konci studie skutečně zvedali těžší váhy a zvládli více opakování než členové druhé skupiny.

Jak na to?

  • Představuj si své svaly v činnosti, i když zrovna netrénuješ. Tím jsou aktivovány neurony, které uvádějí tvé svaly do pohybu. To bude mít podobný efekt, jako když skutečně fyzicky pracují. Když strávíš každý den pár minut tím, že si budeš představovat průběh cvičení, které tě čeká (výpady, dřepy, zdvihy s činkou…), skutečně pak při samotném tréninku zjistíš, že svaly jsou na cvičení lépe připraveny.
  • Je důležité, udělat si fitko pro sebe co nejpřitažlivější. Tvůj mozek je naprogramován na to, aby chránil tělo před bolestí. Když si budeš stále říkat, jak cvičení nenávidíš, spojíš si sport s bolestí a uděláš pak podvědomě všechno, aby ses tréninku vyhnula. Když si ale místo toho řekneš, že sport je fantastický a jak moc tě baví, přechytračíš mozek natolik, že tě tam bude sám posílat, protože tam přece nemůžeš chybět!:-)
  • Napřed si promítni své cíle před očima, pak si dej pár minut čas, aby se tělo i duše na trénink připravily. Lidský mozek je naprogramován na dosahování cílů. To dává našem životu smysl a směr. Proto je tak důležité předpokládat a očekávat vlastní úspěch. Prožívej si „nanečisto" svůj pocit úspěchu!
  • Tělo jako důkaz – již od února si budeš moci s námi potvrdit, že na to máš, že to dáš!

    Dana a Miloš foto
    • přečteno: 13522/13096×, 3 komentáře

    Hodnoť článek

    5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

    Bookmark and Share

    Vložit komentář Vložit komentář

    Petr Horák | 19. 11. 2016 11.23 hod. | 78.45.184.xx
    Je to o postupných cílech, za kterými jdeš jako buldog ... potom běháš i v dešti, cvičíš, i když jsi unavený. Nikdo nezvládne extrémní závod po několika měsících od nicnedělání ... organický růst, to je ta cesta.

    Eve | 4. 8. 2014 14.06 hod. | 89.102.127.xx
    V tom, co píšete je obrovská hloubka a po celém světě se těmito jevy zabývají vědci z různých oborů. Netýká se to pouze sportu, postavy, ale hlavně přístupu k životu a celkovou spokojeností se svou osobou a svými úspěchy.
    Jsme to, na co myslíme, a to k sobě také přitahujeme.

    ll | 5. 6. 2012 7.48 hod. | 90.180.58.xxx
    S během je to jako s olivama poprvé jsou divné a možná ani nechutnaj ale časem se stávají lepší a lepší teda aspoň u někoho :))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Poběžte s námi We Run Prague

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků