logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Přirozený trénink – trénuj, co potřebuješ a jak potřebuješ …

Přirozený trénink – trénuj, co potřebuješ a jak potřebuješ …

Kondice? Trénink? V této sérii příspěvků ukážeme, co se za těmito slovy může skrývat a také, že čas věnovaný kondičnímu tréninku dokážeme trávit účelně, produktivně i zábavně.

Cílem kondičního tréninku jsou pro většinu z nás zdraví a výkonnost. Dobrá zpráva je, že být zdravý a výkonný je člověku maximálně přirozené. Navíc je to mnohem příjemnější, produktivnější a ve finále i levnější, než opak. Přirozené ovšem není samozřejmé. Jak a jakými prostředky toho tedy dosáhnout?

Kondičnímu tréninku nejlépe slouží praktické pohyby. Lidské tělo se jim přizpůsobovalo po mnoho tisíc let a je na ně stavěné. Člověk běhal, zvedal břemena, plazil se, přelézal překážky. Není ale nutné vracet se do jeskyně, stačí si vzpomenout na vlastní dětství. Dětské pohyby formují fyziologické dýchání jako základ držení těla a držení těla jako základ pohybu. Jsou také základem praktických pohybů pro dospělý život. Jenže trénink dělá mistra. A my se hýbeme mnohem méně, než je potřeba. Aktivní a nezastavitelné dětství většinou přechází do sedavého životního stylu. Co jsme v dětství uměli – obyčejně se hýbat, jsme úspěšně zapomněli. Právě zde nastupuje význam cvičení.

Nad pohybem moc nepřemýšlíme. Tělo v praxi používá to, co zná nejlépe. Nikoli ty nejzdravější nebo nejúčinnější pohyby, ale ty, které zná nejlépe. A my jsme se za dobu strávenou na zadku naučili spoustu pohybových chyb. Úkolem kondičního tréninku je, aby tělo znovu nejlépe znalo ty správné pohyby a dokázalo je v praxi použít. Lidské tělo navíc nedokáže moc dobře převádět dovednosti z jednoho pohybu do druhého. Jinými slovy – pokud se chceme dobře hýbat, dobře dýchat a mít dobré držení těla při běhu, nejlépe to natrénujeme při běhání nebo běžecké průpravě. Takže třeba sed-lehy nebo zkracovačky nepřinesou nic jiného, než výkonnost na  sed-lehy a zkracovačky. Takto získanou sílu břicha tělo při běhání využije jen minimálně. Zase další ztráta času.

Trénuj praktické pohyby, ty, které potřebuješ a použiješ! Ostatní je jen málo účinné. V praktických komplexních pohybech se soustřeď na jednotlivé části těla a snaž se je dostat do skvělé spolupráce s ostatními. Věnuj pozornost kvalitě pohybu a snaž se hýbat co nejlépe!

seminář CoreFit

Jak to převést do praxe, jak a proč trénovat jednoduše a účinně, jak propojit v tréninku zdraví i skvělou kondici se dozvíš tuto neděli v podvečer v Praze na semináři programu CoreFit (www.corefit.cz). Současně si vyzkoušíš vývojové a reálné pohyby převedené do tréninku ve cvičení s vlastní vahou a kettlebellem.

V dalším pokračování přiblížíme, co pro kondiční trénink znamenají principy jednoduchosti, účinnosti, komplexního přístupu a tvořivosti.

Martin Doležal foto
  • přečteno: 6569/6383×, 3 komentáře
Přirozený trénink – trénuj, co potřebuješ a jak potřebuješ …

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

ll | 5. 10. 2012 13.13 hod. | 90.180.58.xxx
ok rád si přečtu pokračování a už nebudu prudit :)

Martin Doležal | 5. 10. 2012 11.35 hod. | 95.85.240.xxx
... jen si dovolím reagovat: sed-lehy možná fungovaly, otázkou je, kolik času a úsilí Vás to stálo. Existují účinnější postupy na přenos funkce svalů do cílové činnosti :) možná vyplyne víc z dalších pokračování. A mimochodem rychlé rovinky (80% úsilí, nejlépe na boso) jsou jedním z nejúčinnějších prostředků rozvoje funkční výbušné síly v atletice, funkčním tréninku, core-tréninku nebo jakkoli moderně tomu budeme říkat.

ll | 4. 10. 2012 8.46 hod. | 90.180.58.xxx
"Trénuj praktické pohyby, ty, které potřebuješ a použiješ! Ostatní je jen málo účinné. " to je jak z blesku :) musel sem se zasmát .Nemám rád věty typu "jen já ti řeknu jak je to správně" mě třeba ty zbytečné sedy lehy zbavily bolesti zad (a to jak po delšim kole tak i po delšim běhu) a proto je budu zbytečně dělat dál :)
Možná že tu už chybí jen věta "běhej rychle všechno ostatní je ztráta času" :(

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků