logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Cesta Ivany Sekyrové na olympiádu v Londýně – poslední (finálový) týden

Cesta Ivany Sekyrové na olympiádu v Londýně – poslední (finálový) týden

Dnes končíme posledním týdnem tréninku Ivany Sekyrové, který absolvovala před svým nominačním maratonem v Rotterdamu. Od příštího týdne se budeme věnovat tomu, co se děje nyní. Po Rotterdamu jsem dostal několik otázek, týkajících se Ivaniny přípravy, odpovědi k nim nebyly v této formě nikde publikovány, což si myslím, že je nakonec škoda, protože byste viděli můj pohled na to, jak to bylo, je a bude.

Jak dlouho jste se s Ivanou připravovali?

S Ivanou jsme se začali bavit o tom, že by možná ráda zkusila zaběhnout maraton, někdy před rokem. Pak ubíhal spíše čas a na Ivanině kontě přibýval jeden úspěch za druhým. Pozoroval jsem to zpovzdálí a čekal, jak se rozhodne. Když se blížil konec roku 2011, řekl jsem si, že už není nač čekat, pokud se nám to má podařit a Ivaně zavolal, jestli teda ano? Za týden jsme se domluvili, že proč ne. Takže na společnou přípravu jsme měli 14 týdnů.

Jak vypadala její příprava na maratonskou premiéru?

Z výše uvedeného je zřejmé, že jsem v její přípravě nemohl moc měnit to, na co byla v tréninku až dosud zvyklá. Ostatně bych to nedělal, i kdybychom na to měli třeba rok. Ivana je hotová běžkyně a jakékoliv velké zásahy do tréninku by jí moc nepomohly. Takže jsem si od ní vypůjčil tréninkové deníky, na pár dní se do nich ponořil a snažil se utříbit si, co a jak Ivana trénuje, co jí pomáhá, co jsou její silné stránky a co je třeba udělat, abychom byli úspěšní. Takže nejdřív jsem se na to musel připravit já, abych pak mohl začít připravovat ji. Ještě musím podotknout, že Ivana se vlastně na splnění olympijského limitu na maraton připravovala celým svým předešlým běžeckým životem.

Co bylo základem Ivanina tréninku?

Základem Ivanina tréninku bylo, že jsem v něm zachoval ty prvky, které měla zažité z minula a přidal tréninky na vytrvalost – dlouhé běhy od 20 do 35 kilometrů. Ono se to zdá, jako že jsem skoro nic nezměnil, ale hlavní změnou v Ivanině tréninku bylo to, že se začala připravovat podle dlouhodobějšího plánu, který jí někdo nalinkoval, což v jejím případě byla hodně velká změna, protože předtím se připravovala spíše sama a to od závodu k závodu. Je to celkem pochopitelné, když si uvědomíme, že Ivana je učitelka, kolikrát sama dopředu neví, kdy bude mít čas, neb ve škole nikdy nevíte dne ani hodiny, a do toho ještě Ivana trénuje děti. Takže má hodně náročný program. Tak abych to shrnul. Základem Ivanina tréninku bylo zejména její rozhodnutí: vše obětuji tomu, abych limit splnila – a to naprosto. Což také znamená, že všechny závody, které až do Rotterdamu, potažmo do Londýna, poběžím, budou jen tréninkem na můj hlavní cíl. Tohle bylo zásadní rozhodnutí, které vedlo k tomu, že v Rotterdamu předvedla výkon, kterým mnohým vyrazila dech.

Jaký je Ivana typ běžkyně, jak bys ji charakterizoval?

Ivana je naprosto mimořádný člověk, to především. Ví, co chce, ačkoliv to na mnohé tak nemusí působit, protože je spíše uzavřená do sebe, což je ale dobře, protože o všem, co dělá, přemýšlí. Ivana má díky své běžecké historii rozvinuty všechny běžecké, charakterové i lidské předpoklady, aby byla vítězkou. Je rychlá, umí držet tempo, je vytrvalá, má sílu, má drive a má silnou hlavu. To poslední možná dosud neměla až tak, ale tím, že se rozhodla pro limit udělat vše, posílila i tuto důležitou složku. A nakonec uvedu jeden z nejdůležitějších faktorů, který měl velký vliv na konečný výsledek – Ivana uvěřila, že jí dokážu pomoci a věřila, společně s Milanem Kalouskem, že jsme namíchali ten správný nápoj, který když bude brát, tak to prostě musí zaběhnout.

K tomu všemu si přidejte přirozenou inteligenci, vlastní zkušenosti z tréninku sebe i jiných a máte před sebou Ivanu jako prototyp svěřence, který je snem každého trenéra.

Jak hodnotíš Ivanin výkon v Rotterdamu? Čekal jsi takový čas?

Čekal! Teda abych to upřesnil. Když jsme se rozhodli do toho jít, říkal jsem si, že jsme na hraně béčkového limitu, ale když Ivana bude zdravá a naběhá zejména ty dlouhé laufy, tak to musí dát. Pak si zlepšila na Kbelské 10 osobák na 10 kilometrů. To už jsem zbystřil, neboť jsem si uvědomil, že se nám povedlo něco mimořádného a sice to, že Ivana kromě toho, že zlepšila svou vytrvalost, tak se i zrychlila. Po Hervis ½Maratonu Praha jsem věděl, že má v nohách čas okolo 2:35, jen jsem to nikde moc neříkal, abych ji zbytečně nestresoval – pořád nám stačilo zaběhnout limit B. Věřil jsem, že i tak bude u nás nejrychlejší. Ostatně to, že jsem až do předvečer jejího startu v Rotterdamu tajil, že se podílím na její přípravě, mělo jediný důvod – umožnit jí se připravovat v co největším klidu a bez tlaku zvnějšku. Takhle pořád mohla říkat, že je to jen pokus zaběhnout si maraton. Kdyby se psalo, že ji trénuji, už by jí to nikdo nevěřil. Také to, že jsem to prozradil v předvečer jejího startu, mělo psychologický efekt, Ivana uvěřila, že jí věřím a že moje „skrývání se" mělo právě jen ten důvod, který jsem výše uvedl.

Jak se nyní budete připravovat na  Londýn?

Podobně jako na Rotterdam. Vybereme závody, kterých se Ivana zúčastní, v mezidobí namixujeme oživovací tréninky na rychlost, sílu, tempo a vytrvalost. Ostatně, nejspíš jste již zaznamenali, že Ivana běží dál na vlně svého úspěšně splněného limitu a tak od Rotterdamu stihla stát se poprvé mistryní České republiky na dráze v běhu na 10 kilometrů a již potřetí mistryní světa veteránů v běhu do vrchu, když se stala absolutní vítězkou mezi ženami. Jako ukázku toho, co Ivana trénovala před Rotterdamem a co ji čeká před Londýnem, se podívejte na dva čtrnáctidenní výseky z jejích tréninkových plánů.

Pokusíte se zaběhnout ještě lepší čas?

Nebudu říkat, že ne. Ale jestli se to podaří či ne, záleží na mnoha faktorech. Kdo někdy běžel maraton, ví, že jen počasí dokáže ovlivnit výkon v míře daleko větší, než u jiných běžeckých disciplín. Každopádně naše příprava k tomu směřuje. Co mohu rozhodně za sebe a za Ivanu slíbit, a to s naprostou jistotou, že Ivana na trati udělá všechno, aby si v cíli mohla říct: udělala jsem vše, co jsem v danou chvíli mohla, abych zaběhla co nejlépe, abych co nejlépe reprezentovala.

Je podle tebe nějaké specifikum olympijského maratonu (ženy neběží s muži, menší počet závodnic apod.)?

Tohle je hodně velké specifikum, které samozřejmě také může velmi ovlivnit to, jak ten výkon bude na konci vypadat. Nejde ani tak o to, že v olympijském závodě běží ženy samotné – bez mužů. Jde spíše o to, že jich na trati maratonu bude poměrně málo, tudíž, jak to známe z našich menších maratonů, člověk pak běží dlouhou dobu sám. Tady bude záležet hodně na tom, jestli se podaří Ivaně zavěsit do nějakého vláčku, jestli nějaká její soupeřka či soupeřky poběží stejným tempem co ona, aby si vzájemně na trati vypomohly a také na to, jak se nám, tedy doprovodu, podaří na trati rozestavit, abychom ji povzbudili právě ve chvílích, kdy to bude potřebovat.

Trénink Ivany Sekyrové na kvalifikační maraton v Rotterdamu 14. – kvalifikační týden

14. týden
po. I. fáze – 8 – 10 km R; II. fáze – 3 km V; Pr.; ABC; R 5x 100
út. 6 – 8 km S
st. I. fáze – 8 – 10 R; II. fáze – 3 km V; Pr.; 5 km (3:36) ; 1 km V
čt. 8 – 10 km S
pá. 8 – 10 km R
so. rozcvičení před závodem
ne. maraton Rotterdam

Vysvětlivky:
V = volně
R = regenerační běh
S = souvislý běh
pr. = protažení
ABC = abeceda

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : já si klouby chráním Colavitalem od Swissu. Vyhovuje mi, že je chuťově dobrý a pomáhá mi klouby…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Hledám možnou léčbu chronickėho zánětu Achil.šlachy.Bohužel mi nic ze standartních léčebných metod…»
  • Od gaučinku k běhu : Tak pod 4 to nebylo :-) čas 4:23:31. Tak příště »
  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků