logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Je možné žít 150 let?

Je možné žít 150 let?

Seriál běhů Run Tour České pojišťovny je o běhání. Jelikož se běží pod hlavičkou České pojišťovny, dovolím si v seriálu, který je mu věnován na Běžecké škole, malé odskočení k prevenci. Odskočení k prevenci pohybem, k prevenci chůzí, k prevenci během a použiji k tomu knihu, kterou by si podle mě měl přečíst každý, kdo běhá proto, aby byl fit, vždyť už Aristoteles říkal: „Nic neničí organismus tak, jako dlouhodobá pasivita“. Bohužel člověk se tím, že je líný, odnaučil přirozeně hýbat a to je důvod většiny jeho zdravotních problémů.

Otázku: „Je možné žít 150 let?" si pokládá ve stejnojmenné knize její autor, Michail Tombak (knihu vydalo nakladatelství Beskydy). Michal Tombak, ačkoliv pochází z lékařské rodiny, se rozhodl vystudovat biochemii, protože mu bylo divné, že ačkoliv jeho rodiče jsou lékaři, trpí různými nemocemi, které nedokážou vyléčit. Proto se rozhodl přijít na kloub tomu, jak to v lidském těle funguje a došel k velmi zajímavým závěrům. Než vám jich pár přiblížím, tak ještě dodám, že Michail Tombak je mi sympatický, protože v podstatě uvažoval stejně jako já, když jsem se rozhodoval mezi tím, studovat FTVS nebo biologickou fakultu, taky jsem se rozhodl pro to, pochopit, jak to v lidském těle funguje, protože to je jediný způsob, jak pak moci druhým pomoci, naučit je běhat a zdravě žít, tedy stát se vizionářem zdravého životního stylu.

Co píše ve své knize: „Je možné žít 150 let" Michail Tombak?

Život je pohyb

Fyzická zátěž je nevyhnutelná pro správné fungování srdce, svalů a oběhového systému, pro vylučování výkalů, toxinů, stručně řečeno pro obecné posílení celého organismu.

Člověk je povinen pochopit jednu pravdu. Pokud vede aktivní život, nejenže chrání svoje zdraví, ale současně se může zbavit mnoha nemocí. Co nám obecně především překáží v pohybu? Naše obyčejná lenost! Zkuste proto změnit Vaše stereotypní myšlení: „Nic nestíhám, nemám čas“. Naučte se, že pohyb je „strava" pro Vaše svaly, orgány a mozek. „Strava“, bez které Váš organismus slábne, marodí, stárne. Soustřeďte se na jednoduché fyzické aktivity, jako je uzdravující chůze, běh, chůze na boso!

A já dodávám: „A je to tu zase – a sice že člověk byl zrozen k pohybu!“

Uzdravující chůze

Chůze se často nazývá králem fyzických aktivit. Abyste se o tom přesvědčili, stačí, když si při chůzi přiložíte ruku k vašemu pasu a zjistíte, že všechny svaly pracují. Při žádné jiné fyzické aktivitě nedosahujeme takové harmonie. Chůze přitom nevyžaduje žádný speciální úbor. Projít se můžete za každého počasí. Každodenní procházka (aspoň 1 – 3 kilometry) je perfektním stimulátorem srdečního svalu a cévního oběhu. Chodit můžete kdekoliv, po parku, po ulicích, v lese, v bytě, po balkóně. Choďte volně, ležérně, není kam spěchat. Myslete jen na to, že každým krokem proplouvá krev vašimi cévami, čistí a vyživuje tělo, naplňuje jej energií a zdravím.

Krok za krokem si opakujte: „Jsem zdravý, silný, mladý, krásný, mám hodně energie“. Když jdete, je důležité, abyste chůzi nepociťovali jako únavu – jak už bylo řečeno, choďte lehce, ležérně. Při chůzi byste měli cítit lehkost a svěžest. Zátěž zvyšujte postupně.

Uzdravující běh

Sparťané říkali: Chceš-li být silný – běhej, chceš-li být zdravý – běhej, chceš-li být moudrý – běhej“.

Uzdravující běh posiluje stěny cév, snižuje krevní tlak, hladinu špatného cholesterolu, uzdravuje funkce žaludečního a střevního ústrojí, posiluje páteř, svaly a klouby. Běh, to je nejlepší způsob, jak zvýšit odolnost vůči různým infekcím, je to perfektní pomocník k získání mladí a zdraví.

Všechny tyto cenné hodnoty mu zajistily ohromnou popularitu. Nicméně když se v tisku objeví zprávy o úmrtích při běžeckých závodech, mnohé to přivádí na myšlenku: „Je skutečně běhání tak zdravé, jak se říká a píše?" Jde o to, že mnoho lidí, kteří začnou běhat, neberou v potaz svou aktuální výkonnost, svůj aktuální zdravotní stav, čímž naruší hlavní principy fyzické námahy a zásady postupného zvyšování fyzické zátěže. Většina lidí totiž začíná běhat, aby zhubli, a neuvědomují si, že nadměrná hmotnost je vlastně nemoc, tudíž že pokud se chtějí uzdravit, a pohyb je k tomu ten nejlepší lék, tak je třeba si jej odměřovat na lékárnických vahách.

Prostě jak je to u většiny lidí zvykem, když už se pro něco rozhodnou, chtějí výsledky nejlépe hned, takže si naordinují koňské dávky, jaký div, že svou nemoc svou hloupostí a nedočkavostí jen prohloubí.

Člověk si musí vypěstovat přiměřený návyk. To znamená, musí se naučit znát míru ve všem, v jídle, pití, při fyzické zátěži…

Chůze na boso

Na rozdíl od všech savců žijících na Zemi pouze člověk chodí po dvou nohách. To není náhoda. Člověka můžeme přirovnat k baterii. Hlava a horní část těla mají kladný náboj. Dolní část těla a nohy mají náboj záporný. Z vesmíru získáváme kladnou energii, nicméně ze země zápornou. Čím intenzivněji probíhá v našem těle výměna energie, tím odolnější a zdravější je náš organizmus. Člověk získává energii z kosmu prostřednictvím dýchání (kyslíku), z vody (vodní léčivé procedury), ze vzduchu a rostlinné stravy. Proto je důležité, aby žil v souladu s přírodou.

Energii Země můžeme získat chůzí naboso. „Nejlepší obuv je žádná obuv“, říkal Hippokrates.

V posledních letech se dělal v různých vědeckých laboratořích na celém světě výzkum týkající se procesů vznikajících v organismu člověka, který chodí (běhá) bos. Vědci vypočítali, že na chodidlech se nachází 72 tisíc zakončení nervů. Chůze na boso je přirozenou masáží chodidel, která jak známo přirozeně ovlivňuje funkci všech orgánů. V době vzniku obuvi se zmenšil kontakt lidského organismu s elektrickým nábojem Země. Právě to je jedna z příčin následujících chorob: bolesti hlavy, podráždění, neurózy, nespavost, stenokardie a mnoho jiných.

Tolik Michail Tombak, kterému jsem občas do textu vkročil, ale jen proto, že některé formulace v knize se mi nezdály úplně šťastné, tak jako je tomu vždy u takovýchto knih, kdy je sice překládají dobří překladatelé, souznějící s autorem, ale ne vždy plně souznějící s popisovaným problémem.

K tomu, co Michail Tombak napsal, bych jen doplnil nebo vhodnější by bylo říci zdůraznil:

  • Zajisté jste si všimli, že přirovnává chůzi na boso k masáži. Zajisté vás nenapadne brát masáž každý den několik hodin?
  • To, co platí o chození na boso, platí i o chození v pětiprstkách či jiných druzích minimalistické obuvi. Zajisté, mnozí dospějí časem k tomu, že budou chodit a běhat jen bosi či v minimalistické obuvi, ale jak výše uvedeno, měli by k tomu dospět tím, že si tuto medicínu budou ordinovat postupně – postupně pak též prodlužovat dobu kdy jdou (běží) bosí, či v minimalistické obuvi.
  • Člověk byl zrozen k chůzi a běhu, proto byl ostatně postaven jako jediný živočich na zadní, ale tím, že to drahný čas nedělal, tak by měl začít znovu chodit a běhat uvážlivě, brát to jako lék, neboť i pro tento lék platí, že předávkování může být smrtelné, minimálně zdraví škodlivé!

Buď hbitý a silný jako samuraj

I když letošní léto je hodně plačtivé, je to stále období, kdy je člověk ochotný věnovat se sám sobě, přemýšlet o tom, co je pro něj zdravé a vhodné. Pokud jste ještě nezačali běhat, tak to je i nejvhodnější čas, kdy s tím začít. K tomu, jak k tomu přistoupit, vám může velmi významně pomoci i vše výše napsané. Pokud už běháte déle a jste pravidelnými účastníky běhu seriálu Run Tour České pojišťovny, tak vězte, že kromě již dříve inzerovaných Mizuno Wave Laser pro vás bude mít Mizuno na podzim i opravdu minimalistickou botu, při jejímž navrhování šli její tvůrci do hluboké historie a nechali se inspirovat u samotných samurajů. Těšte se, jak si už na podzim pochodíte v Mizuno BE. Recenzi o nich si budete moci brzy přečíst na Běžecké škole.

Trénujeme na Run Tour Česká pojišťovna

Máme za sebou další závod seriálu, tentokrát v Liberci. Ten následující se běží 11.8.2012 v Olomouci, takže následujících 14 dní do toho můžeme trošku kopat, ale jen v duchu výše napsaného a toho, co jsme si řekli v minulém dílu, o běhání a tréninku v létě.

Trénink na 5

po. 16.7. – volno; út. 17.7 – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 8x [1 min do kopce – seběh], 5 min volně; st. 18.7. – 30 min volně; čt. 19.7. – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 2x [5x 300 (co to jde) – 300 m MK], 5 min volně; pá. 20.7. – volno; so. 21.7. – 45 min fartlek; ne. 22.7. – 30 min volně; po. 23.7. – volno; út. 24.7. – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 5x [10x 1 min do kopce – seběh], 5 min volně; st. 25.7. – 35 min volně; čt. 26.7. – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 2x [4x 400 (co to jde) – 400 m MK], 5 min volně ; pá. 27.7. – volno; so. 28.7. – 40 min fartlek; ne. 29.7 – 45 min volně.

Trénink na 10 kilometrů

po. 16.7. – volno; út. 17.7 – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 8x [1,5 min do kopce – seběh], 5 min volně; st. 18.7. – 40 min volně; čt. 19.7. – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 2x [6x 300 (co to jde) – 300 m MK], 5 min volně; so. 20.7. – 45 min fartlek; ne. 21.7. – 45 min volně; po. 22.7. – volno; út. 23.7. – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 10x [6x 1,5 min do kopce – seběh], 5 min volně; st. 24.7. – 45 min volně; čt. 25.7. – 10 min volně, protažení, 5x 80 m rovinka, 2x [5x 400 (co to jde) – 400 m MK], 5 min volně; pá. 26.7. – 30 min volně; so. 27.7. – 50 min fartlek; ne. 28.7 – 45 min volně.

Vysvětlivky:
MK – meziklus
MCH – mezichůze
volně – naprosto volný (pomalý běh – 65 – 75%)

Fartlek

Tepovou frekvenci (% číselným údajem v závorce) si můžete vypočítat podle návodu, který najdete, když si kliknete na tento odkaz

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

"Titánka" Dana | 19. 11. 2012 13.52 hod. | 88.146.152.xxx
ano, je.

AndySK | 19. 11. 2012 12.12 hod. | 87.197.165.xxx
Chcem sa spýtať je to táto kniha – Je možné žít 150 let? preskoly.sk/p/81569-je-mozne-zit-150-let/

"Titánka" Dana | 27. 8. 2012 23.46 hod. | 90.178.18.xxx
Milošku, moc děkujeme za krásný příspěvek a moc zdravíme tebe i ženu!

Milos Cipra, Boston, Massachusett. USA | 27. 8. 2012 10.24 hod. | 65.96.203.xxx
Je pul ctvrte rano a ja si otevru muj eamil. A ejhle, dostal jsem se az na
Milose a Danu. ktere velice dobre znam. Byl jsem je navstivit v jejich
obci v Krusnych horch kdyz jsem na jare navstivil muj byvaly domov
Karlovy Vary.
Znam Milose jako vasniveho sportovce a Danu jako zenu mladeho srdce v kazdem veku. Doporucuji je navstivit v jejich sidle, je to neuveritelne misto v horach. Priroda vas pohlti, budete se citit opravdu " nad veci " tam nahore tesne pod mraky.
Jejich rady jsou zalozeny na Milosove mnohalete zkusenosti z maratonu po celem svete.
Preji vam vsem pevne zdravi a silu do behani. Mne je 78 a chodim denne 1 1/2 mile rano abych mel uspesny den. Jeste chodim do prace.
V plne ucte sportovcum
Milos Cipra

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Poběžte s námi Run Tour České pojišťovny

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

kde se diskutuje

  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků