logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Dan Lieberman, jeden z nejpřesvědčivějších obhájců běhání naboso, říká: „Otázka nezní, jestli běhat naboso či ne, ale jak běhat!“

Dan Lieberman, jeden z nejpřesvědčivějších obhájců běhání naboso, říká: „Otázka nezní, jestli běhat naboso či ne, ale jak běhat!“

Už sis někdy položil otázku, zda bys neměl vyhodit své běžecké boty? Ortodoxní vyznavači běhání naboso už dlouho tvrdí, že běžecké boty člověku akorát způsobují zranění a jsou příčinou nepřirozeného stylu běhu. Umírněnější z nich vám budou doporučovat minimalistickou obuv nebo ty, co chůzi naboso napodobují, které vašim nohám nechají více svobody pohybu, ale ještě stále poskytnou ochranu. Není divu, že vaše nejistota po přečtení těchto názorů roste. Mnozí z vás se pak začnou ptát, kdy bych tedy měl, nebo smím vůbec začít s běháním naboso, nebo mám běhat v minimalistických botách a jak dlouho v nich mám běhat?

Aby toho nebylo na vás málo, tak vám ještě trošku té nejistoty přidám. I Dan Lieberman, který patří k nejpřesvědčenějším obhájcům bosého běhání, k tomu říká: Existuje mnoho názorů, mnoho různých výzkumů, ale velmi málo faktů k vysvětlení esenciálních otázek pro běžce a ani bosonohé běhání není výjimkou. Musí být ještě provedeno mnoho a mnoho výzkumů a šetření, abychom na všechny otázky ohledně běhání – v čem a jak, dokázali odpovědět.

Tento harvardský profesor publikoval přede dvěma lety příspěvek v britském časopisu Nature, v němž popisoval běhání naboso jako prevenci vzniku nejčastějších běžeckých zranění. Poté se rozproudila v odborných kruzích velká diskuze na téma: Je běhání naboso lepší? Lieberman k tomu říká: To je špatná otázka. Otázka nezní, jestli běhat naboso či ne, ale jak běhat!

Lieberman zjistil, že běžci běhající naboso přirozeně začnou běhat jinak – jiným běžeckým stylem. Mají tendenci našlapovat na přední, respektive střední část nohy a ne na patu, jak to dělá 75% běžců běhajících v botách. Když poběžíte po dlouhé době bosi, zjistíte nejen, že je to nezvyk, ale také, že je to velmi namáhavé. Nohy jsou zatěžovány zcela jinak, což může vyvolávat i bolest, a konec konců i zranění!

Je velmi rozdílné, jak dobře jsou běžci na běhání naboso nebo běhání v minimalistických botách připraveni. Abyste si mohli sami vyzkoušet, jak na tom jste, přineseme vám příští týden 4 testy, jak si na tom vzhledem k možnosti vašeho běhání naboso či v minimalistických botách vaše nohy stojí. Když některý z těch testů pro vás nedopadne dobře, ještě to neznamená, že jste odsouzeni běhat po zbytek života v těžkých a odpružených botách. Ostatně, všichni renomovaní výrobci reagovali na příklon k běhání naboso či v minimalistických botách tím, že i takzvané technické běžecké boty velmi odlehčili a zmenšili rozdíl mezi patou a špičkou.

Znamená to jen to, že byste měli být při běhání naboso nebo v minimalistických botách hodně obezřetní a začínat v nich běhat opravdu pozvolna! Ostatně běžci, kteří již běhají mnoho a mnoho let, velmi často nezvládnou ani jeden z těchto testů. To by měl být pro ně jasný signál, nesnažit se ze dne na den přesedlat na minimalistické boty či dokonce začít běhat bos!

Klasické běžecké boty prostě, ať se to někomu líbí či ne, nabízejí více odpružení a podporují váš navyklý běžecký styl. Není zkrátka snadné přesedlat na jiného koně. Ale i když zvládnete všechny 4 testy hned napoprvé, k čemuž nám nezbývá, než vám blahopřát, měli byste začít běhat v minimalistických botách opatrně a pozvolna, a teprve pak přejít na pětiprstky nebo běh naboso, jinak hrozí, že sice nebudete ohrožováni zraněními, která možná jsou ovlivněna běháním v klasických běžeckých botách, ale způsobíte si zranění jiná.

Vazy, šlachy, klouby, svaly, celý pohybový aparát potřebuje čas, aby si zvykl. Vzpěrač taky nejde a nezvedne bez tréninku 100 kg nad hlavu, není totiž na hlavu padlý.

Klasické modely běžeckých bot mají většinou rozdíl mezi výškou paty a špičky 12 – 16 mm. Minimalistické běžecké boty do 4 mm změní váš běžecký styl bez toho, že byste pocítili nějaké problémy. Obuv na běžné nošení může mít prakticky nulový rozdíl, ostatně než začnete běhat v minimalistických botách či dokonce naboso, doporučuji vám několik měsíců chodit v placatých botách.

Hlavně se ale zkuste co nejvíce vyhýbat dlouhému sezení, místo toho stůjte, třeba i na jedné noze. Jen tak mimochodem není dokázáno, že bosá bota – 0 rozdíl mezi špičkou a patou – je pro každého běžce. Jonathan Wyatt, šestinásobný mistr světa v horském trailu, k tomu říká: „Zjistil jsem, že mi více sedí alespoň minimální rozdíl mezi patou a špičkou. Když nosím 0, mám tendenci spíše se zranit.“. To bohužel zjistil až poté, co se skutečně zranil!

Minimalistická obuv by měla být ve vašem botníku spíše jako vhodná alternativa, než jako výměna za klasickou běžeckou botu. Když se chcete naučit správný běžecký styl, neznamená to, že odedneška musíte začít běhat už jenom bosí. Ostatně už jsem o tom psal po společném tréninku s Patrickem Makau, který jej absolvoval v adidas Glide, tedy klasické technické botě, a přitom běžel naprosto ideálním běžeckým stylem!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavel | 23. 10. 2012 17.29 hod. | 195.113.34.xx
Jen by mě zajímalo,kolik bosých běžců praktikuje také obyčejnou bosou chůzi.Osobně ji považuji jako základ pro bosý běh.
Protože člověk,který je často zvyklý chodit bos má k bosému běhu snadný přechod.Mám pocit,že spousta běžců se zuje jen na to běhání,ale pak se zase obuje,což mi přijde dost tvrdé.
Četl jsem vyprávění někoho,že prý jako děti lítali skoro celé prázdniny naboso,mohlo to být asi tak v 70-tých letech.Tento trend oproti dnešku býval tehdy častý,říká to víc lidí a mám pocit,že v posledních několika letech se znovu začíná objevovat zapomenuté(co tu bylo celkem nedávno).

hugo | 1. 10. 2012 14.11 hod. | 62.77.89.xxx
Adame, přesně tohle by mě zajímalo taky. Do jakého věku se lze relativně rychle a bez komplikací "předělat" a od jakého věku (či sportovní minulosti) to už nejen nejde ale je i zdravotně nebezpečné.
Přeci jenom se mi nezdá že když někdo 40 let chodí v "něčem" a minimum sportuje že do pár měsíců donutí nohy se předělat.

fotoMiloš Škorpil: Hugo a Adame, výzkumy sice žádné neexistují, ale podle mých zkušeností se dá postupně přejít na minimalistické boty v každém věku, jen to prostě zabere víc času. Postupně bychom chtěli přinést sérii článků, které budou tuhle problamatiku více rozebírat. Ale každopádně bych u staršího člověka začal s chozením v těchto botách a teprve po čase, nejdříve po třech měsících, bych je začal používat i na běh, ale zase postupně, to znamená na krátké vzdálenosti, které se pak pomalinku prodlužují.

Adam | 1. 10. 2012 10.45 hod. | 146.102.159.xx
Perfektni clanek, souhlasim v zasade se vsim. Clovek, ktery desitky let chodi v botech neni vetsinou pripraven behat naboso.Na ty testy jsem velmi zvedav, resim presne tuhle otazku s mym tatou, ktery se o minimalismus velmi zajima, ale netusi, jestli si tim neublizi, Byt jsem osobne zvladl prechod na minimalisticke boty 100% a bez problemu, netusim, jak mu na takovou otazku odpovedet, protoze zadne vyzkumy v tomto smeru neexistuji a osobni zkusenost je vzdy zkreslena. To, ze nejlepsi pro vyvoj nohou u deti je nechavat je co nejvice bose, jeste neznamena, ze je to pro nenavykleho dospeleho ta spravna cesta.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Do třetice všeho dobrého a zlého : Bylo mě velkým potěšením vodit i Míru a Danu ... a v ČB. to bude už pod 2:30 h ... alespoň o…»
  • Do třetice všeho dobrého a zlého : Loni v Ústí bylo skvělé počasí... »
  • Seriál Běhej lesy pokračuje a míří na Karlštejn : Profit First »
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : já si klouby chráním Colavitalem od Swissu. Vyhovuje mi, že je chuťově dobrý a pomáhá mi klouby…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Hledám možnou léčbu chronickėho zánětu Achil.šlachy.Bohužel mi nic ze standartních léčebných metod…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků