logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Správný běžecký styl z tebe udělá kočku

Správný běžecký styl z tebe udělá kočku

Každá z nás je jiná, pohybuje se svým, naprosto specifickým způsobem, nesrovnatelným s kýmkoli jiným. Změnit hluboce zakódovaný způsob pohybu trvá někdy i roky a nedá se úplně přesně říci, jaký je ten jediný správný, ale přesto existuje několik pravidel, která ti mohou pomoci zlepšit tvůj běžecký styl tak, aby byl efektivnější (i efektnější), abys byla rychlejší při vynaložení menší námahy, vydržela běžet déle a navíc minimalizovala riziko, že se zraníš.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Hlava
  2. Ramena:
  3. Paže a ruce:
  4. Hrudník a horní polovina těla:
  5. Boky a pánev:
  6. Kolena:
  7. Nohy:

První a nejdůležitější pravidlo zní, myslet i při pohybu na správné, rovné držení těla. Obrazně řečeno, snaž se i při běhu zůstat „velká" – tedy nelámat se v pase ani v bocích, nepředklánět se, nenechat si padat hlavu před sebe, držet vzpřímený hrudník a pevné „core" – střed těla, nechoulit se mezi ramena…

správný běžecký styl

Hlava

Tvá hlava váží něco mezi 4,5 až 5 kg, to dělá přibližně 8 % tvojí celkové hmotnosti! Drž ji tedy zpříma, v jedné linii s páteří a snaž se s ní při běhu nekývat ani v předo-zadním pohybu, ani ze strany na stranu. Svůj pohled nasměruj tak 10 – 20 metrů před sebe.

Ramena:

Tvá ramena by měla být v jedné rovině, měla bys je držet „otevřená“, aby sis neutlačovala hrudník a mohla svobodně dýchat. Nenech je viset!

Paže a ruce:

To, jakým způsobem při běhu držíš ruce a paže, je instinktivní. Přesto se snaž, aby paže v lokti svírala pravý úhel. Ruce drž volně, ne křečovitě, v pěst, ale jen tak, jako bys v nich držela květinu nebo ptáčka, kterému nechceš ublížit. Nešermuj pažemi ze strany do strany před tělem, nenechávej je volně viset podél těla. Zvýrazněným pohybem paží si můžeš pomoci při rychlejším běhu nebo běhu do kopce.

Hrudník a horní polovina těla:

Jak už jsme říkali, drž hrudník vypnutý a celou horní polovinu těla zpevněnou, horní polovina těla se nepřeklání, nezaklání, ani nevisí.

Boky a pánev:

Nesnaž se protlačovat boky příliš dopředu, to způsobuje napětí a bolest v dolní části zad a přetěžuje svaly zadní strany stehen.

Kolena:

Vyhni se tomu, abys šla koleny příliš vysoko a tlačila je před sebe. Drž koleno stále mírně pokrčené i v okamžiku dopadu nohy na zem.

Nohy:

Představuj si, že tvé dolní končetiny vykonávají při běhu kruhový pohyb, který vychází z boků. Udržuj své kotníky uvolněné. Snaž se běhat lehce – „lehkou nohou“, noha by se měla při dopadu země dotknout jen na co nejkratší možnou dobu. Špička by měla mířit rovně dopředu, ne do stran, a noha dopadat přímo pod tvé boky. Přenášej váhu plynule z jedné nohy na druhou a snaž se nekrčit prsty. Když budeš chtít zrychlit, zkus zvýšit frekvenci svých kroků.

Dámský běžecký klub

Připraveno ve spolupráci s Dámským běžeckým klubem

Dana a Miloš foto
  • přečteno: 11819/11431×, 1 komentář
Správný běžecký styl z tebe udělá kočku

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Kaňovský | 10. 7. 2012 14.52 hod. | 94.112.132.xxx
"Když budeš chtít zrychlit, zkus zvýšit frekvenci svých kroků."
V některých běžeckých forech se doporučuje jiný přístup, kterým se řídím i já, a ten je, že kroková frekvence je shodná pro všechny rychlosti s výjimkou sprintů (cca. 180 půlkroků za minutu) a při zrychlení se pouze prodlouží krok. Osobně toto považuji za příjemnější a pro pohybový aparát šetrnější, než pokud běh připomíná x-skok (dlouhé kroky a nízká frekvence).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků