logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Pět otázek, pět odpovědí k tréninku o prázdninách a dovolených

Pět otázek, pět odpovědí k tréninku o prázdninách a dovolených

Minulý týden jsme si zodpověděli pět otázek, týkajících se běhání či sportování za horkých letních dní. Téma léta neopustíme, ale budeme se mu věnovat trošku jinak a to z pohledu zda a jak je zdravé běhat naboso, jak běhat v horách, aby to mělo na naši formu pozitivní vliv, jak se zachovat v bouřce, co jíst a jak se v letních měsících stravovat a v neposlední řadě, jak pro svou formu využít čas, kdy nemám ideální podmínky pro trénink.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. O dovolené mě láká pláž a běhání naboso, všude se píše, že je to zdravé. Mám rovnou nechat běžecké boty doma?
  2. Táhne mě to do hor. Běháním v horách zapracuji přeci na své fyzičce a běžecké formě, ne?
  3. Co mám dělat, když najednou přijde bouřka?
  4. Když je horko, často nemám vůbec chuť k jídlu. Jako sportovec bych ale měl jíst pravidelně a vydatně. Existuje nějaký návod, jak se stravovat v horkém počasí?
  5. Často cestujeme o dovolené z místa na místo a já nemám čas na pravidelný trénink. Můžu za tuto dobu ztratit formu, kterou jsem před tím dlouhodobým tréninkem získal?

O dovolené mě láká pláž a běhání naboso, všude se píše, že je to zdravé. Mám rovnou nechat běžecké boty doma?

V žádném případě. Běhání naboso je sice super, protože posiluje zadní svaly nohy a drobné svaly, navíc zlepšuje i koordinaci pohybu, ale naše nohy nejsou zvyklé na delší běh v písku. Z toho důvodu hrozí, že si způsobíte puchýře či drobná vnější poranění. Máte-li v kufru trošku místa, zabalte si do něj minimalistické boty či pětiprstky, ty jsou ideální na pláž, protože vám ochrání nohu a zároveň to bude mít pro vás stejný účinek, jako byste běhali bosí. V zásadě platí: klidně absolvujte svůj běžecký trénink na pláži, ale začněte s krátkou vzdáleností, kterou budete postupně – den za dnem, navyšovat.

Táhne mě to do hor. Běháním v horách zapracuji přeci na své fyzičce a běžecké formě, ne?

Ták, určitě. Trénink v horách vám může velmi pomoci zvýšit silovou vytrvalost. Avšak pozor, bydlíte-li v nízkých polohách, může se vám stát, že po prvním tréninku budete potřebovat tři dny pauzy, protože budete mít svalovou horečku. Mějte stále na paměti, že to, co vyběhnete nahoru, budete muset také seběhnout dolů a vaše svaly na to nejsou dostatečně připraveny. Takže si ten horský svět klidně užijte, vyběhněte si nahoru, kam vám budou síly stačit, ale dolů sbíhejte velmi opatrně nebo si to sejděte pěšky. Pokud se neudržíte a seběhnete dolů jak kamzík, a uženete si svalovou horečku, tak existuje lék na to, jak se s ní rychleji vypořádat. Tím lékem je studený mokrý zábal. Jeho provedení je prosté. Namočte do studené vody prostěradlo či osušku, zabalte se do toho před spaním do tak na 5 minut. Ráno bude svalová horečka fuč. Nohy však zůstanou obouchané, takže stejně raději volte ten volnější seběh či chůzi.

Co mám dělat, když najednou přijde bouřka?

To je jednoduché. Snažte se co nejdříve dostat do bezpečí. Tím může být vaše auto či hustý les, naopak byste se měli držet dále od okraje lesa či v blízkosti osamělých stromů, sloupů či vyvýšenin terénu. Ty přitahují blesky. Nacházíte-li se někde na poli či na louce, skrčte se na bobek a mějte nohy co nejblíže u sebe.

Když je horko, často nemám vůbec chuť k  jídlu. Jako sportovec bych ale měl jíst pravidelně a vydatně. Existuje nějaký návod, jak se stravovat v horkém počasí?

Návodem vám může být to, jak se stravují středomořské národy. To znamená, jezte více malých porcí, rozdělených do celého dne. Jezte lehká jídla s převahou uhlovodanů (cukrů), méně tuku a bílkovin, protože uhlovodany zatěžují krevní oběh méně než právě tuky a bílkoviny. Určitě vhodnou alternativou jsou datle, které v hojné míře slouží beduínům jako zdroj potravy v poušti. Dále lze doporučit saláty, ovoce, zeleninu, sýry, ryby nebo libové maso, ale pouze při správném skladování, neboť při vysokých teplotách se v potravinách množí bakterie, které mohou snadno způsobit zažívací potíže. Proti bakteriím vám pomůže i správná kuchyňská hygiena: udržujte své ruce a pracovní plochy, kde si připravujete jídlo, čisté. Oddělujte syrové a vařené jídlo.

Když rozmrazujete hluboce zmrazené jídlo v lednici, tak vodu, která z něj vytéká, zachycujte do zvláštní nádoby, aby nedošlo ke kontaminaci jiných potravin uložených v lednici.

Když si jídlo ohříváte, tak byste jej měli na několik minut držet minimálně na teplotě 70 stupňů, lépe přes tuto teplotu. Sýry, salámy, máslo nikdy nenechávejte na přímém slunci.

Pokud dáváte ovoce do ledničky, tak jej tam nedávejte v plastikových obalech. Ovoce v nich zahnívá.

Často cestujeme o dovolené z místa na místo a já nemám čas na pravidelný trénink. Můžu za tuto dobu ztratit formu, kterou jsem před tím dlouhodobým tréninkem získal?

Formu, kterou jste získali dlouhodobým usilovným tréninkem, nemůžete ztratit za tři týdny. Ale je jasné, že když se tělo přizpůsobuje tréninkovému zatížení, tak obráceně, pokud toto zatížení ochabne, tak forma také mírně utrpí. Nebo jinak, jako se tělo přizpůsobuje zvyšující se zátěži, tak se též snadno a rádo přizpůsobuje tomu, že nic neděláme. Je to i otázka psychiky. Pokud si budete připouštět, že vaše forma tím, že jste snížili o dovolené tréninkovou zátěž, bude klesat, tak klesne. Zkuste si to postavit tak, že období dovolené je období, kdy tělu poskytujete regeneraci a odpočinek poté, co jste jej dlouhodobě vystavovali zvýšené zátěži. Pokud k tomu takto přistoupíte, vaše forma neutrpí, ba naopak, bude to na ni mít blahodárný vliv. Navíc i o dovolené si můžete najít buď ráno, nebo navečer čas na krátké vyběhnutí či cvičení, abyste tělo nenechali úplně ladem.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (13 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas79
Asics102
Brooks16
Inov-846
Icebug4
Hoka One19
Mizuno49
Newton2
NB20
Nike47
Salming301
Salomon32
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot4
Jiné, zde neuvedené značce41
Běhám bos, bot netřeba12
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků