logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Tréninkový plán – jak na něj

Tréninkový plán – jak na něj

To, po čem nejvíce voláte, jsou články a tréninkové plány. Zapátral jsem v hlubinách svého notebooku a objevil historii. Jak sami víte – vše už tu jednou bylo, takže pro některé z vás budou tyto články stará vesta, ale pro ty, co začínají až nyní, to budou poklady, které hledají a nenacházejí. Výhoda Běžecké školy je v tom, že zde mohu vše vkládat tak, aby to mělo určitý řád, v jehož rámci není těžké se pak orientovat v tom, co hledám – hledáte.

Mnozí z vás vědí, že běh, běhání, psaní o běhání a trénink jsou pro mě zatím víc koníčkem než prostředkem k obživě. Postupně však činím kroky, aby i toto se změnilo a já se mohl tomuto svému celoživotnímu koníčku plně oddat. Oddat tak, aby byl co nejvíce ku prospěchu všem mým přátelům – každý běžec, každý, kdo mě požádá o radu, se pro mě stává přítelem, neb začíná plout na stejné lodi se mnou, jsme zachyceni na stejném laně, šplhajíce k vrcholu své hory …, takže nastává čas, kdy budeme čím dál více spolu, kdy budu více pro vás …, věřím, že to poběží a jak říká Dana: „To pude“ :), protože proč by to jít, běžet nemělo?

Takže přichází první z nekonečného seriálu článků věnovaných běhání – jejich přesný seznam nečekejte, každé další pokračování bude vycházet jednak z vašeho zájmu – z toho, o co si budete psát, z ročního období a někdy z toho, co mi našeptá intuice. Co však bude trvalé, bude tréninkový plán, který bude články doprovázet.

Další radostnou zprávou pro vás věřím bude, že nám byla předána databanka Poradny, kterou jsem měl na behej.com. Trošku si s ní s Martinem a Danou pohrajeme, aby její obsah byl pro vás přehlednější a také bude muset projít gramatickou úpravou, protože její naplňování probíhalo tak, že jsem začal v deset večer odpovídat na vložené dotazy, o půlnoci odpověděl poslední – dvacátý dotaz a během dalšího dne na mě čekalo dalších 20 či více dotazů. Že pak čeština brečela, není divu – ona by brečela i tak, ale takto už nebylo v silách nikoho to jakkoli korigovat. To píšu jen proto, abyste věděli, proč třeba nejsou všechny ty dotazy a odpovědi, které Poradna obsahuje, ihned zveřejněny.

Vím ze svých nepřeberných vlastních zkušeností, že i člověk, který je veden, udělá při tréninku spoustu „blbostí“, tím spíše ten, který je ponechán napospas pouze sám sobě. Náš čas je velmi drahý a chceme-li to s během někam dotáhnout, je dobré ctít určité zásady. Člověk bez vedení většinou rád hledá třetí cesty, může mít kliku a třetí cestu najít, většinou ale třetí cesta vede, no víte kam? :)

Vím také z vlastní zkušeností, že i člověk vedený častokrát zbloudí a to nejen obrazně resp. skutečně, když zakufruje, ale i v tréninku. Je to naprosto v pořádku, protože bez toho, že bychom nehledali to, co nám nejlépe sedí, bychom nikdy nezjistili, kudy cesta nevede a co nám nejvíc svědčí.

Takže to, co vám budu v tréninkových plánech podávat na zlatém podnose, berte jako návod k tomu, jak by váš trénink měl vypadat. To, co bude napsáno, berte jako bernou minci tak ze 75 %. Ten zbytek je vaše individualita, kterou ani ten nejlepší trenér nedokáže nikdy zcela postihnout.

Nejdůležitější radu si nechám na závěr a zní: „Poslouchejte své tělo a nesnažte se nad ním zvítězit hlava nehlava.“ Tak jak s ním budete zacházet, tak vám bude sloužit a pamatujte si, čím déle trvá cesta nahoru, tím déle tam můžete pobýt a tím déle to trvá, než se vaše výkonnost rozplyne. I Dana dnes, přestože minulý týden o tom tak sugestivně psala ve svém Deníčku, pochopila podstatu vytváření základny – to, k čemu je dobré se v určitých fázích tréninku držet na nižších tepových frekvencích.

Mě pak při našem dnešním společném běhu konečně napadlo, jak to přiblížit, aby tomu „snad“ všichni rozuměli. Jde o to vybudovat co nejširší základnu pro rozvoj vašich fyzických schopností – základnu pyramidy. Pyramidu každý zná, představit si ji není problém, takže každému je jasné, že čím širší je základna, tím výše můžeme postavit její špičku. Bohužel většině lidí chybí trpělivost a tak spěší. Velmi často se stává, že v důsledku toho, že mnoho let nic nedělali, mají sílu, jejich tělo není opotřebované a tak je schopné zvládat celkem vysoké tréninkové dávky. Vhodné potravní prostředky na urychlení regenerace jim to ještě usnadní. Během dvou tří let dosáhnou poměrně vysoké výkonnosti. Ale tady začne problém, tělo nemá dostatečnou základnu a tak se začne pod dalším náporem hroutit – únavové zlomeniny, trhající se vazy, šlachy, výrůstky, ztráta imunity – však to mnozí znáte a nejen z vrcholového sportu. Tady ta stavba vypadá tak, jako třeba televizní věž v Berlíně. Vysoký sloup, v jeho dvou třetinách kavárna a pak špička. My jsme svou netrpělivostí dosáhli toho, že jsme vybudovali svůj základ v místě té kavárny a když chceme jít výš, dál, materiál, který celou konstrukci nese se najednou zhroutí. Prostě víc, než na co byl stavěn, neunese.

Takže dost řečí a vyražme na první tréninkový týden.

Nejdřív pár slov o tom, pro koho jsou určeny jednotlivé tréninkové plány:

ZAČÁTEČNÍCI – začínající běžci. Tento plán je psán pro ty, kteří s pravidelným běháním začínají a rádi by si někdy zaběhli maraton, ale zatím neuvažují o nějakém čase, ani konkrétním jiném závodě, spíše jim jde o to, jak zařadit pravidelný běh do svého života. Ti, kteří se budou řídit tréninkovým plánem Přípravky, si mohou uvedený čas rozdělit na intervaly např. tak, že tento čas absolvují střídáním běhu a chůze po 2 minutách. Tréninkové plány VYTRVALCITEMPAŘI jsou určeny těm, kteří už mají „pár“ běžeckých kilometrů za sebou a uvažují o nějakém konkrétním závodě či čase. Každý jsme trochu jiný a vyhovuje nám něco jiného, někteří běžci doslova nesnáší tempové tréninky, pro ty je určený tréninkový program nazvaný VYTRVALCI. Ne že by neobsahoval tréninky tempa, rychlosti a síly, ale tento trénink bude schován pod tréninky označenými FARTLEK. Jiní si zase stále musí měřit, za jak dlouho či krátce určitý úsek uběhli, pro ty bude tréninkový program „TEMPAŘI

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Rad | 2. 10. 2009 15.13 hod. | 193.85.241.xxx
Děkuji za odpověď a navíc příznivou, R

Rad | 2. 10. 2009 12.12 hod. | 193.85.241.xxx
Dobrý den, prosím Vás rád bych se Vás zeptal na názor. Před rokem a půl jsem začal běhat, a můj režim se nyní ustálil na dvou výbězích (nyní asi hodinových) za týden-a to nepravidelně zhruba ST-SO/NE.
Rád bych běhal i víc, ale zatím s tím nic víc nelze udělat. Vadí to tělu hodně, že je to jen 2x a navíc nepravidelně? (Moje tělo si zatím moc nenaříká) děkuji za odpověď , Ra

fotoMiloš Škorpil: Rad, běhat dvakrát týdně není vůbec na škodu tělu ani ničemu jinému – horší by bylo se nehýbat vůbec. Bokud ti to takto vyhovuje resp. nemůžeš s tím nic dělat, nědělej si s tím vůbec hlavu a užívej si toho, co je. Přeji krásné běhání.

Simča | 30. 9. 2009 9.16 hod. | 212.27.204.xx
Ahoj Miloši, vzhledem k blížící se zimě bych uvítala článek o zimním běžeckém oblečení- co si obléci, co a jak chránit, aby to člověk neodmarodil, aby mohl běhat i přes zimu. Bylo by to možné?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Trénink pro začátečníky i pokročilé

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků