logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zlatý (běžecký) střed

Zlatý (běžecký) střed

Věděli to už kdysi dávno Aristoteles, Buddha, čínští i japonští mudrci: tím nejtěžším v životě je najít pravou míru, rovnováhu, vyváženost. Zlatý střed. To však rozhodně není pouhý matematický průměr, ani geometrický bod přesně uprostřed obrazce. Není to ani jakési neutrální šedé nic. Zlatý střed je spíše ono zlaté zrnko, ukryté v písku dní na stále se pohybující rýžovací misce našeho života. Je to náš osobní poklad.

Co platí o životě, platí i o samotném běhání (a o něj tu přece běží). První možnost k přiblížení se zlatému středu nabízí už samotný problém, jak pravidelný běh do našeho životního fungování zakomponovat. Jistě mi potvrdíte, že to není vždy jednoduché – skloubit běhání s pracovními povinnostmi, rodinou, domácími pracemi a dalšími zájmy. Ale jde to. Je jen na nás, zda se nám podaří proměnit tento střet zájmů na střed zájmů. Proč by se běhání nemohlo stát společným pokladem?

Přesto, že „běžecký střed“ je něco nezměřitelného, se pokouším onu střední míru v běhání najít. A to ve všem podstatném, tedy v tréninku, v závodění i ve vybavení. Snad mě k tomu opravňuje i můj střední věk (40 let) a jakási střední výkonnost (zhruba 50. místo mezi českými veterány své kategorie v maratonu i půlmaratonu).

Střední míra v tréninku? Nemám rád dlouhodobé a zcela přesné plány, v tomto případě tréninkové. Nikdy totiž nemohou úplně stoprocentně vyjít. Vždy je něco naruší, ať už je to náš aktuální zdravotní stav, nepřijatelné počasí, povinnosti aj. A co potom? Za rozumnější považuji se těmto vlivům pružně přizpůsobit a hlídat si pouze střídání jednotlivých tréninkových metod (tedy fartleku, úseků, kopců, atd.) v rámci týdenního či dvoutýdenního cyklu.

Střední míra v závodění? Účastním se několika vybraných a různě dlouhých závodů různé úrovně (přibližně 1x měsíčně). Tím se vyhnu oběma krajnostem, tedy běhání pouze pro sebe (celoživotní jogging v parku mi připadá trochu málo) a běhání jenom kvůli výsledkům a bodům z co největšího počtu závodů (vždyť běhání má být radost ). I při závodech samotných lze pak hledat pravou míru – v nasazení, tempu, taktice. Zlatá medaile a zlatý střed nejsou totéž …

Střední míra ve vybavení? Oblečení samozřejmě funkční, ne však zbytečně předražené kvůli značce (adidas mnohdy předčí třeba JITEX Písek – doporučuji vyzkoušet). Boty, i když dobře vybrané podle známých kritérií, také nemusí být zrovna posledním (čili předraženým) modelem, o němž nás přesvědčují, že je ten jediný správný a že se už bez něj rozhodně neobejdeme. No a pokud jde o vybavení běžeckými „přístroji“: není nad spolehlivé stopky či hodinky, které nás informují o tom, která bije. Z různých GPS měřičů a vyhodnocovačů všech (ne)možných údajů se nakonec stejně dozvíme to, co víme i bez nich (že do kopce běžíme pomaleji a že trasa měří tolik, kolik ukazuje mapa).

O střední míře lze v bleděmodrém

hovořit ještě dlouho – běžecká strava, pití, tréninkový deník, atd. Za lepší využití času než je zkoumání počtu kalorií, rozbor složení chemických látek či detailní evidence každého metru našeho běhu, považuji přemýšlení o (našem) běhu. A jeho momentální „pocitové vyhodnocení“, které je stejně nesdělitelné. Možná, že se vyváženou kombinací běhání a přemýšlení o něm posuneme k neviditelnému zlatému středu o kousíček blíž…

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 11752/11686×
Zlatý (běžecký) střed

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků