logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trailrunning ruší můj tréninkový a závodní plán

Trailrunning ruší můj tréninkový a závodní plán

To je další z výmluv, které si člověk vymýšlí, protože nerad opouští osvědčené cesty. Hned v úvodu je třeba říci, že to je právě naopak – mix trailového běhání a vašich běžných tréninků na obvyklých trasách vás může udělat silnějšími a také méně náchylnými ke zranění. Mimoto zvyšuje vaši motivaci.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Výmluva 5. – nemám správné vybavení
  2. Výmluva 6. – schody nepatří do trailu, spíše do kulturní krajiny

Točíte stále stejné rundy na vaší oblíbené trati? Když se vydáte na trail, bude to nový revír nejen pro vaše nohy a celé tělo, ale i pro vaši hlavu. Už jenom ten měkký podklad třeba v lese je balzámem pro vaše klouby. Asfaltky vám nic neodpustí, na měkoučkém přírodním podkladu můžete běžet déle a budete se méně potýkat s různými bolístkami (jestliže si tedy zrovna neustelete:-)).

Další výhody? Protože při trailovém běhu probíhá pohyb i ze strany na stranu, zaměstnáváte mnohem více svalů než při běhu na silnici a zapojí se také zanedbávané tělesné partie. Šlachy a vazy ve vašich nohách se stanou stabilnějšími, když se nemusejí pohybovat jen dopředu stále stejnými pohyby. Bude z toho profitovat i vaše hlava, potažmo celá psychika. Skoro každému kroku totiž musíte věnovat pozornost, což zní asi hlavně zpočátku dost náročně, ale může se to přetavit do svého druhu až meditačního stavu. Budete muset být skutečně „tady a teď“, nebudete mít v hlavě prostor pro věci, které ještě musíte udělat, případně lístek s napsaným nákupním seznamem. A nakonec – lehký trailový běh můžete cíleně využít jako regenerační běh v rámci svého tréninkového plánu.

Výmluva 5. – nemám správné vybavení

Pro své první pokusy v přírodě nebudete potřebovat o moc více věcí, než využíváte i na normálních běžeckých trasách:

  1. Funkční oblečení, které transportuje vlhkost dále od těla
  2. Boty. Bude úplně v pořádku, když si na svou „zkušební jízdu" vezmete na nohy své obvyklé běžecké boty. Teprve když zjistíte, že s trailovým běháním jste se hledali, až jste se našli, udělejte si dobře a pořiďte si speciální trailové boty. Mají nižší profil a mnohem hrubší vzorek podrážky, aby vás podržely v těžkém terénu a vaše nohy přitom mohly lépe komunikovat s podkladem. Také se lépe vypořádají s nástrahami počasí, jsou robustnější a odolnější vůči mokru a blátu.
  3. Dalším vybavením může být lehká bunda pro případ, že se počasí na vašem běžeckém výletu náhle zhorší. Čím budete výš (v horách), tím je rychlá změna počasí pravděpodobnější.
  4. Běháte-li v horách, určitě si nezapomeňte vzít kšiltovku a/nebo sluneční brýle na ochranu proti silnému slunečnímu záření. Navíc vás ochrání i v lese před větvemi.
  5. Ledvinka s lahví na vodu nebo camelbag je absolutní nutnost! Počítejte s cca 500 ml vody na hodinu, při horku víc. Někdy vám může plastová láhev dokonce posloužit i jako nárazník při pádu.
  6. Vyšší ponožky nebo kompresní podkolenky – uchrání vás před kameny, větvemi… a kompresní podkolenky i před otřesy vašich svalů při náročných sebězích.
  7. Co dál? Minimálně nabitý mobil, osobní doklady, energetický gel nebo tyčinku a čelovku, jestliže plánujete běhat i potmě:-).

Závěrem tohoto mini seriálku o výmluvách, který vydáváme v seriálu o trailovém běhání, se podíváme na schody. Mohlo by se zdát, že jsem drobet mimo mísu. Ti, kdo se mnou chodí běhat do běžeckého kroužku Stromovka, uchovávají vcelku živě ve své paměti lesní schody, které vedou od Vltavy nahoru do Bohnic. Nejsou to jediné schody, které znám z běhání v terénu, velmi dobře si vzpomínám na ty, které čekají na účastníky Kaiser marathonu v rakouském Tyrolsku, ty jsou specifické v tom, že je pořadatel včlenil do trati okolo patnáctého kilometru a jsou pěkně strmé.

Výmluva 6. – schody nepatří do trailu, spíše do kulturní krajiny

Tady bych si dovolil oponovat a to velmi. Když vyrazíte do hor, tak na tamních cestách narazíte na schody dosti často. Teď nemyslím schody, které tam člověk vkomponoval, aby jiným umožnil dostat se do míst, které by jim byly jinak naprosto nepřístupné. Myslím schody přírodní, které vytvořila sama příroda. Pokud se pustíte do opravdového trailu mimo cesty vyznačené člověkem, tak schody připomínající překážky budete překonávat velmi často a připravit se na to je pro takového dobrodruha skoro nutnost.

Během do schodů mimo to, že zaměstnáte spoustu svalů, o nichž jste dosud neměli ani tušení, že je v těle máte, posílíte:

  • lýtka
  • stehna
  • zádové svaly
  • břišní svaly
  • bederní svaly
  • kardiovaskulární systém

Jak jen z tohoto výčtu vidíte, je běh do schodů opravdu komplexní cvičení, takže se ptám – proč se schodů tak bojíte? Je mi to jasné – po běhání do schodů bolí celý člověk, ale znáte to: cvičení dělá mistra, a když budete zařazovat běhání do schodů do svého tréninku pravidelně – nepravidelně (tady poukazuji na to, že čím větší variabilitu zvolíte, tím větší užitek z toho budete mít), tak po pár trénincích zjistíte, že je to docela zábavné cvičení.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Olaf | 10. 6. 2012 16.01 hod. | 213.220.226.xx
Moc pěkná úvodní fotka. :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Průvodce trailovým běháním

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků