logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sportování dříve narozených (veteránů)

Sportování dříve narozených (veteránů)

Běhání a sportování dříve narozených (veteránů) má svoje specifika, jednoznačně je však pro ně prospěšné. Na téma běhání (sportování) dříve narozených jsem byl dvakrát tázán behej.com, kde jsem na to pak odpovídal. Tento týden vám nabídnu první sérii otázek, respektive odpovědí na ně. Za týden druhou část a za dva týdny se k tomuto tématu vyjádří ve svých příspěvcích Miloš KrálíčekOldřich Setunský.

Jak moc by měl brát dříve narozený v potaz svůj věk – pokud vůbec?

Veterán by měl rozhodně brát v potaz svůj věk, přeci jenom už není žádný mladík, že? Na problém sportování veteránů je třeba se podívat z několika úhlů, respektive je třeba si je rozdělit aspoň do dvou skupin. Veterán, který sportuje celý život, tudíž má dobrou kondici a na veterána, který se začal aktivně hýbat až ve veteránském věku. S tím velmi souvisí odpověď na další otázku. Pak jsou tu ještě veteráni, kteří se začali věnovat sportu na doporučení lékaře. Každá tato skupina má svá specifika, která je třeba brát v úvahu. Každopádně pokud budu mluvit o veteránech běžcích či běžkyních, tak pro většinu z nich je ze zdravotního hlediska nejvhodnější se spíše věnovat vytrvalostnímu běhu, než se honit za rekordy a časy. To se týká všech veteránů, bez ohledu na to do které skupiny, jež jsem výše uvedl, patří

Má dříve narozený šanci na skutečné zlepšování výkonu nebo je odkázán už jen na udržování a přepočty času...

Dříve narozený, který se věnuje běhání celý životjako jsem třeba já, se samozřejmě už bude stěží zlepšovat a i udržení výkonnosti je problém. Ale ani tento nemusí ve veteránském věku na běh zanevřít, vždyť na závodech soutěží se svými vrstevníky, a ti se veskrze také už jen „zhoršují“. Tedy co se dosahovaných časů týče. V hodnocení veteránů podle „maďarských" tabulek, kde se dosažené časy přepočítávají podle věku, může dát na zadek i mnohem mladším závodníkům. Pak existují i výjimky jako třeba Smrčka či Blanka Paulů, ale i jiní, kteří i v pokročilém věku jsou schopni mnohem mladším ukazovat záda. Vše je to o přístupu k tréninku a o životních prioritách.

Dříve narozený, který začne běhat třeba v 60ti letech, a mám mezi svými svěřenci i takové se může zlepšovat cca do 65 let věku, jeho tělo není ještě unaveno během a i psychicky (není vyzávoděný – stále má motivaci).

Dříve narozený běhající pro zdraví, pak tuhle otázku vůbec neřeší, tomu jde hlavně o to, aby s pomocí běhu, tady však doporučuji kombinaci různých pohybových aktivit – lepší stimulace celé nervosvalové soustavy, kardio systému, kostry i psýchy, aby nejen běhal, ale i plaval, jezdil na kole, věnoval se turistice…

Jsou větší výkyvy výkonnosti typické pro 40+ nebo je to individuální

Ano, je to hodně individuální. Záleží hodně na životních prioritách toho, kterého člověka a také na podpoře jeho okolí. Zase, pokud zapátrám ve svých „pamětech“, najdu tam řadu svěřenců, kteří po absolvování prvního maratonu najednou „ožily" protože jejich rodina se na ně začala dívat úplně jinýma očima. Už to nebyli stárnoucí tátové či mámy, ale lidé, kteří jsou schopni dosáhnout něco úžasného, co stojí za to následovat. Není to většinou hned, ale během pár let, jejich děti zjistí, že na tom běhání skutečně něco je, že to, že jejich rodiče začali běhat, to nebyl únik od rodiny, od denních starostí, od zaměstnání, od nich, ale naopak, že díky tomu, že začali běhat, teď jsou schopni opět stíhat vše tak, jako třeba v 35 letech. To samozřejmě „mladým" imponuje a rozhodnou se nečekat, až jim dojde míza, a začnou s běháním dřív. Prostě a jednoduše lze říci a platí to pro každý věk: Běh navrací člověku mládí, rozproudí v jeho těle mízu a to v kterémkoliv věku. Ono je tomu tak doslova, když si uvědomíme, že naše chodidlo funguje jako lymfatická pumpa. To znamená, že při tom jak došlapujeme, tuto pumpu uvádíme v činnost, uvádíme v činnost náš lymfatický systém, tím posilujeme imunitní systém, tím se nám rozproudí v těle životodárná energie a to je celé tajemství toho, že běh, ale i chůze člověku navrací mládí. A je zcela lhostejné zda běháte celý život nebo s tím začnete až ve veteránském věku. Jen v tom veteránském věku je to najednou více vidět a hlavně ten „postižený" to daleko více vnímá. Což jej samozřejmě nakopne směrem vzhůru k lepším výkonům, neb má pocit, že může lítat, že může skály lámat. Pokud to dělá rozumně, může z toho těžit a být aktivní až do konce svých dní, pokud propadne pocitu, že najednou může všechno, může jej to zlomit. To je riziko toho, když se veterán zblázní a nezná správnou míru, ale to riziko může postihnout nás všechny, bez ohledu na věk.

Jak hledat trenéra nebo běžeckého guru, když už je člověk v pozici (i profesionální) seniora

Jak ho hledat? U veteránů je to trošku složitější, ten člověk jim musí i lidsky sedět, musí je chápat, musí s nimi soucítit. Prostě veterán by si, než si vybere toho svého trenéra, měl o něm něco přečíst, poznat ho osobně a pak se společně s ním pustit do práce.

Jak vystavět efektivní trénink na dlouhé distance tak, aby pokud možno co nejméně narušoval ostatní povinnosti /rodina, práce/

Dobrá a svým způsobem těžká i snadná otázka. Ta těžkost spočívá v tom, že „veterán" musí vědět co chce, což už v jeho věku většinou ví, ale někdy také ne. Pokud to ví a chce na sobě pracovat, tak je to snadné. Prostě trénink se postaví tak, aby si přišel na své – dobře si zaběhal, bez pocitu, že rodinu šidí, a rodina z toho měla také prospěch protože táta nebo máma najednou stíhají daleko více věcí než dřív, jakoby levou zadní, protože našli čas, kdy mohou být sami sebou, očistit se od životních stresů. Ale abych byl konkrétní. Když mi klient napíše, že může běhat jen v týdnu, od – do, a víkendy potřebuje volné, tak se společně snažíme trénink postavit (vždy je to společná práce) tak, aby měl daný člověk možnost běžecky růst. To znamená vždy je tam zachována posloupnost intenzivnější trénink, tím může být i velmi dlouhý běh, kdy se nabíhají před maratonem vzdálenosti přes 30 kilometrů, s dnem, kdy se jde jen vyklusat, aby tělo mělo možnost ten náročný trénink strávit, a to doslova.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Miloš | 20. 8. 2012 14.40 hod. | 213.192.18.xx
Jelikož jsem již v kategorii 40+, a běháním jsem se vrátil k aktivnímu pohybu po téměř 20 letech, chtěl jsem si kdysi porovnat svoji současnou výkonnost se svými výsledky juniorského atleta, ale v maďarských tabulkách jsem našel pouze srovnání (bodování) různých disciplín vzájemně, nikoliv ale stejné disciplíny pro různý věk, jak píšete.
Možná jsem koukal špatně, možná do jiných tabulek – mohli byste, prosím, poskytnout nějaký konkrétní odkaz, kde by bylo možné tyto tabulky pro porovnání sportovců různého věku nalézt?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běhání napříč věkem

všechny články Běhání napříč věkem

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : pokračování: jsem přesně 2 a čtyři dny měsíce od operace a chodím bez berlí, musím sice pomalu, ale…»
  • Běžecké středy Běžecké školy na Praze 14 – Černém Mostě : Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda i v letošním roce probíhá příprava pokročilých běžců, zda…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : Dobrý den, mapa závodu je vždy dostupná na stránce runczech.com Může se stát, že trasa se nebude…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků