logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak vyladit formu na den D

Jak vyladit formu na den D

Podzim je běžecky mimořádně důležitým obdobím. Většina běžců má v termínové listině zatržen na konci září nebo v říjnu svůj závěrečný závod sezony.

Na něm chtějí pochopitelně uspět a předvést své maximum. Problémem mnoha z nich však je, že se jim to nepodaří. Trénují jak šílení, ale výsledek je špatný. Ani omleté zaklínadlo „všechno je v hlavě" nepomohlo...

Ten, kdo chce dosáhnout kýženého cíle, musí nutně začít využívat moderních vědeckých poznatků. Problematikou správného vyladění formy se nejnověji zabýval sportovní psycholog MUDr.Rabbit. Na základě svých zjištění běžcům doporučuje rozdělit si celý tento složitý proces jednoduše na tři části (vyladění, forma, den D) a pak je postupně všechny natrénovat.

Samotné ladění by nám nemělo činit žádné větší obtíže. Všichni máme doma televizní a rozhlasové přijímače, můžeme proto ladit každý den (klidně i několikrát denně). Vytrvalci s hudebním sluchem jsou ve výhodě, mohou totiž využít i strun a kláves na svých domácích hudebních nástrojích.

Při procesu vylaďování se významně projeví rozdílná psychika běžců a běžkyň. Dámy umí například lépe vyladit své běžecké oblečení a obutí. K tričku příslušné barvy prostě dokoupí stejně barevné elasťáky, bundu, ponožky, čelenku, ledvinku a boty – a je vyladěno.

Pokud jde o druhou část sledovaného procesu, připravující se vytrvalkyně zde mohou využít zkušenosti s formami na pečení. Ale pozor – vhodné jsou pouze klasické bábovky nebo velikonoční berani. Výsledkem používání formiček na cukroví by totiž potom byla právě tak malá forma závodní!

Běžci-muži by se měli zaměřit spíše na intenzivní studium různých právních předpisů a normativních aktů, neboť u těch je zaručeně forma důležitější než obsah. Zesílit trénink formy mohou třeba aktivní politici (pokud jsou součástí nějaké stranické platformy), nebo požárníci a vojáci ve výslužbě (visí-li jim ještě ve skříni uniforma).

Zbývá třetí část. U ní je rozhodující, zda se dotyčný jedinec dokáže po celý tréninkový den soustředit právě a jenom na jednu danou činnost nebo věc. Možností je opravdu mnoho; záleží jen na tom, co komu vyhovuje: Dláždění, Doučování, Drátkování, Dlabání, Dumání, Dobíjení, Dostihy, Dort, Drahokamy, Dredy, atD.

V samotném závěru své studie dává MUDr.Rabbit dobře míněnou radu všem, kdo jsou až přespříliš precizní, takže by jim zaměření na den D mohlo být málo. „Nepokoušejte se o vyladění formy na hodinu H. Váš výkon v závodě by pak totiž opravdu mohl být na H...“.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 8178/8032×, 2 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

zuzu | 1. 10. 2012 9.03 hod. | 85.71.35.xxx
Pane doktore, to je trefa do černého :-))

Miloš | 29. 9. 2012 9.30 hod. | 195.22.49.xxx
Nemohu jinak než: Dr. Rabite – famózní!!!

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice95
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků