logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zase ta pata špička – že už si s tím nedají ti běžečtí mágové pokoj

Zase ta pata špička – že už si s tím nedají ti běžečtí mágové pokoj

Tak nám začala houbařská sezóna. Čas, kdy jeden neví, na co by při tom hledání hub myslel, a tak ho napadá, jak ono to vlastně je s tím rozdílem v běhu černocha a bělocha.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Rozdíl mezi běžeckým stylem Afričana a bělocha
  2. Každý z nás se může přiblížit svému ideálnímu běžeckému stylu
  3. Styl a rychlost
  4. Při běžeckém stylu je podstatné
  5. Běžecký styl je jako vybrat si optimální běžeckou botu pro svůj běh

Musím přiznat, že to, co ve svém článku na behej.com píše Luboš Brabec, má hlavu a patu, možná by se tam vešla i ta špička. Ostatně k podobným závěrům včetně toho v posledním odstavci, jsem došel už v době,kdy se díky Born To Run celý tenhle humbuk strhnul.

Přesto si dovolím s některými závěry nesouhlasit, tedy pokud jde o správný běžecký styl. Ne proto, že to je to, co mě nejvíc odlišuje od ostatních trenérů, ale protože v daném článku jsou některé věci opomenuty. Možná je Tucker a Dugas, či japonští experti také zvažovali, ale zatím nepublikovali, nebo prostě jim nepřisuzují takovou důležitost jako já.

V článku se uvádí, že každý máme svůj běžecký styl, který se liší od stylu druhého. Naprostý souhlas, i to, proč tomu tak je, výška, váha, poměr mezi délkou nohou a trupu… sedí. Co nesedí, je srovnávání s údery v tenise např., vždyť špičkoví hráči hrají své údery také každý trošku jinak, přestože se mluví o forhendu, bekhendu, prohozu, podání, smeči… Takže říkat v tomto kontextu, že neexistuje něco jako ideální běžecký styl, je hloupost.

Jistěže ideální běžecký styl neexistuje, tedy existuje, ale jen jako model, který má přesné parametry. Stejně jako v tenise či jiných sportech se k němu můžeme přiblížit, vezmeme-li v potaz, že každý z nás je jiný – jinak narostlý.

Rozdíl mezi běžeckým stylem Afričana a bělocha

Osobně by mě zajímalo, jestli se někdy někdo ptal afrického běžce, jestli přemýšlel o svém běžeckém stylu. Řekl bych, že takový Abebe Bikila, či Haile Gebreselassie nikdy o tomto moc nepřemýšleli, ale prostě běhali a běhali. Problém bílého běžce tedy v posledních 50ti letech je, že běhá jen při tréninku a zbytek času tráví buď na zadku nebo na zádech. Prostě pro Afričany je běh naprostou samozřejmostí, patří k jejich životnímu stylu, kdežto u bělochů je to jen zpestření jejich života.

Stejně jako nemůže být každý Federer, Nadal, Djokovič či Martina Navrátilová, kteří tenisu doslova obětují svůj život, i když oni to určitě jako oběť neberou, nemůže být každý Nurmi, Zátopek, Salazar – vynikající vytrvalci minulosti, kteří dávali běhu také vše. Problém dneška je civilizace, tedy civilizace v západním světě, která sice za člověka udělá cokoliv, ale také jej připravila o sílu, rychlost, obratnost. A bude ještě hůř, ne nadarmo poslední výzkumy dokazují, že člověku chybí denně 40 minut pohybu, zatímco před 20 lety to bylo 20 minut.

Můžeme si vymýšlet kdejaké výmluvy, proč nemůžeme být tak dobrými běžci jako Afričané, ale to je tak všechno, na co se zmůžeme. Pokud budeme hledat jen výmluvy a nepostavíme se k pohybu čelem, nejenže budeme jako běžci čím dál tím ostudnější, ale jako druhu nám bude hrozit vyhubení. Takže jediný lék je – začít se hýbat, pravidelně hýbat!

Každý z nás se může přiblížit svému ideálnímu běžeckému stylu

Na tom trvám. Zároveň jsem stále přesvědčen, že pokud bude člověk většinu času – už od mala – trávit na nohou a ne na zadku, jeho styl bude ideální (vzhledem k jeho fyzickým parametrům), nebo se mu bude velmi blížit. Určitě však bude mít problém se stylem, když bude běhat jen hodinu denně a začne s tím ve 20, 30, 40 či později. Jde i o to, že do běžeckého stylu se velmi promítá i to, jak se daný jedinec vnímá vzhledem ke svému okolí, jak tomu přizpůsobuje své chování, to znamená, že do běžeckého stylu se velmi promítá i psychika jedince. Stačí se podívat, jak „klackovitě" běží ten, který tím chce dát na vědomí ostatním, že běh vlastně vůbec nežere. Že se tohle pak projeví ve chvíli, kdy běh začne „žrát“, je nabíledni.

Styl a rychlost

Naprosto souhlasím, že na běžeckém stylu se projevuje to, zda člověk běží rychle, svým tempem, nebo se rozklusává či vyklusává – běží volně. Jde o to, že v optimální rychlosti ten, který má zafixován „správný běžecký styl" (styl blížící se správnému běžeckému stylu ve vztahu k jeho fyzickým parametrům), poběží v lehkém náklonu a prvotní kontakt bude na přední části nohy (ne na špičce!), na zadní části bříška (jako když běžíte v běžeckých tretrách, které jsou v přední části prohnuty vzhůru, či v  Newtonech), pak vlivem rychlosti doklapne na patu (kontakt s patou je velmi rychlý a pouhým okem skoro nezachytitelný, ale je tam), načež dojde k odvalení nohy po celé ploše nohy, respektive boty. Když člověk běží, co noha nohu mine, tak běží více vzpřímeně a přirozeně dopadá na patu, respektive spíš na celé chodidlo.

Při běžeckém stylu je podstatné

Práce kotníku (doklapnutí a odvalení) – proto se provádí běžecká abeceda

Mírný náklon dopředu – aerodynamika v praxi

Zpevněný střed těla – core

Noha při dopadu na zem pod tělem (pod těžištěm) – toto dělá největší problém, neboť ne nadarmo se říká: „Běh je kontrolovaný pád“.

Většina lidí vlivem ztráty celkové pružnosti se bojí, že když se nakloní dopředu, spadne na ústa. Z míry je vyvádí, že když se nakloní, tak také okamžitě zrychlí a pak Miloš říká, že mají běžet pomalu. To pomalu je ale velká proměnná – pomalu je na hranici 65 – 75% TF max. To při špatném stylu může znamenat u někoho tempo 6 minut na kilometr, při správném 5:30. Rychlost se zvýší, ale protože do rychlosti vám pomáhá i vaše hmotnost, která vás při špatném stylu naopak brzdí, tak tepová frekvence zůstává stejná. A řekněte – není větší zážitek užívat si pohodový běh a přitom běžet daleko rychleji?

Běžecký styl je jako vybrat si optimální běžeckou botu pro svůj běh

Poslední úvahu v tomto svém zamýšlení se nad správným běžeckým stylem věnuji tomu, co ještě nikde moc nezaznělo: Správný běžecký styl je to samé jako běžecká bota vhodná pro mé nohy!

Víte, že každému radím, když se mě ptá, jak si vybrat správně běžeckou obuv, aby si zašel do obchodu, kde je co největší výběr značek a typů, a nechal si prodavačem předložit od každé značky po botě, odpovídající tomu, kde a nač ji chce používat (silniční, trailová, tréninková, závodní, relaxační, minimalistická), vyzkouší si každou z nich, trošku se v ní po krámu proběhne a koupí si tu, která se nejlépe zamlouvá jeho noze, v níž se nejlépe cítí a to bez ohledu na značku a design.

Stejné je to se správným běžeckým stylem, který je naprosto stejný pro každého, ale jemuž se může s přihlédnutím ke svým fyzickým parametrům a fyzické kondici přiblížit, nebo na němž může pracovat, což mu přinese tyto benefity:

  • bude běhat rychleji při stejných tepových frekvencích
  • bude mít obecně ze svého běhu lepší pocit
  • nebude přetěžovat svaly, šlachy, svaly, klouby, bedra, naopak naučí to vše spolupracovat, čímž sníží riziko zranění.

Podzim je nejlepší čas, začít pracovat na běžeckém stylu, neboť než začne jarní běžecká sezóna, budete už jej mít zmáknutý. Výjimečná možnost se vám nabízí na běžeckém soustředění v hotelu Francis ve Františkových Lázních od 14. do 18. listopadu, kde se vám budu moci věnovat víc než jindy, protože na to budeme mít i celou noc.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Adam | 2. 10. 2012 9.17 hod. | 109.71.213.xx
Lucie, ty proste soudis lidi jen podle vnejsich znaku. Beham v minibotach uz nejaky ten patek (a deset let jsem behal orientak v tretrach po lese) a vis co? Obcas si vezmu sporttester s krokomerem, obcas si pustim do usi MP3 – jak mam naladu, jak se mi chce. Nekdy chci toho pruvodce, mit zaznam tempa a tepove reakce, jindy ne. Dle tebe jsem tedy pokrytec, pritom me vubec neznas a hazis do jednoho pytle s uplne jinymi lidmi s uplne jinymi motivacemi. Davas dohromady vsechny minimalisty, nerozlisujes je a vnucujes jim svoji predstavu toho, co chteji a maji delat, a na zaklade teto sve predstavy je pak soudis. To je pro me ukazka chybejiciho respektu. Respektovat pro me znamena primarne nesoudit druhe podle svych predstav.
Stejne tak ja muzu dokolecka kritizovat vsechny ty lidi, kteri v predchozich letech rikali, ze behat se ma jenom v odpruzenych botach. Bylo to v temer kazdem clanku, v kazde diskuzi, v kazde knize o behani. Nechte si vysetrit dopad, poridte si boty a vlozky namiru. Propagande nebylo kam uhnout a pritom to temer nikomu neprislo divne. Kdyz s podobnymi propagandistickymi manyrami potom prijdou nekteri minimaliste, hned jsou tebou oznaceni za otravne a to vsichni minimalisti v jednom pytli. Opet ukazka tveho pojeti respektu k druhym.
Dle stejne logiky bych musel napr. vsechny prodejce bot z Triexpertu oznacit za evangelisty technobot jenom proto, ze jeden mi tvrdil, ze se neda zdrave behat bez vlozky na miru. Zatim jsem to neudelal, nebot se domnivam, ze kazdy z nich je jiny, ma trochu odlisny pohled a jinou potrebu vyjadrit tyto sve pohledy v ruznych diskuzich.

Lucie | 1. 10. 2012 15.47 hod. | 95.15.166.xx
Adam: respekt k druhym mam, asi jsi spatne cetl muj prispevek. Sama behavam bosa na mi samotne vyhovujicim terenu. Ale delala jsem to od detstvi, nepotrebovala jsem na to modni trend. Velky humbuk kolem minimalismu me desi z toho duvodu, ze rada lidi, kteri cely zivot chodili v botech a kteri nemaji svuj system na minimalisticke ci bose behani pripraven to zkousi bez toho, aby byli dostatecne varovani, ze musi pomalu a s rozumem. Zda se mi zcela logicke, ze pokud nekdo chodi cely zivot v botech, pak potrebuje hodne casu na predelani. Noha a system si budou zvykat dlouho. Sama chodim hodne bosa, at uz doma nebo na cistem hladkem povrchu, v pisku atd., ale jak pisi, delam to pres 30let, nepotrebuji novou kolonku. Ano, nase nazory doznavaji zmen, ale na dnesnich hrrr minimalistech mi vadi to, ze prosazuji navrat ke korenum a pak si mnozi nasadi sluchatka nebo vezmou tester. Chci li poznat sve telo a souznit s prirodou, pak bych jej mela poznat ve vsech smerech, vedet, jake signaly mi posila...Potkam li takoveho boso bezce ci minimalistu, beru jej jako pokrytce, ten, ktery se vzda i tech dalsich vystrelku jako je MP3, proti tomu nemam ani to nejmensi. Co se mi vsak nelibi na minimalistech jako celku, at tech opravdovych ci ne je to, ze v kazde diskusi vsem sdeluji, ze jen s mini botkami ci bez nich muzeme behat spravne a opravdu si hluboce prozit beh. Bude li diskuze na tema nase zkusenosti s bosobehem (a minimalismem) nikdy si nedovolim v ni kritizovat, se zajmem si prectu zkusenosti, ovsem tento clanek neni o nasi zkusenosti, ale o tom, jak najit spravny styl. A na spravny styl behu ci doslap na predni cast nohy (nemyslim doslova spicku) nemusim bezet bosa ci v minimuskach. A mimochodem, behem se vzdy bavim (a pohybem obecne), uzivam si jej, at bosa ci ne, s knizkou ci bez knizky (jsem vasniva ctenarka, Born to run si treba jednou prectu, ale az pomine to halo kolem, to mne spise odrazuje)

marek27 | 1. 10. 2012 10.52 hod. | 88.208.93.xxx
Dušan: Důležité je běhat. A klidně o tom i řečnit. :-) Viz tuto diskusi. :-)

Dušan | 1. 10. 2012 10.44 hod. | 89.29.99.xx
Lucie: Samozřejmě,že je to dáno tím,že jsem byl nádherně mlád,nepovažoval jsem za nutné to přimomínat.Chtěl jsem naznačit,že na ladnost běhu má vliv mnohem více faktorů.Máš však naprostou pravdu,jako mnozí jiní,důležité je běhat,nikoli o tom častokrát planě žvanit.

Adam | 1. 10. 2012 10.37 hod. | 146.102.159.xx
Lucie: a nenapadlo te proste, ze se clovek prachobycejne nazorove vyviji i na zaklade ruznych predkladanych argumentu? Ze ne vsechno je jenom modni vlna, ale uvedomeni si urcitych veci? Born to run neni (alespon pro me) primarne o behani naboso, ale o behani s radosti. Vtip je v tom, ze zakladni heslo "behejte v cem chcete" spolu s teoretickymi i empirickymi informacemi o tom, ze behat se muze i bez klasickych bot, dodalo odvahu mnoha lidem to zkusit. Nekteri tomu propadli a o sve nazory a zkusenosti se chteji podelit, diskutovat. Proc z toho ti obuti delaji takove halo a kazdy clanek v zasade opakujici vyse zminene heslo z Born to run berou jako jakysi utok na minimalismus? Milosuv clanek tady opet neni o minimalismu a opet se tady roji utoky na lidi, kteri se rozhodli behat, v cem chteji, a neboji se o tu informaci podelit. Chybi mi v bezeckych diskuzich elementarni respekt k druhym viz tvuj nebo Lubisuv komentar.

marek27 | 1. 10. 2012 9.36 hod. | 88.208.93.xxx
Lucie: Otázka nestojí, zda o běhání číst nebo běhat. Zvládnout se dá obojí. :-)

Lucie | 1. 10. 2012 8.41 hod. | 95.15.166.xx
Dusane, nemuze to, ze jsi byl rychlejsi souviset s tim, ze jsi byl vyrazne mladsi? :-)) Take beham na bosa po plazi, po louce, jinde fakt ne. Born to Run jsem necetla, radeji si zabeham, nez o behani cist, ale jsem rada, ze Milos hezky nazval cele to, co se deje kolem minimalismu a behani bos – humbuk. Kdo chtel behat v neodpruzenych botach ci bos, tak mohl vzdy, ale byly modni odpruzene boty, tak hura v nich. Pak si precetli knizku, vyrobci bot vymysleli novou kategorii- minimalismus a hura, mame dalsi prodejni kolonku. Jak pise Milos, zavodky jsou de facto minimalisticke boty a kolik hobiku v nich pred timto modnim trendem behalo jen tak....Spravny styl umoznuje vytvorit zpevnene telo, core, bota za to, jak behame nemuze. Kdo beha pres predni cast chodidla, beha tak v jakychkoliv botech, nepotrebuje minimusky.

Dušan | 30. 9. 2012 22.17 hod. | 89.29.99.xx
Chlapi,díky za vysvětlující info,nejspíše se shodneme v tom,že každý extrém je špatný,tolik má zkušenost.V roce 1975 jsem začínal běhat v sálových botaskách,no,nic moc.Mé dnešní Rider 15 jsou mnohonásobně lepší,ovšem v těch botaskách jsem byl mnohem rychlejší....Naboso bych běhal na písčité pláži,tam si nedovedu představit,jak jinak.

r4d3k | 30. 9. 2012 21.18 hod. | 88.83.187.x
Dušane, já si myslím, že je to proto, že v botech jsou prostě rychlejší a běhají pro výhru. Ale o to být nejrychlejší a vyhrávat závody barefooťákům primárně nejde. Aspoň se domnívám, sám naboso moc neběhám.

Dušan | 30. 9. 2012 20.44 hod. | 89.29.99.xx
Vysvětlete mi někdo,proč afričané na závodech běhají obuti,jestliže mají dispozice a jsou způsobem života předurčeni běhat bosí a navíc běhat bos je tak geniální a přirozené!? Až bude 90 procent běžců běhat naboso,připustím,že na tom něco bude a já jsem ignorant.Argumenty,že někoho nutí běhat v botech výrobce obuvi,neberu.Ale na druhé straně,jestliže se třebas nekonečně diskutuje,znamená to,že máme ten běh rádi a povýšili jsme ho nade vše.

fotoMiloš Škorpil: Dušane, bohužel je to i o těch penězích, na druhou stranu je třeba si uvědomit, že afričané běhají závody v závodních běžeckých botách, což jsou ve své podstatě minimalistické boty.

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Memovy rozmluvy o životě

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků