logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Tréninkový plán – jak na něj

Tréninkový plán – jak na něj

To, po čem nejvíce voláte, jsou články a tréninkové plány. Zapátral jsem v hlubinách svého notebooku a objevil historii. Jak sami víte – vše už tu jednou bylo, takže pro některé z vás budou tyto články stará vesta, ale pro ty, co začínají až nyní, to budou poklady, které hledají a nenacházejí. Výhoda Běžecké školy je v tom, že zde mohu vše vkládat tak, aby to mělo určitý řád, v jehož rámci není těžké se pak orientovat v tom, co hledám – hledáte.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 29.9.2009

Mnozí z vás vědí, že běh, běhání, psaní o běhání a trénink jsou pro mě zatím víc koníčkem než prostředkem k obživě. Postupně však činím kroky, aby i toto se změnilo a já se mohl tomuto svému celoživotnímu koníčku plně oddat. Oddat tak, aby byl co nejvíce ku prospěchu všem mým přátelům – každý běžec, každý, kdo mě požádá o radu, se pro mě stává přítelem, neb začíná plout na stejné lodi se mnou, jsme zachyceni na stejném laně, šplhajíce k vrcholu své hory …, takže nastává čas, kdy budeme čím dál více spolu, kdy budu více pro vás…, věřím, že to poběží a jak říká Dana: „To pude" :), protože proč by to jít, běžet nemělo?

Takže přichází první z nekonečného seriálu článků věnovaných běhání – jejich přesný seznam nečekejte, každé další pokračování bude vycházet jednak z vašeho zájmu – z toho, o co si budete psát, z ročního období a někdy z toho, co mi našeptá intuice. Co však bude trvalé, bude tréninkový plán, který bude články doprovázet.

Další radostnou zprávou pro vás věřím bude, že nám byla předána databanka Poradny, kterou jsem měl na behej.com. Trošku si s ní s Martinem a Danou pohrajeme, aby její obsah byl pro vás přehlednější a také bude muset projít gramatickou úpravou, protože její naplňování probíhalo tak, že jsem začal v deset večer odpovídat na vložené dotazy, o půlnoci odpověděl poslední – dvacátý dotaz a během dalšího dne na mě čekalo dalších 20 či více dotazů. Že pak čeština brečela, není divu – ona by brečela i tak, ale takto už nebylo v silách nikoho to jakkoli korigovat. To píšu jen proto, abyste věděli, proč třeba nejsou všechny ty dotazy a odpovědi, které Poradna obsahuje, ihned zveřejněny.

Vím ze svých nepřeberných vlastních zkušeností, že i člověk, který je veden, udělá při tréninku spoustu „blbostí“, tím spíše ten, který je ponechán napospas pouze sám sobě. Náš čas je velmi drahý a chceme-li to s během někam dotáhnout, je dobré ctít určité zásady. Člověk bez vedení většinou rád hledá třetí cesty, může mít kliku a třetí cestu najít, většinou ale třetí cesta vede, no víte kam? :)

Vím také z vlastní zkušeností, že i člověk vedený častokrát zbloudí a to nejen obrazně resp. skutečně, když zakufruje, ale i v tréninku. Je to naprosto v pořádku, protože bez toho, že bychom nehledali to, co nám nejlépe sedí, bychom nikdy nezjistili, kudy cesta nevede a co nám nejvíc svědčí.

Takže to, co vám budu v tréninkových plánech podávat na zlatém podnose, berte jako návod k tomu, jak by váš trénink měl vypadat. To, co bude napsáno, berte jako bernou minci tak ze 75 %. Ten zbytek je vaše individualita, kterou ani ten nejlepší trenér nedokáže nikdy zcela postihnout.

Nejdůležitější radu si nechám na závěr a zní: „Poslouchejte své tělo a nesnažte se nad ním zvítězit hlava nehlava." Tak jak s ním budete zacházet, tak vám bude sloužit a pamatujte si, čím déle trvá cesta nahoru, tím déle tam můžete pobýt a tím déle to trvá, než se vaše výkonnost rozplyne. I Dana dnes, přestože minulý týden o tom tak sugestivně psala ve svém Deníčku, pochopila podstatu vytváření základny – to, k čemu je dobré se v určitých fázích tréninku držet na nižších tepových frekvencích.

Mě pak při našem dnešním společném běhu konečně napadlo, jak to přiblížit, aby tomu „snad" všichni rozuměli. Jde o to vybudovat co nejširší základnu pro rozvoj vašich fyzických schopností – základnu pyramidy. Pyramidu každý zná, představit si ji není problém, takže každému je jasné, že čím širší je základna, tím výše můžeme postavit její špičku. Bohužel většině lidí chybí trpělivost a tak spěší. Velmi často se stává, že v důsledku toho, že mnoho let nic nedělali, mají sílu, jejich tělo není opotřebované a tak je schopné zvládat celkem vysoké tréninkové dávky. Vhodné potravní prostředky na urychlení regenerace jim to ještě usnadní. Během dvou tří let dosáhnou poměrně vysoké výkonnosti. Ale tady začne problém, tělo nemá dostatečnou základnu a tak se začne pod dalším náporem hroutit – únavové zlomeniny, trhající se vazy, šlachy, výrůstky, ztráta imunity – však to mnozí znáte a nejen z vrcholového sportu. Tady ta stavba vypadá tak, jako třeba televizní věž v Berlíně. Vysoký sloup, v jeho dvou třetinách kavárna a pak špička. My jsme svou netrpělivostí dosáhli toho, že jsme vybudovali svůj základ v místě té kavárny a když chceme jít výš, dál, materiál, který celou konstrukci nese se najednou zhroutí. Prostě víc, než na co byl stavěn, neunese.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Rad | 2. 10. 2009 15.13 hod. | 193.85.241.xxx
Děkuji za odpověď a navíc příznivou, R

Rad | 2. 10. 2009 12.12 hod. | 193.85.241.xxx
Dobrý den, prosím Vás rád bych se Vás zeptal na názor. Před rokem a půl jsem začal běhat, a můj režim se nyní ustálil na dvou výbězích (nyní asi hodinových) za týden-a to nepravidelně zhruba ST-SO/NE.
Rád bych běhal i víc, ale zatím s tím nic víc nelze udělat. Vadí to tělu hodně, že je to jen 2x a navíc nepravidelně? (Moje tělo si zatím moc nenaříká) děkuji za odpověď , Ra

fotoMiloš Škorpil: Rad, běhat dvakrát týdně není vůbec na škodu tělu ani ničemu jinému – horší by bylo se nehýbat vůbec. Bokud ti to takto vyhovuje resp. nemůžeš s tím nic dělat, nědělej si s tím vůbec hlavu a užívej si toho, co je. Přeji krásné běhání.

Simča | 30. 9. 2009 9.16 hod. | 212.27.204.xx
Ahoj Miloši, vzhledem k blížící se zimě bych uvítala článek o zimním běžeckém oblečení- co si obléci, co a jak chránit, aby to člověk neodmarodil, aby mohl běhat i přes zimu. Bylo by to možné?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Trénink pro začátečníky i pokročilé

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Eliud Kipchoge pokořil světový maratonský rekord! : Autor smíchal dvě skutečnosti dohromady. Světový rekord 2:02:57 držel Dennis Kilmetto, neoficiální…»
  • Eliud Kipchoge pokořil světový maratonský rekord! : V uvode clanku uvadzate "..., ale překonat i svůj neoficiální maratonský rekord 2:02:57 z…»
  • Eliud Kipchoge pokořil světový maratonský rekord! : Kreténismus ...…»
  • Jak trénovat týden před maratonem a jeden a půl tuctu rad k tomu : Dobrý den, za měsíc mě čeká 5start na maratonu. S trpělivostí a respektem se mi daří, především…»
  • Nike přináší dva nové modely s technologií Flyknit – Nike Zoom Fly Flyknit a Nike Zoom Vaporfly 4% Flyknit : Ahoj Miloši, kteří jsou ti další prodejci? Sháním je už týden a nikde nic :-( »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků