logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Správný běžecký styl z tebe udělá kočku

Správný běžecký styl z tebe udělá kočku

Každá z nás je jiná, pohybuje se svým, naprosto specifickým způsobem, nesrovnatelným s kýmkoli jiným. Změnit hluboce zakódovaný způsob pohybu trvá někdy i roky a nedá se úplně přesně říci, jaký je ten jediný správný, ale přesto existuje několik pravidel, která ti mohou pomoci zlepšit tvůj běžecký styl tak, aby byl efektivnější (i efektnější), abys byla rychlejší při vynaložení menší námahy, vydržela běžet déle a navíc minimalizovala riziko, že se zraníš.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Hlava
  2. Ramena:
  3. Paže a ruce:
  4. Hrudník a horní polovina těla:
  5. Boky a pánev:
  6. Kolena:
  7. Nohy:

První a nejdůležitější pravidlo zní, myslet i při pohybu na správné, rovné držení těla. Obrazně řečeno, snaž se i při běhu zůstat „velká" – tedy nelámat se v pase ani v bocích, nepředklánět se, nenechat si padat hlavu před sebe, držet vzpřímený hrudník a pevné „core" – střed těla, nechoulit se mezi ramena…

správný běžecký styl

Hlava

Tvá hlava váží něco mezi 4,5 až 5 kg, to dělá přibližně 8 % tvojí celkové hmotnosti! Drž ji tedy zpříma, v jedné linii s páteří a snaž se s ní při běhu nekývat ani v předo-zadním pohybu, ani ze strany na stranu. Svůj pohled nasměruj tak 10 – 20 metrů před sebe.

Ramena:

Tvá ramena by měla být v jedné rovině, měla bys je držet „otevřená“, aby sis neutlačovala hrudník a mohla svobodně dýchat. Nenech je viset!

Paže a ruce:

To, jakým způsobem při běhu držíš ruce a paže, je instinktivní. Přesto se snaž, aby paže v lokti svírala pravý úhel. Ruce drž volně, ne křečovitě, v pěst, ale jen tak, jako bys v nich držela květinu nebo ptáčka, kterému nechceš ublížit. Nešermuj pažemi ze strany do strany před tělem, nenechávej je volně viset podél těla. Zvýrazněným pohybem paží si můžeš pomoci při rychlejším běhu nebo běhu do kopce.

Hrudník a horní polovina těla:

Jak už jsme říkali, drž hrudník vypnutý a celou horní polovinu těla zpevněnou, horní polovina těla se nepřeklání, nezaklání, ani nevisí.

Boky a pánev:

Nesnaž se protlačovat boky příliš dopředu, to způsobuje napětí a bolest v dolní části zad a přetěžuje svaly zadní strany stehen.

Kolena:

Vyhni se tomu, abys šla koleny příliš vysoko a tlačila je před sebe. Drž koleno stále mírně pokrčené i v okamžiku dopadu nohy na zem.

Nohy:

Představuj si, že tvé dolní končetiny vykonávají při běhu kruhový pohyb, který vychází z boků. Udržuj své kotníky uvolněné. Snaž se běhat lehce – „lehkou nohou“, noha by se měla při dopadu země dotknout jen na co nejkratší možnou dobu. Špička by měla mířit rovně dopředu, ne do stran, a noha dopadat přímo pod tvé boky. Přenášej váhu plynule z jedné nohy na druhou a snaž se nekrčit prsty. Když budeš chtít zrychlit, zkus zvýšit frekvenci svých kroků.

Dámský běžecký klub

Připraveno ve spolupráci s Dámským běžeckým klubem

Dana a Miloš foto
  • přečteno: 18387/17892×, 1 komentář
Správný běžecký styl z tebe udělá kočku

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Kaňovský | 10. 7. 2012 14.52 hod. | 94.112.132.xxx
"Když budeš chtít zrychlit, zkus zvýšit frekvenci svých kroků."
V některých běžeckých forech se doporučuje jiný přístup, kterým se řídím i já, a ten je, že kroková frekvence je shodná pro všechny rychlosti s výjimkou sprintů (cca. 180 půlkroků za minutu) a při zrychlení se pouze prodlouží krok. Osobně toto považuji za příjemnější a pro pohybový aparát šetrnější, než pokud běh připomíná x-skok (dlouhé kroky a nízká frekvence).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Poběžte s námi We Run Prague

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Chi Running – revoluční přístup k běhání bez námahy a zranění : Chirunning je perfektná a zároveň veľmi praktická kniha. Tipy na strečing, výživu, techniku aj…»
  • Tuky, zdroj běžecké energie na zimu. Máte obavu ze zimy a chladu? Namažte se : Miloši, svatá pravda. Souhlas ve všem! »
  • Největší bludy a omyly o běhu a jak to vlastně je doopravdy : Dobrý deň. Ja už som počúval aj argument,že slušní ľudia nešportujú,že som nenormálny,nikto nebehá.…»
  • Jak trénovat, aby se člověk zlepšoval a to bez ohledu na věk : Má smysl běhat, když mám těžkou fyzickou práci a někdy po ní padám únavou. Pokud jdu pak běhat, tak…»
  • Jak trénovat, aby se člověk zlepšoval a to bez ohledu na věk : Má smysl běhat, když mám těžkou fyzickou práci a někdy po ní padám únavou. Pokud jdu pak běhat, tak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků